Dobling av luksus-SUV-salget

Mer enn 2.400 nordmenn har i løpet av året tatt seg råd til en luksus-SUV. Volvo XC90 er den uten sammenligning mest populære modellen.

1. Volvo XC90 Vis mer

Hva med deg?

Hvilken luksus-SUV ville du ha valgt? (Avsluttet)
Land Rover Range Rover/Sport(15%) 651
Volvo XC90(12%) 551
BMW X5(12%) 512
Audi Q7(11%) 471
Mercedes-Benz ML(8%) 374
Porsche Cayenne(7%) 320
Lexus RX(6%) 271
Volkswagen Touareg(6%) 250
INGEN AV DEM(6%) 249
Mercedes-Benz GL(4%) 192
Land Rover Discovery(3%) 140
Mercedes-Benz Gelendewagen(3%) 133
Jeep Grand Cherokee(2%) 88
Cadillac SRX(1%) 66
Jeep Commander(1%) 65
Subaru Tribeca(1%) 52
Nissan Murano(1%) 48
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.
2. Mercedes-Benz ML Vis mer


Norge er i ferd med å bli et 4x4-land. Så langt i år er det solgt drøye 26.000 nye firehjulstrekkere, noe som utgjør hele 27 prosent av det norske personbilsalget. Dette er en økning på hele 5,8 prosentpoeng sammenlignet med samme periode i 2005, da firehjulsdrevne biler utgjorde 21,4 prosent av nybilsalget.

Fordobling

Mer enn én av fire nybilkunder har altså i år valgt en bil med firehjulsdrift. Storparten av kjøperne har satset på moderate folke-SUVer som Toyota RAV4, Subaru Forester, Honda CR-V og Nissan X-Trail.

En god del mennesker synes imidlertid ikke at denne typen biler er store og flotte nok. Hvis man går nærmere inn i salgsstatistikken viser det seg nemlig at det ved utgangen av november var solgt hele 2.440 luksus-SUVer. Det betyr at salget av denne biltypen er doblet sammenlignet med fjoråret, da det "bare" ble solgt 1.207 luksus-firehjulstrekkere.

1. Volvo XC90

Den store vinneren i luksus-SUV-segmentet er Volvo XC90. Den store Volvoen representerer nesten 1.100 salg, noe som betyr at XC90 faktisk er Norges 28. mest solgte personbil. Dette til tross for priser som starter på rundt 650.000 kroner - før ekstrautstyr. Den dyreste utgaven, XC90 V8, koster nesten 1,2 millioner kroner.

2. Mercedes-Benz ML

Langt under XC90 - men likevel på en klar andreplass - finner vi andre generasjon Mercedes-Benz ML. Norske Mercedes-forhandlere har i løpet av året klart å finne kunder til nesten 400 MLer. Dette til tross for at ML har en prisliste som spenner fra nesten 800.000 til snaue to millioner kroner.

3. Audi Q7

På tredjeplass finner vi nykommeren Audi Q7, som koster fra 850.000 til drøye 1,2 millioner kroner. Vi gjør igjen oppmerksom på at disse prisene ikke inkluderer ekstrautstyr. Også metallic lakk, frakt- og leveringsomkostninger, vinterhjul og relativt heftige forsikringspremier vil vanligvis komme i tillegg til de oppgitte listeprisene. Audi-forhandlerne har solgt 268 eksemplarer av den enorme syvseteren og tar dermed ledelsen foran sine britiske utfordrere.

4. Range Rover og Range Rover Sport

3. Audi Q7 Vis mer


Men selv om Range Rover og Range Rover Sport har solgt noe svakere enn Q7, er det tross alt registrert 239 eksemplarer av de to modellene (Den offisielle registrerings-statistikken skiller ikke mellom modellene Range Rover og Range Rover Sport). De som har kjøpt disse bilene har måttet forholde seg til startpriser på drøye 850.000 kroner.

Lexus RX og Volkswagen Touareg

Den mestselgende japaneren i dette eksklusive segmentet er Lexus RX, som også finnes i hybridutgave (RX 450h). Ved utgangen av november var det solgt 130 Lexus RX, som starter på drøye 700.000 kroner.

Det betyr at RX ligger rett foran Volkswagen Touareg, som har solgt i 127 eksemplarer og dermed må nøye seg med en sjetteplass. Volkswagens luksuriøse firehjulstrekker starter på snaue 700.000 kroner og er dermed blant de rimeligste bilene i dette celebre selskapet.

Discovery, Grand Cherokee, GL, Tribeca og X5

4. Land Rover Ranger Rover Sport Vis mer


På de neste to plassene finner vi Land Rover Discovery (40) og Jeep Grand Cherokee (31). Niendeplassen deles av de to nykommerne Mercedes-Benz GL (29) og Subaru Tribeca (29).

BMW X5, som tidligere år har solgt svært godt i Norge, havner imidlertid på en ellevteplass med bare 24 salg. Det svake X5-salget har selvsagt sammenheng med strømmen av nye modeller og det faktum at de fleste har fått med seg at en ny X5 er like rundt hjørnet.

Tolvte til sekstendeplass innehas av Porsche Cayenne (13), Jeep Commander (7), Cadillac SRX (5), Nissan Murano (5) og Mercedes-Benz Geländewagen (1).

Høy betalingsvilje for firehjulstrekk

5. Lexus RX Vis mer


I vår oversikt har vi valgt å konsentrere oss om bilene vi oppfatter som store luksus-SUVer. Vi har derfor ikke tatt med BMW X3 (537), som er i minste laget for å passe inn her.

Vi har heller ikke tatt med store asiatiske firehjulstrekkere som Kia Sorento (89), Nissan Pathfinder (39), Nissan Patrol (1), Ssangyong Rexton (12) eller Toyota LandCruiser (124). Dette er relativt dyre biler, men passer ikke inn under luksus-kategorien.

Vi har også utelatt Mercedes-Benz R-klasse (55), som er en sann luksus-bil, men som beveger seg i grenselandet mellom SUV og flerbruksbil.

6. Volkswagen Touareg Vis mer


Det faktum at såpass mange har valgt å kjøpe overnevnte biler, understreker imidlertid at det for tiden råder en svært høy betalingsvilje for dyre firehjulstrekkere.

  • Her finner du en alfabetisk oversikt over samtlige biler, med salgstall for både 2006 og 2005.
  • Her finner du en rangert oversikt over samtlige biler, med salgstall for både 2006 og 2005.
  • Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)