Djevelens etterfølger

Sportsbilen Lamborghini Diablo inngir fortsatt respekt, men faktum er at bilen har blitt hele 11 år gammel. Derfor lanserer Lamborghini nå djevelens arvtaker.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Den nye Lamborghinien har fått det vanskelige navnet Murciélago, etter en okse som visstnok skal ha fått beholde livet etter en særdeles tapper opptreden på Cordobas tyrefekterarena i 1879.

Ved første øyekast er det lett å forveksle Murciélago med sin forgjenger Diablo. Men etter nærmere studier vil man se at Lamborghini har gjort en rekke endringer. Fronten har blitt renere og luftinntakene har blitt større. Frontlyktene har blitt høyere og smalere og "panseret" smalner nå innover mot frontruten.

Mer kompakt

Sett fra siden har bilen blitt snillere og mer kompakt. Den karakteristiske Diablo-buen har forsvunnet og Murciélagos vinduskarm har dermed blitt mer ordinær. Luftinntakene i forkant av bakhjulene har blitt enda større og skrår nå motsatt vei sammenlignet med Diablo-inntakene.

Det er når man iakttar de to slektningene bakfra, at forskjellene blir mest fremtredende. Diablos sirkelformede baklykter har blitt erstattet med en mer ordinær type og de voldsomme luftinntakene over motoren har forsvunnet.

580 hestekrefter

Men la oss ta en titt under motorluken. Der finner vi nemlig en tolvsylindret aluminiumsmotor med hele 6,2 liter slagvolum. Takket være blant annet variable ventiltider, yter motoren voldsomme 650 newtonmeter ved 5.400 o/min og respektable 580 hestekrefter ved 7.500 omdreininger.

Kreftene ledes inn i en 6-trinns manuell girkasse og derfra videre til alle fire hjul. Forhjulene er i dimensjon 245/35-18, mens "baklissene" er blant de største som er å oppdrive. Bakdekkenes er i den ubeskjedne dimensjonen 335/30-18.

3,8 sekunder

Med så fete dekk og firehjulsdrift blir veggrepet godt, og vi har derfor ingen grunn til å betvile at Lamborghini har rett når de hevder at toseteren klarer 0-100 kilometer i timen på bare 3,8 sekunder. Toppfarten er 330 kilometer i timen, og dermed langt fra politisk korrekt.

Med et slikt fartspotensiale er det viktig med skikkelig bremseredskaper, og dette er selvsagt Lamborghini klar over. Fire store bremseskiver er derfor på plass, sammen med blant annet elektronisk bremsekraftordeling. Lamborghini har imidlertid ikke klart å få plass til mer enn to kollisjonputer.

Dyr

Det finnes ingen norsk Lamborghini-importør og vi vet derfor ikke hva denne bilen vil koste i Norge. Det som imidlertid er sikkert, er at du må ut med drøye 850.000 kroner bare i motoravgift (effekt + slagvolum). I tillegg må vi regne med at også Lamborghini krever en relativt stor bunke tusenlapper for å gjøre seg av med en Murciélago. Noen billig fornøyelse blir bilen derfor ikke.

Relaterte artikler:


  • Test deg selv: Er du en sportsbilkjenner?
  • Omtale av Lamborghini Diablo GT
  • År 2000: Supersportsbilene tilbake?