Disse bilprodusentene har etablert seg i Kina

General Motors og Volkswagen-konsernet er allerede store i Kina. Men også japanerne er i ferd med å få fotfeste i landet på den andre siden av Japanhavet.

General Motors sliter på hjemmebane. Likevel - eller kanskje nettopp derfor - har selskapet brukt store ressurser på å etablere seg i det øst-asiatiske kjempelandet. General Motors kinesiske arm heter General Motors China Investment. GMCIC (vår forkortelse) har dannet ikke færre enn fire joint venture-selskaper. Det ene heter Shanghai General Motors Corporation og eies med 50 prosent av GMCIC. Den andre halvparten eies av det kinesiske selskapet SAIC Motor Corporation. Nettopp dette eierforholdet - 50/50 - er det vanlige for joint venture-selskapene de utenlandske bilprodusentene har opprettet i Kina.

GM: 872.000 biler

Volkswagen Gol Vis mer
«Til sammen produserte de GM-initierte jv-selskapene hele 872.000 biler i 2006, noe som betyr at GM er den største utenlandske bilprodusenten i Kina. »


Shanghai General Motors Corporation produserte 269.000 biler i 2006, deriblant Cadillac SLS og Buick-modellene Excel, LaCrosse og Regal. De tre andre joint venture-selskapene (jv) produserer diverse Chevrolet- og Buick-modeller, samt vare- og lastebiler. Til sammen produserte de GM-initierte jv-selskapene hele 872.000 biler i 2006, noe som betyr at GM er den største utenlandske bilprodusenten i Kina.

Volkswagen-konsernet: 694.000 biler

På andreplass finner vi Volkswagen-konsernet, som produserte nesten 700.000 biler i Kina i fjor. Blant disse er velkjente Audi-modeller som A4 og A6 og Volkswagen-modeller som Polo, Golf, Touran og Passat. I tillegg kommer mer odde modeller som Santana og Sagitar. Sistnevnte er forøvrig samme modell som nye Jetta. Legg forøvrig merke til at mange av modellene skiller seg fra de utgavene som selges her i landet og i Europa forøvrig. For eksempel produseres og selges en eldgammel Jetta-versjon og fjerde generasjon Golf. Som en kuriositet kan det også nevnes at Audi produserer en egen A6-versjon for Kina, med ekstra lang akselavstand (A6L).

Honda: 348.000 biler

På tredjeplass finner vi Honda, som har opprettet tre jv-selskaper i samarbeid med Dongfeng og Guangzhou. De tre selskapene produserer til sammen 348.000 biler, deriblant modellene Fit (Jazz), Civic, Accord og CR-V. I tillegg har Honda en egen fabrikk som produserer Fit for eksport til andre markeder.

Toyota: 280.000 biler

Fiat Perla Vis mer


Toyota, som internasjonalt nå har gått forbi både Ford og GM - og dermed har blitt verdens største bilprodusent - står foreløpig relativt svakt når det kommer til Kina. I 2006 produserte merket "kun" 280.000 biler i Kina. Den kinesiske Toyota-produksjonen er både basert på velkjente modeller som Camry, Corolla, Land Cruiser og Prius, samt mer eksotiske modeller som Coaster, Reiz og Vios.

Toyota har imidlertid tre jv-selskaper med til sammen fem fabrikker og vil ifølge ekspertene passere Honda allerede i inneværende år (2007). Og kjenner vi Toyota rett, vil de nok ikke gi seg med det. Toyota vil høyst sannsynlig ekspandere for fullt i Kina i årene som kommer.

Nissan: 234.000 biler

Nissan Teana Vis mer


På femteplass finner vi Nissan, som eier halvparten av to jv-selskaper. Disse selskapenes fabrikker produserte 234.000 biler i 2006, deriblant modellene Bluebird, Livnia Geniss, Paladin, Sunny, Sylphy, Tiida og Teana. Selv om et par av navnene er historisk velkjente, er det ingen av disse modellene som selges i Norge i dag.

Ford: 221.000 biler

Ford, verdens tredje største bilprodusent, har åpenbart ikke satset like tungt i Kina som erkekonkurrenten og landsmannen GM. Fords to jv-selskaper produserte ikke mer enn 221.000 biler i Kina i 2006. Blant disse er Ford-modellene Fiesta, Focus og Mondeo, samt Mazda 3 og Volvo S40.

PSA: 201.000 biler

Citroën Fukang Vis mer


Også det franske PSA-konsernet (Citroën og Peugeot) er til stede i Kina. PSA har valgt å samarbeide med Dongfeng og produserte drøye 200.000 biler i Kina i fjor. Blant disse er velkjente modeller som Citroën C2, Xsara og Picasso, samt Peugeot-modeller som 206 og 307. I tillegg kommer de mer eksotiske Citroën-modellene Elysee, Fukang (basert på utgåtte ZX) og Kaixuan.

BMW og Daimler i startgropen

Også Suzuki (160.000), Hyundai (144.000), Mitsubishi (61.000), Fiat (31.000) og BMW (24.000) er på plass i Kina. Men ingen av disse selskapene har altså kommet opp i særlig store produksjonsvolumer foreløpig. Også den nylig oppløste giganten Daimler-Chrysler, som hadde en lang rekke merker og modeller på paletten, har kommet sent i gang i Kina. I 2006 produserte merket kun 20.000 biler i landet.

Volkswagen Santana Vis mer

Her finner du utfyllende informasjon:

  • Full oversikt I: Styrkeforhold
  • Full oversikt II: JV-selskaper og bilmodeller
  • Full oversikt III: Kinesiske partnere
  • Kilde: Automotive News Europe, Autoindex

    Relaterte artikler:

    Kina

  • MINIKURS DEL I: Kina: Allerede en bilgigant
  • Nissan Paladin Vis mer


  • Vil ta tid før Kina-bilene inntar Europa
  • Billige biler: Europeerne svarer kineserne
  • Skandaløs kollisjonstest for kinesisk SUV
  • Ny krashtest-skandale
  • Audi A6L: Kun for kinesere
  • Kineserne kopierer Honda CR-V
  • Internasjonale temaer

  • Her lages og selges verdens biler
  • Hvem eier bilprodusentene?
  • Hvem eier bilmerkene?
  • Verdens største bilprodusenter
  • Kina: Allerede en bilgigant