Disse bilene vil nordmenn ha

Det finnes ett merke halve Norge tenker på når de skal kjøpe bil.

Toyota er den beste merkevaren, ifølge TNS Gallup. Hele 45 prosent vurderte en Toyota da ny bil ble kjøpt i fjor. For 10 år siden var tilsvarende tall 28 prosent.

Se listen nederst i saken

Indeksen baserer seg på en undersøkelse hvor 4750 personer er intervjuet i forbindelse med sitt siste nybilkjøp. Deltakerne må bedømme bilmerkene på bakgrunn av en rekke parametere som for eksempel kjøreegenskaper, verditap, service, driftsikkerhet og hvor vidt det aktuelle bilmerket var med i kjøperens vurdering.

Regn ut hva bilen din er verdt

Toyota for syvende gang

Og det er altså Toyota som kommer best ut og vinner for syvende gang. På 2. plass følger Volkswagen med en indeks på 87 (Toyota = 100). På 3. plass finner vi Volvo med en indeks på 80.

Litt morsomt er det at ”pallen” i denne undersøkelsen er parallell til salgstallene for personbiler i 2006.

Driftsikkerhet

Undersøkelsen viser at kunder først og fremst forbinder Toyota med god driftsikkerhet, bra service og miljøvennlig teknologi. Hele 45 prosent av deltakerne opplyser at de vurderte Toyota.

Test deg selv: Ta førerprøven!

Volkswagen

Toyota, her representert ved Auris, er den beste merkevaren, i følge TNS Gallup Vis mer


Volkswagens vinner på områdene kjøreegenskaper, innbyttepris, funksjonalitet og gjenkjennelighet. 37 prosent av deltakerne vurderte Volkswagen da de sist kjøpte bil.

Volvo

Volvo på sin side forbindes som forventet med sikkerhet, men også med kvalitet, komfort og driftsikkerhet. Legger vi de subjektive parametrene sammen, ser vi at Volvo er det bilmerket deltakerne har best inntrykk av.

Premium

Videre nedover på listen finner vi premium-trekløveret fra Tyskland, Audi, BMW og Mercedes-Benz, på fjerde- femte- og sjetteplass. Topp-ti-listen finner du nedenfor.

Gallup Bilindeks - beste merkevarer
PlasseringMerkeIndeks
1Toyota100
2Volkswagen87
3Volvo80
4Audi73
5BMW64
6Mercedes-Benz62
7Peugeot43
7Saab43
9Ford41
10Opel40