Foto: Toyota
Foto: ToyotaVis mer

Disse får 21.000 kroner hver

Men vi får ikke se resultatene før om mange år.

I den nye tiltakspakken mot finanskrisen, som regjeringen la frem mandag denne uken, kom det frem at samferdselsektoren får bevilget en stor del av pengene i et forsøk på å skape flere arbeidsplasser.

50 millioner av bevilgningene til samferdsel skal videre gå til utbyggingen av 5.000 nye ladestasjoner for elbiler. I tillegg er flere kommuner allerede i gang med utbyggingen av flere hundre ladestasjoner.

To "bensinstasjoner" per bil

Men til tross for at vi i dag bare har 2.360 registrerte elbiler på veiene i Norge, regner statssekretær i Samferdselsdepartementet, Guri Størvold, med at ladestasjonene skal opp og stå innen året er omme.

Det blir jo over to ladestasjoner per elbil det. Hvordan regner dere med at alle ladestasjonene skal bli brukt?

- Vi bygger ut ladestasjoner for at det skal bli lettere for folk å kjøpe elbiler og plug-in hybrider når det kommer mer på markedet, sier Størvold.

- Vi tenker langsiktig. Vi er helt sikre på at elbiler og særlig plug-in hybrider vil bli mer vanlig. Og da må vi ha infrastrukturen på plass først, sier hun.

Størvold sier at Samferdelsdepartementet har registrert hvordan elbilinteressen steg betraktelig på slutten av 2008, og tror denne tendensen vil fortsette. Og om et par til tre år regner Størvold med at den norske elbilstanden har blitt mye større.

Nå selger de så det suser

- Vi har jo lagt opp til kraftig stimulans av elbiler med gode ordninger, sier Størvold.

I dag slipper elbileiere å betale både engangsavgift, årsavgift, bom- og fergepenger i tillegg til at de kan benytte seg av kollektivfeltet på motorveien.

- Vi har gjort nesten alt det er mulig å gjøre for å tilrettelegge. Jeg hører mange si at det ikke finnes et annet land i verden som har lagt så mye til rette for elbiler som Norge, sier hun.

Ikke mye nytt i nærmeste fremtid

Til tross for at regjeringen regner med at elbilbestanden vil være betraktelig større om et par til tre år, er det ikke store utsikter for nyere og bedre el- og hybrid-biler i nærmeste fremtid.

I løpet av 2010 kommer den første elbilen fra Mitsubishi, iMiEV. Og i 2012 lanserer Toyota også minibilen iQ som elbil.

Når det gjelder plug-in hybrider for familien kommer Chevrolet og Opel tidligst i 2012 med sine bidrag. Les mer om familiebilen Chevrolet Volt her.

Toyota, som er kjent for sin hybridsatsning, kommer heller ikke med plug-in hybrid før om tidligst tre år. Det forteller bilprodusentens informasjonsdirektør, Per Arne Skramstad, til DinSide Motor.

Det er også rykter om at Volvo kan komme til å begynne produksjonen av plug-in hybrider, men det kommer i så fall ikke før etter 2015.

For de som venter på nye, elektriske familiebiler, blir det derfor ikke mye å velge mellom de neste årene. Men for de som er fornøyde med de aller minste bilene, har vi fremdeles Think, som nylig ble redded fra konkursdøden, samt Buddy og Reva.

Oslo til Trondheim med elbil, spår kjemiprofessor

- Plug-in er svaret

Leder for Framtiden i Våre Hender, Arild Hermstad, sier til DinSide Motor at myndighetene må gjøre mye mer for å få folk flest til å legge om kjørevanene sine.

- Det må nok svi for at folk skal legge om massivt. Det er bra med gulrottiltak men det må kombineres med pisk. Det burde neste være forbudt å ha en nummer to-bil som ikke er elbil, sier Hermstad.

Han tror regjeringen må gjøre det dyrere å kjøre bensin- og dieselbiler. Men han tror også at tilbudet av plug-in hybrider er det som vil være mest effektivt for å få folk flest til å bytte ut bensin- eller dieselbilen med en elektrisk bil.

- Man kan importere plug-in hybrider fra England for eksempel. Men tilbudet er ikke så bra i Norge fordi man ikke anser at det er særlig marked for dette her, sier Hermstad.

Statssekretær i Samferdselsdepartementet, Guri Størvold, kjenner seg derimot ikke igjen i dette.

- Jeg hører ofte om ulike bilmerker som har tenkt å introdusere plug-in hybrider i Norge. Jeg velger å være optimistisk på dette. Det viktigste vi kan gjøre er å sikre infrastrukturen. De som lager bilene satser jo på land hvor det er lagt til rette for elbiler. Det vil gjøre det norske markedet mer attraktivt for dem.

- En skam at ikke flere gjør det

Elbilregisteret DinSide presenterer stammer fra Opplysningsrådet for Veitrafikken, som understreker at tallet på elbiler kan være noe unøyaktig, ettersom det kan finnes elbilmerker som opplysningsrådet ikke kjenner til. Tallet er derimot svært beskrivende for elbilstanden i Norge i dag.