TILBAKEKALLER BILER: Volkswagen (VW, Audi, Skoda) tilbakekaller hele 7.847 biler i Norge. Foto: Volkswagen. Foto: REUTERS/Rafael Marchante/File Photo
TILBAKEKALLER BILER: Volkswagen (VW, Audi, Skoda) tilbakekaller hele 7.847 biler i Norge. Foto: Volkswagen. Foto: REUTERS/Rafael Marchante/File PhotoVis mer

Volkswagen tilbakekaller nærmere 8.000 biler

Disse bilene tilbakekalles av Volkswagen i Norge

7.847 biler tilbakekalles for å få oppgradert bremsesystemene.

Som Dinside kunne fortelle før helga, har VW-konsernet oppdaget en feil i bremsesystemet i flere av bilene deres. Denne feilen kan gi seg utslag i at systemet ikke fungerer som tenkt i en situasjon med under- eller overstyring av bilen eller ved panikkbremsing.

Møller Bil har nå fått oversikt over hvilke, og nøyaktig hvor mange, biler dette gjelder.

Får ny programvare

Og som det ble spekulert i før helga er det styreenheten for ABS/ESP, som må oppdateres med ny programvare for å rette problemet.

Totalt er det 7.847 biler fra Audi, Skoda, Volkswagen og Volkswagen Nyttekjøretøy som tilbakekalles. Fordelt på hvert merke fordeler det seg slik:

  • VW (inkl. nyttekjøretøy): 5.596
  • Skoda: 1.201
  • Audi: 1.050

Det er med andre ord flest biler med Volkswagen-logo som blir tilbakekalt, og som skal få den nye oppdateringen.

Dette er modellene

VW-modellene dette gjelder er Eos, Golf, Golf Plus, Scirocco og Caddy. Trolig gjelder dette 2009-2010 modeller, men kommunikasjonssjef Anita Svanes i Volkswagen er på ferie, og kan dermed ikke bekrefte dette overfor Dinside mandag.

For Skoda gjelder tilbakekallingen Octavia 2 (2004-2013-modeller) og Superb 2 (2009-modellen).

OGSÅ SKODA: Octavia 2 (her et eksemplar fra 2010), er også berørt av tilbakekallingskampanjen grunnet bremsefeil. Foto: Cato Steinsvåg Vis mer

Hos Audi er det kun A3 (2009 og 2010-modellene) som blir tilbakekalt.

Ifølge svenske mestmotor.se gjelder feilen også Seat-biler, Leon og Altea (09-10)

Ifølge Anita Svanes i Volkswagen vil eierne av disse bilene bli kontaktet. Det skal ikke være noe problem å kjøre bilene videre fram til innkalling.

- Vi er ikke kjent med at dette skal ha forårsaket noen ulykker, og bilene kan brukes frem til programvaren er oppdatert, og man har utbedret systemet, fortalte Øyvind Rognlien Skovli, kommunikasjonssjef i Audi, til Dinside på fredag.

LES OGSÅ:
- Ikke ta bilen til flyplassen!
To av tre mener BMW-sjåførene er verst
Elbilen overtar