<B>ALT ANNET ENN BESKJEDEN:</B> Ja, det er mulig å kjøre den, ja, den er veldig stor, men, nei, du kan ikke lenger kjøpe den. Dodge Tomahawk er likevel verdt å ta en kikk på.
ALT ANNET ENN BESKJEDEN: Ja, det er mulig å kjøre den, ja, den er veldig stor, men, nei, du kan ikke lenger kjøpe den. Dodge Tomahawk er likevel verdt å ta en kikk på.Vis mer

Dodge Tomahawk er for lengst historie

Har verden noensinne sett en villere motorsykkel?

Hvis nyhet defineres som "noe som skjedde i dag eller i går", er ikke dette en nyhet. Det er ikke så viktig, for ikke alle kjenner til den amerikanske bilprodusenten Dodge sin utrolige konseptmotorsykkel fra 2003.

"Tomahawk" har fått navnet fra den vidtrekkende, eksplosive Tomahawk-raketten, og det er ikke så rart når en ser hva det vanvittige kjøretøyet er i stand til å utføre på flatmark.

Men er det en motorsykkel?

Siden introduksjonen på en bilmesse i Detroit har det etter sigende blitt solgt ni håndlagde eksemplar av Tomahawk-sykkelen, og det til en pris på 550.000 dollar per stykk, eller cirka tre millioner kroner med dagens dollarkurs.

Designet er et kapittel for seg, ikke minst fordi eksperter har ment at det diskvalifiserer Tomahawk fra å kunne betegnes som motorsykkel. Teknisk sett er det mulig de har rett, ettersom grensa tradisjonelt sett går ved tre hjul. Tomahawk har fire, og Popular Science kalte den derfor simpelthen for en firhjuling da de omtalte den i 2003. Det gjør blant annet at den fint kan stå på egenhånd, uten hjelp fra en støtte, samtidig som hjulene er så fleksible at de følger bevegelsene når føreren lener seg til ene eller andre siden gjennom svinger.

Resten av sykkelen ser umiskjennelig ut som skyggebildene fra en svært sportslig motorsykkel, selv om den også fraviker kraftig fra normen på andre områder. Hjulopphenget til forhjulet og de enorme skivebremsene er noe av det som nesten bidrar til å sende sykkelen over fra virkeligheten til filmmanuset til en superhelt-film, men også de fem sylinderrekkene på hver side framhver Tomahawks nesten steroide framtoning.

ALT ANNET ENN BESKJEDEN: Ja, det er mulig å kjøre den, ja, den er veldig stor, men, nei, du kan ikke lenger kjøpe den. Dodge Tomahawk er likevel verdt å ta en kikk på.

(Artikkelen fortsetter under bildespesialen!)

480 kilometer i timen

Den tjueventilers, 8.3 liter store vannavkjølte Viper-motoren, som i V10-konfigurasjon kan yte 500 hestekrefter, gir sykkelen en teoretisk toppfart på rundt 480 kilometer i timen. Og vi vektlegger teoretisk, fordi den simpelthen aldri har nådd den typen hastigheter. Det finnes også de som betviler at Tomahawk vil være i stand til å noe i nærheten av den typen tall, først og fremst fordi sykkelens aerodynamiske egenskaper vil sende føreren av sykkelen lenge før 480 km/t er innenfor rekkevidde.

Dodge-konseptet veier hele 680 kilo, men til tross for vekta skal den - igjen teoretisk - kunne gjøre 0 til 100 km/t på utrolige 2.5 sekunder. Sykkelen har bare to gir, så du behøver ikke bekymre deg for at du blir utslitt i girfoten.

Vanlige veier behøver du heller ikke tenke på. De ytterst få eksemplarene som ble solgt av Tomahawk befinner seg ikke på amerikanske veier, i det minste ikke offisielt sett, ettersom motorsykkelen rett og slett ikke er godkjent for vanlig bruk.

Du kan se video av Dodge Tomahawk i samkjøring med bilen som ga den motoren, en Dodge Viper, her: