Foto: Produsenten
Foto: ProdusentenVis mer

Dodge Dart - litt av hvert

Hvordan skal Dodge klare å lage en bil som virkelig slår gjennom? Kan det være ved å klone det beste fra andre?

Dodge er som kjent en del av Chrysler, som igjen er blitt en del av Fiat, som igjen har merker som Alfa Romeo i stallen. Og når vi først snakker om hester, Ferrari er jo heller ikke langt ned på stamtreet. Nå skal Dodge forene mye av det beste i en og samme innpakning, og først ut er Dart.

Jeep satser i Norge

Gammelt navn, ny bil

Dodge Dart har i all tid vært ment å være en billig og relativt liten bil i amerikansk målestokk. Når jeg sier alltid, så er det naturligvis ment i all den tid den ble produsert, fra 1960 til 1976. Nå er navnet hentet opp igjen, og bilen har fått elementer fra både her og der. Hvorvidt det betyr det beste fra forskjellige verdener skal jeg vokte meg vel for å si.

Også Chevrolet satser

Amerikaner, eller italiener?

Som nevnt, nå er bilen like mye italiensk som den er amerikansk. Hvorvidt det er til dens fordel eller ulempe er det for tidlig å si noe om, men det er langt fra noen ulempe at bilen er basert på Alfa Romeo Giulietta. Men det stopper visstnok ikke der. I følge Car and Driver, har sjefen sjøl i Hyundai bekreftet at de skal levere girkassene som skal sitte i Dart. Det betyr at Hyundai leverer girkasse til dens to viktigste konkurrenter i det amerikanske markedet, Hyundai Elantra og Hyundai Sonata.

Se bildene utvendig:

Foto: Produsenten
Dodge Dart lanseres til sommeren. En Fiat-modell på samme plattform kommer også snart på markedet. Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten


Eller koreansk?

Det er forventet at Dodge Dart skal bestykkes med to mindre maskiner under panseret, og det siktes da til en 1,4-liters turbo, og til en 2-liter med dobbeltkløtsj girkasse. For å få bilen i den tilstand du ønsker er det laget en egen serie med ekstrautstyr, fra Mopar selvfølgelig.

Nok en italiensk amerikaner

Litt 90-tall, pluss neon

Innvendig kan det dessverre minne litt om trendene fra amerikanere på 90-tallet, hvor det meste skal være buet og rundt, og med glatt halvblank plast eller skai. I Dart er det pyntet på med en nyere type instrumenter, og med litt bling bling belysning her og der for å bøte på. Det virker kanskje i USA, men jeg er ikke sikker på om det funker i Europa.

Se bildene innvendig:

Dette er interiøret i Dodge Dart, modellen som blir først med å tilby merkemontert induksjonslader. Denne blir plassert foran girspaken, under senterkonsollen. Foto: Produsenten


Alfa Romeo Giulietta imponerer

Sikter mot konkurrentene

Eksteriøret er derimot som snytt ut av nesa på dens konkurrenter fra Hyundai. Det virker nesten som denne klassen har kjørt seg inn i en mal, og er livredde for å hoppe av og tenke nytt. Likevel har Dart fått noen friske detaljer som ikke gjør den riktig så søvndyssende som den kunne vært. Men så vil heller ikke problemet vokse opp rundt ørene på oss, i all den tid nordmenn ikke vil ha sedaner. Her er det stasjonsvogner som gjelder, og i den kampen har Dodge foreløpig ikke meldt seg på med Dart. Ikke enda i hvert fall.

Bilen settes i produksjon i mai, og skal i USA konkurrere mot VW Jetta, Ford Focus, Hyundai Elantra, Chevrolet Cruze, og deres like.