KRAFTIG KOST: Euro NCAP har kåret tre biler til «Best in Class 2016». Se hvordan Toyota Prius, Hyundai Ioniq og VW Tiguan klarer seg i krasjtest!Vis mer Vis mer Vis mer Vis mer

Sikreste bil 2016:

Disse bilene er de tryggeste hvis noe går galt

Euro NCAP har sagt sitt. Disse tre modellene er tryggest å kjøre rundt med i 2016.

Ikke bare vant den Årets Bil 2017, men Hyundai Ioniq stikker også avgårde med The European New Car Assessment Programmes (Euro NCAP) pris «Best i Klassen», for sikreste lille familiebil dette året.

Samtidig kårer Euro NCAP Toyota Prius til «Best i Klassen» for sikreste familiebil og Volkswagen Tiguan får tilsvarende pris i klassen kompakt SUV.

Se videoen øverst i saken, så er det lettere å forstå hvor kraftig en bilkrasj faktisk er.

VW Tiguan har vi også testet i duell med BMW X1.

Betydelige forandringer

Foran 2016-testene har Euro NCAP gjort betydelige forandringer i rangeringen. Blant annet har de lagt mye mer vekt på tester for automatisk nedbremsing for fotgjengere - noe som stadig oftere er standard på biler.

Toyota Prius, som vinner klassen for familiebil, er den første bilen som gjennomgikk test for sin fotgjengergjenkjennelse. Den besto enkelt, og maktet stort sett både å kjenne igjen og unngå fotgjengerne. I noen tilfeller greide den «bare» å redusere potensielle krasj.

Færre omkomne

Euro NCAP har gjennom årene opparbeidet seg status som veileder overfor publikum nå det gjelder sikkerhetsnivået til nye bilmodeller. Også bilprodusentene rangerer Euro NCAP-testene høyt, og det blir ofte sett på som en nedtur å ikke få fem av fem stjerner i testen. For hvert år blir det imidlertid hardere og hardere å oppnå fem stjerner.

Bilene blir sikrere og sikrere for hver dag. Det er også derfor Euro NCAP i testene velger å ikke sammenligne biler fra forskjellige år, men bare fra ett kalenderår om gangen.

Det er hevet over enhver tvil at sikrere biler har gjort sitt til reduksjonen i antall omkomne i trafikken de siste årene, noe som har vært en trend i de fleste europeiske land.

Fire kategorier

Euro NCAP gir score i prosentpoeng i fire testkategorier. Disse er:

• Beskyttelse av voksne, der det gis totalt 37 poeng fordelt på diverse tester (frontkollisjon skrått, frontkollisjon rett på, sidekollisjon og sidekollisjon med stolpe)

• Beskyttelse av barn (43 poeng)

• Beskyttelse av fotgjengere (25,9 poeng)

• Hvilke sikkerhetssystemer bilen er utstyrt med og evaluering av effektiviteten av disse (13 poeng).

Innenfor hver av disse kategoriene blir det gitt punktpoeng på de flere forskjellige elementene som testes. Resultatet fra hver av disse elementene legges så sammen, og kategorien gis et totalt resultat i prosentpoeng i en skala opp til maksimalt 100.

Kun tre segment i 2016

For 2016 deler Euro NCAP bare ut bestemannspris i tre segmenter. Det er fordi antall biler i de andre segmentene har vært for få. Dermed blir tabellen med vinnere relativt åpen (se under).

Blant annet var Mercedes-Benz E-klasse eneste deltaker i dyr bil-kategorien.

I 2015 ble det imidlertid delt ut «Best in Class» i hele åtte segment.

Slik ble fordelingen av prosentpoengene for vinnerne:

KUN TRE VINNERE: Det er kun i segmentene kompakt SUV, stor familiebil og kompakt familiebil det ble delt ut «Best in Class»-pris i 2016. De andre segmentene hadde ikke nok «deltakere». Vis mer

LES OGSÅ:
BMW med innovativ interørløsning
Tror på 400.000 elbiler i Norge innen 2020
Dette skal Opel Amera-e koste