Dodge-syvseter med diesel og automat

Dodge er virkelig i farten. Etter fjorårets nyhet, Caliber, har vi nå i vente en større sedan, Avenger, og denne crossoveren ved navn Journey.

Ved første øyekast har den nye Dodgen en besnærende likhet med SUVen fra Mitsubishi, Outlander - særlig sett skrått bakfra eller skrått forfra. De markante hjulbuene forsterker inntrykket. Men Dodge kaller ikke sin nye, store familiebil en SUV, men en crossover - altså et krysningsprodukt.

Noe flerbruk, noe SUV

Dodge Journey er altså en stor familiebil. Målet har vært å gi den SUVens røffe utseende og fremkommelighet, og samtidig flerbruksbilens praktiske sider, fleksibilitet og brukervennlighet. Den er således mer i tiden enn Avenger, som er en klassisk sedan, og Nitro - en ren SUV (som ikke tas inn i Norge). Resultatet er denne høyreiste stasjonsvognen som ser ut som en lang Outlander.

Chrysler D

Vis mer

Dodge-syvseter med diesel og automat

  1. Store bilder!
Vis mer


Bilen er sjenerøst dimensjonert. Med sine 489 centimeter i lengden er den lengre enn både Opel Vectra stasjonsvogn og tilsvarende Mondeo. Bilen er 183 centimeter bred og 170 centimeter høy - som en SUV. Bilen er utviklet på Chryslers såkalte D-plattform, som også Chrysler Sebring og kommende Dodge Avenger er basert på. Journey har imidlertid fått forlenget akselavstand i forhold til de nevnte bilene; 289 centimeter mellom hjulene (12,4 centimeter mer enn Avenger) borger for god innvendig plass og gjør det mulig med en 5+2-setekonfigurasjon.

Bensin og flexifuel

Journey er en ny modell i Dodges ambisiøse program som innebærer satsing på markeder utenfor Nord-Amerika. Det var derfor ingen vei utenom dieselmotorisering - noe amerikanerne selv ikke etterspør. Standardmotoren er imidlertid en såkalt "verdensmotor" som man også finner i Mitsubishi Outlander. Det er en firesylindret bensinmotor med 2,4 liter slagvolum og en maksimal effekt på 173 hestekrefter. En V6-motor på 2,7 liter, en såkalt Flexifuel-motor som kan gå på bioetanol E85, hører også med i programmet. Denne yter 186 hestekrefter og har et dreiemoment på 225 newtonmeter. Kronen på verket er en 3,5-liters V6-motor på 235 hester og 315 newtonmeter.

Diesel og automat

Vis mer


Men som sagt: For Europa er det diesel som gjelder, og det er også her en kraftkilde vi kjenner fra Mitsubishi Outlander, men også fra Dodges egen Caliber, vi kjenner. Det dreier seg om den velkjente VW-motoren, den råsterke pumpe-dyse-toliteren som yter 140 hestekrefter og 310 solide newtonmeter dreiemoment. Med manuell girkasse oppgis forbruket til 0,7 liter per mil. Med denne motoren vil Journey også bli tilgjengelig med automatgir - eller rettere sagt en dobbeltkløtsj-girkasse av tilsvarende type som VW-konsernets DSG-kasse, utviklet i samarbeide med den tyske spesialisten Getrag.

Fleksibel

Som familiebil kan Journey by på gode plassforhold og -muligheter. Bildet av bagasjerommet med alle setene nedfelt viser et gedigent lasterom med helt flatt gulv. Bilen er i utgangspunktet en femseter men kan få en ekstra seterad og blir dermed en syvseter - eller rettere sagt 5+2 - som de fleste konkurrentene med setene bakerst hovedsaklig egnet for barn eller kortere kjøreturer. Også forsetet på passasjersiden kan foldes ned, noe som muliggjør transport av svært lange gjenstander.

Journey er velutstyrt og kan utstyres med en lang rekke tilvalg; sikkerhetsutstyr som ESP er selvsagt standard og sidekollisjonsgardinene beskytter de tre seteradene. Navigasjon, DVD-anlegg, ryggekamera og lignende hører til ekstrautstyrslisten.

Neste år

Dodge Journey har sin première på bilutstillingen i Frankfurt i september og kommer hit til landet neste år. Importøren har foreløpig ingen informasjon angående prisnivå - men det ønskes naturlig nok så konkurransedyktig som mulig.

  • Store bilder av interiør og eksteriør finner du her.
  • Her finner du mer Dodge-stoff:

  • Tester
  • Nyheter