PÅ TOPP IGJEN: Lexus fortsetter å regjere på toppen av tronen. Forbrukerne er mest fornøyd med Lexus når det kommer til Service, pris på deler og veihjelp. Foto: Lexus
PÅ TOPP IGJEN: Lexus fortsetter å regjere på toppen av tronen. Forbrukerne er mest fornøyd med Lexus når det kommer til Service, pris på deler og veihjelp. Foto: LexusVis mer

De beste og verste merkeverkstedene

Disse kundene er minst fornøyd med sitt merkeverksted

Se også hvilke bileiere som er mest fornøyd. 

Auto Index er en årlig undersøkelse som viser hvor tilfredse bileierne er med sin bil, avhengig av merke. I denne undersøkelsen har Lexus regjert pallen i de fleste kategorier de siste årene.

Undersøkelsen inneholder spørsmål som går på brukeropplevelsen av bilen, verkstedet og lojaliteten eieren har til merket.

Undersøkelsen er blitt gjennomført en rekke år av Loyalty Group, som et samarbeidsprosjekt i oppdrag for Norges Automobilforbund (NAF), Vi Bilägare i Sverige og danske FDM.

I denne omgang skal vi se på bileiernes oppfatning av merkeverkstedenes pris på deler, og servicen på verkstedene i Norge.

Lexus best på service

I år som så mange år før viser Lexus-eierne seg å være de mest fornøyde med klar margin, spesielt når det kommer til opplevd service. På 2. og 3. plass følger Toyota og Skoda.

Som premium-merke har Lexus lenge vært på topp, men det er noen merker en kanskje trodde skulle være høyere opp på rankinglisten.

IKKE BRA: Audi gjør det ikke veldig skarpt i undersøkelsen, og havner helt nederst på forbrukernes tilfredshet med pris på deler. Foto: Audi Vis mer

Blant annet ligger Volvo på 5. plass, mens BMW og Audi ligger helt nede på 11. og 12. plass.

Volkswagen ligger under gjennomsnittet på 14. plass mens Mercedes er å finne helt nede på 15. plass.

Ifølge det norske forbrukermarkedet er Hyundai, Nissan og Fiat dårligst på service, viser undersøkelsen.

Tilfredshet øker med alderen

Blant de som er minst fornøyde med verkstedet og servicen der viser seg å være under 40 år. Småbileierne og elbileierne er også mindre fornøyde, mens de over 65 år er jevnt over fornøyde.

Spesielt misfornøyde er eiere av premiumbiler.

Best/dårligst serviceFornøydhet med prisen på delerEvne til å yte øyeblikkelig hjelp ved mekaniske problemer?
1.      Lexus939Lexus861Lexus942
2.      Toyota897Opel844Suzuki901
3.      Skoda884Renault816Mazda897
4.      Opel880Mazda807Toyota894
5.      Volvo879Skoda800Citroën889
6.      Mazda877Toyota799Skoda882
7.      Subaru875Suzuki798Audi881
8.      Honda873Kia788Honda881
9.      Peugeot872Citroën781Volvo879
10.  Renault871Honda780Peugeot877
11.  BMW869Peugeot776Subaru874
12.  Audi868GJENNOMSNITT775VW874
13.  Suzuki868Ford774GJENNOMSNITT872
GJENNOMSNITT867Subaru770Renault870
14.  VW866Fiat769Kia869
15.  Mercedes865Volvo762Ford865
16.  Kia865BMW761Mercedes865
17.  Mini861Mercedes761BMW863
18.  Ford857Nissan759Opel862
19.  Citroën856Hyundai753Mini852
20.  Mitsubishi840VW738Hyundai851
21.  Hyundai836Mitsubishi727Nissan841
22.  Nissan830Mini709Mitsubishi837
23.  Fiat802Audi693Fiat815

- Her er forventningene store, blant annet som følge av forlokkende annonsering og fordi de har betalt så mye for bilen at de forventer service utover det et verksted alltid er i stand til å tilby, forteller Mikkel Korntved i Loytalty Group.

Men alle er ikke misfornøyde. De som kjører små og store familiebiler later til å være fornøyd med hjelpen de får.

Store variasjoner i pris på deler

Selv om Lexus tar storeslem på alle kategorier i undersøkelsen er det større variasjoner når det kommer til kategorien pris på deler.

Her scorer både Opel og Renault nesten like godt som Lexus, og tar henholdsvis 2. og 3. plass.

Toyota og Skoda, som fikk tilsvarende plasseringer på service, er på delepris skjøvet ned på 5. og 6. plass.

Når det kommer til merkenes evne til å yte øyeblikkelig hjelp ved mekaniske problemer tar Suzuki et enormt byks oppover listene.

Suzuki, som i de andre kategoriene ligger på 13. og 7. plass, scorer her noen få poeng under Lexus. På andreplass finner vi Mazda, som holder seg på 6. og 4. plass i de andre kategoriene.