Dobbelkløtsj i A3

Vi har skrytt mye av Volkswagens DSG-girkasse, og spesielt i forbindelse med dieselmotorer.

Vis mer

Dobbelkløtsj i A3

  1. Store bilder!


Og nå er den spesielle girkassen på plass også i kombinasjon med den billigste dieselmotoren i A3. Minste dieselalternativ er den velkjente 1,9-literen som i dette tilfellet yter 105 hestekrefter og leverer 250 Nm ved 1.900 o/min.

Billigere

Tidligere var 357.000 kroner laveste inngangsbillett til automatgir og dieselmotor i femdørs A3, og for de pengene fikk man en 2-liter med 140 hestekrefter. Sammen med 1,9-literen synker prisen til 324.000 kroner.

Audi kuttet prisen på A3 med i snitt 11.500 kroner i slutten av forrige måned.

Dobbelkløtsj

I praksis fungerer DSG-girkassen, eller S tronic som den nå heter hos Audi, som et automatgir. Du setter girspaken i drive, og automatikken sørger for giringen. DSG-girkassen er imidlertid ikke en tradisjonell automatgirkasse, men en automatisert girkasse som ved hjelp av to aksler og to kløtsjer gjør det mulig å gjennomføre girskift uten at motorkraften behøver å reduseres i skiftet.

Effektivt

Denne girkassen er spesielt effektiv i dreiemomentsterke dieselbiler, og i versjonen med 2-liters dieselmotor reduseres for eksempel 0-100 km/t-tiden med et halvt sekund i forhold til den manuelle girkassen. Fullt så stor er ikke forskjellen i den litt mindre dreiemomentsterke 1,9-literen.

Vis mer


Vi har ikke tallene for A3, men en Volkswagen Golf med samme motoren og DSG-girkasse er tidelen raskere enn versjonen med manuell girkasse. I praksis er forskjellen imidlertid større, det er sjelden man får til helt perfekte girskift som gir optimert akselerasjon med en manuell girkasse, mens DSG-girkassen gjør det riktig så å si hver gang.

Store bilder fra vår siste test av A3 Sportback med dieselmotor.

Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder