Her inne er det svært stille. Men støybeskyttelse koster! Bilen er en Lexus LS 600h. Foto: Lexus
Her inne er det svært stille. Men støybeskyttelse koster! Bilen er en Lexus LS 600h. Foto: LexusVis mer

Disse bilene bråker minst

Se hvilken du bør velge om du vil ha det stille mens du kjører.

Nylig kunne DinSide røpe hvilke ti biler som bråker mest, ifølge en britisk undersøkelse av nye biler. Noe overraskende var det at enkelte el-biler var verstinger nettopp når det gjaldt støy inni kupeen på bilen.

Overraskelsen over å finne en rekke dieselbiler blant de ti bilene som bråker minst, er kanskje like stor.

Disse bråker minst

Ifølge det britiske forbrukermagasinet Which? er det nemlig en rekke dieselbiler som bråker minst under kjøring, i tillegg til tre hybridbiler. Men støyfritt ser ut til å koste. Flere av de stilleste bilene befinner seg i det øvre prissjiktet.

De ti minst bråkete bilene på listen:

1. Mercedes S350 CDI: 63.3dB
1. Lexus LS 600h L: 63.3dB
3. Audi A8 4.2 TDI Quattro: 63.7dB
4. BMW 730d: 63.8dB
5. Mercedes GL320 CDI: 64.3dB
6. BMW 335d coupé: 64.4dB
7. VW Touareg V6 TSI hybrid: 64.5dB
8. BMW 530d GT automatic: 64.6dB
9. Audi A6 2.0 TFSI hybrid: 64.7dB
10. Mercedes E350 CDI: 64.9dB

I den andre enden av skalaen var det følgende tre bilmodeller som lager mest bråk for sjåføren: Mazda MX-5 Roadster-Coupe 2.0: 76.6dB, Fiat 500C 0.9 TwinAir: 76.4dB og Hyundai i10 1.2: 75.6dB.

Les også: Færre velger dieselbil

Ikke stille nok?

For å finne ut av støynivået i forskjellige bilmodeller, har Which? installert en støymåler inni kupeen på bilene. Støynivået er målt under kjøring på motorvei, og det er brukt vanlige sommerdekk på samtlige biler. Bilene har vært lastet halvfulle.

Ifølge seniorforsker Truls Gjestland ved Sintefs avdeling for akustikk, er et støynivå mellom 74 og 77 dB er relativt høyt for en sjåfør, ettersom kravet til støy på en arbeidsplass går ved 70 dB når det er store krav til presisjon, hurtighet og oppmerksomhet.

Samtidig er det verdt å merke seg at Arbeidstilsynet samtidig anbefaler at nivået bør ligge 10 dB under den fastsatte grensen, altså ved 60 dB - og selv ikke bilene med det laveste støynivået kommer inn under det nivået!

Les også: Vil ikke si nei til dieselkjøring i storbyene

Se alle biltestene fra DinSide her