<b>GIKK I NULL:</b> Her blir en Renault Kwid - som blant annet selges i India - testet som én av fem biler i regi av Global NCAP, som arbeider for å bedre trafikksikkerheten. Resultatet: Null stjerner for voksenbeskyttelse.   Foto: GLOBAL NCAP
GIKK I NULL: Her blir en Renault Kwid - som blant annet selges i India - testet som én av fem biler i regi av Global NCAP, som arbeider for å bedre trafikksikkerheten. Resultatet: Null stjerner for voksenbeskyttelse. Foto: GLOBAL NCAPVis mer

Disse bilene stryker i Global NCAPs siste kollisjonstest

Fem indiske biler får null stjerner i ny krasjtest.

I 2011 startet tiåret for bedre trafikksikkerhet i regi av FN. Når man ser statistikkene knyttet til ulykker, omkomne og skadde i trafikken i verden, er det lett å skjønne hvorfor.

Trafikken tar livet av flere mennesker enn malaria: Minst 1,3 millioner per år - og tallet er fortsatt i økning.

Det er særlig i land med såkalt lav til middels gjennomsnittsinntekt at trafikkdøden slår hardt til. Det er estimert at land som tilhører denne kategorien har 48 prosent av verdens kjøretøy, men 90 prosent av trafikkdødsfallene.

Les også: Vet du hva du skal gjøre ved en trafikkulykke?

Verstingen India

London-baserte Global NCAP arbeider internasjonalt for å fremme bedre trafikksikkerhet og reduksjon i antall omkomne og skadde i trafikken, spesielt i land med lav til middels middelinntekt.

India er det landet i verden som har flest registrerte dødsfall i trafikken hvert år. Som en stor forbrukernettside påpeker: Der omkommer det like mange mennesker hver dag som hvis det skjedde to alvorlige flyulykker - 400 personer.

Til sammenligning omkom det i Norge 123 personer i løpet av hele 2015, ifølge de tidlige tallene fra Statens Vegvesen. I India var tallet over 150.000.

Skandalen er selvsagt at dette forbigås nærmest i taushet, noe som neppe ville vært tilfelle om det hadde dreid seg om flyulykker.

Les også: Se eksemplene på livsfarlige forbikjøringer

Renault, Hyundai, Mahindra

SKREKKELIG: I en situasjon hvor man ville hatt gode sjanser til å gå nærmest uskadet ut av bilen i de fleste europeiske nye biler, ville fører og passasjer sannsynligvis omkommet eller blitt hardt skadet i denne bilen - en Mahindra Scorpio. Foto: GLOBAL NCAP Vis mer


Global NCAP har gjennomført en kollisjonstest med fem biler som selges på det indiske markedet: Renault Kwid, Maruti Suzuki Celerio, Maruti Suzuki Eeco, Mahindra Scorpio og Hyundai Eon.

Testen er en mindre omfattende variant av testingen som gjennomføres av Euro NCAP for det europeiske markedet og som vi rapporterer om regelmessig.

Hvis du synes denne saken ligner på noe du har lest tidligere, er ikke det så rart. For to år siden rapporterte vi om en lignende test, som ble gjennomført den gangen.

Og også denne gangen gikk det temmelig ille: Null stjerner for beskyttelse av fører og passasjer foran, ble fasit. For barnebeskyttelse ble resultatene også nedslående, men tross alt noe bedre.

Hele rapporten med testresultatene kan du lese her.

Én produsent har reagert

Renault fikk anledning til å prøve igjen med det de hevdet var en forbedret versjon og en med kollisjonsputer, men det ble fortsatt null stjerner. Produsenten har imidlertid reagert ved å si at de ønsker å gjøre bilen sikrere så den møter minimumsstandardene FN anbefaler.

En fjerde versjon, som ikke er testet ennå, ble introdusert i mai.

Trafikksikkerhet: Tallene bak ulykkene

Foto: GLOBAL NCAP Vis mer


Eksempelvideo

Her kan du se hvordan det gikk med Mahindra Scorpio i kollisjonstesten.