Feil på bilen, mekaniske og andre feil, er det som får flest til å angre på et bilkjøp. Foto: colourbox.com
Feil på bilen, mekaniske og andre feil, er det som får flest til å angre på et bilkjøp. Foto: colourbox.comVis mer

Disse bilkjøpene angrer vi på

Feil på bilen er det som får flest til å angre på et bilkjøp.

En undersøkelse fra den britiske forbrukerorganisasjonen Which, viser at 31 prosent av bilkjøpere har kjøpt en bil de senere angrer på at de kjøpte.

Og grunnen som får flest til å angre på bilkjøpet, er mekaniske problemer eller andre feil på bilen.

At bilkjøp er noe som opptar også norske konsumenter, viser seg også i antallet henvendelser til Forbrukerrådet. 11,4 prosent av alle henvendelsene til Forbrukerrådet i 2012, gikk på kjøp og salg av bil. Dette er nesten dobbelt så mange som antallet henvendelser rundt nummer to på lista, som gjelder husleie.

Hva med deg? Har du angret på et bilkjøp, og hva er i så fall bakgrunnen for denne misnøyen? Si din mening i debatten nedenfor!

Her er de sikreste og mest holdbare bilene når det kommer til pris

Anger?

Har du noen gang angret på et bilkjøp? (Avsluttet)
Ja(59%) 990
Nei(38%) 638
Vet ikke(3%) 43
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.



Anger og tilfredshet

Undersøkelsen er en del av den store bil-undersøkelsen Which Car Survey. Undersøkelsen dekker 47.716 biler, og avdekker forhold rundt bileiernes tilfredshet ved bilen sin, samt bilens pålitelighet.

Nest etter mekaniske og andre feil ved bilen, som altså er den desidert største grunnen til anger ved et bilkjøp, er at driftskostnadene ved bilen er høyere enn forventet.

Dette er hovedgrunnene til at bilkjøpere angrer på et bilkjøp:

    1. Feil ved bilen: 30 prosent
    2. Driftskostnadene er høyere enn forventet: 16 prosent
    3. Gjorde ikke nok research i forkant av kjøpet: 13 prosent
    4. Mistet penger på grunn av verdiforringelse: 10 prosent
    5. Fulgte ikke magefølelsen ved kjøpstidspunktet: 9 prosent
    6. Sjekket ikke for mekaniske problemer eller slitte dekk: 8 prosent
    7. Skulle ha prutet på prisen: 7 prosent/ol>10. Sjekket ikke servicehistorikken: 6 prosent
    10. Dårlig deal på innbytte: 6 prosent
    10. Tok ikke bilen på en testtur: 6 prosent

Det er mulig å ta forholdsregler så du slipper å oppleve mye av dette. Noe av det er å undersøke bilen skikkelig, før du kjøper!

Merkene vi elsker ... og hater

Den samme undersøkelsen hos Which, gir også svar på hvilke biler som er de mest pålitelige - og som folk flest naturlig nok ikke angrer så mye på. Innenfor klassen flerbruksbiler, er det Honda FR-V, Skoda Roomster og Nissan Note som skårer best på pålitelighet.

Ser vi kun etter bilmerket, og ser bort fra alle mulige modellvarianter, er det Porsche, Skoda og Lexus som skårer høyest på pålitelighet.

I den helt andre enden av lista, som altså skårer dårligst på tilfredshet hos bileierne, finner vi Fiat, Alfa Romeo, Vauxhall (Opel), Land Rover og Smart.

Her er de beste og dårligste bilene vi testet i 2012

Du kan lese mer om undersøkelsen, og se alle relevante tall, hos Which på nett. Du må betale for full tilgang til alle fakta.

Hva med deg? Har du angret på et bilkjøp, og hva er i så fall bakgrunnen for denne misnøyen? Si din mening i debatten nedenfor!