Dette er bilene som oftest må ha veihjelp, ifølge ADAC. Foto: Colourbox/ADAC
Dette er bilene som oftest må ha veihjelp, ifølge ADAC. Foto: Colourbox/ADACVis mer

Disse bilene betyr trøbbel

Her er bilene som oftest trenger veihjelp - og bilene som nesten aldri må ha assistanse.

Få ting er så kjedelig som biltrøbbel.

I Norge er det motorfeil, startvansker og flatt batteri som er de vanligste årsakene til at norske bilister må få veihjelp av redningsselskapene.

Dette er helt i samsvar med en stor kartlegging fra ADAC, som er tilsvarende norske NAF. Det som er ekstra spennende med den tyske statistikken, er at de har en såpass stor bilpark at de kan føre statistikker på feilprosent fordelt på bilmodell.

Ut fra de tyske feilrapportene, kan de altså trekke konklusjoner om hvilke bilmodeller det er størst sannsynlighet for at du vil oppleve trøbbel som krever veihjelp, og med hvilke modeller det er minst sannsynlighet for at du trenger veihjelp.

I Norge fører man ikke feilstatistikker per bilmodell, fordi det ikke omsettes nok biler til at det blir statistisk signifikant.

12 biler med høy statistisk risiko for at du behøver veihjelp (i rødt), og 21 modeller som ytterst sjelden behøver veihjelp. Foto: ADAC Vis mer


Klikk på bildet for stor versjon

Bilene med mest trøbbel

12 modeller kommer særdeles dårlig ut i ADACs veihjelpstatistikk. Dette er altså modeller som er overrepresentert i veihjelpsstatistikkene. Kjører du en av disse bilene, har du altså statistisk sett høyere risiko for å måtte ringe etter veihjelp, enn med en gjennomsnittsbil.

Har du hatt en bil med hyppig bruk for veihjelp? Fortell om det i debatten nedenfor. Vi ber deg om å holde debatten saklig.

I statistikken er det tatt høyde for antall nybilregistreringer for hver av modellene hvert år, samt antall kjøretøyer registrert i Tyskland totalt. Det er også tatt hensyn til antall kjørte kilometer per år, av hver modell. Ingen av modellene er eldre enn seks år, og det er et kriterium for at de skal ha blitt produsert relativt uendret i minst tre av disse årene. 93 modellrekker oppfyller disse kriteriene for årets statistikk, og det er altså av disse 93 modellene at de 12 i bunnen og de 21 i toppen utmerker seg.

Her er bilene som kommer dårligst ut, med størst fare for å utsette deg for trøbbel langs veien:

Smart fortwo (da spesielt de eldre årsmodellene) og Chevrolet Matiz (spesielt 2008-årgangen) utpekes til de aller verste i dette henseende.

Vis mer


    Smart fortwo
    Chevrolet Matiz
    Fiat Punto
    Ford Mondeo
    Ford S-Max
    Honda Jazz
    Hyundai i20
    Hyundai i30
    Opel Zafira
    Peugeot 308
    Seat Ibiza/Cordoba
    WV Eos

Nå har det blitt ganske enkelt for bilbergerne å hjelpe deg på stedet - de trenger ikke engang åpne panseret for å finne ut hva som feiler bilen din! Her kan du se hvordan analyseverktøyet virker

De beste bilene

I den andre enden av veihjelpstatistikken, finner vi altså bilene som du er minst sannsynlig å måtte ringe etter veihjelp med. VW Fox utpekes som aller best av småbilene, og etterfølger Ford Ka - som ble utpekt som den beste småbilen med minst risiko for behov for veihjelp, i 2011.

Fox har vært en av Europas mest solgte småbiler, men har aldri vært importert til Norge.

Audi, BMW og Mercedes er merker som kommer veldig godt ut i veihjelpstatistikken.

Bileierne av disse modellene, måtte ytterst sjelden ringe etter veihjelp i 2012:

    VW Fox
    Audi A1
    Audi A5
    Audi A6
    Audi Q5
    BMW 1-klasse
    BMW 3-klasse
    BMW 5-klasse
    BMW X1
    BmW X3
    Citroën C1
    Citroën Picasso
    Ford Ka
    Mercedes A
    Mercedes B
    Mercedes C
    Mercedes GLK
    Mini
    Nissan Micra
    Peugeot 206
    Renault Twingo

– Gir et godt bilde av veihjelpshendelsene

Som du også kan se av listen, kommer Audi, Mercedes og BMW spesielt godt ut. Ifølge ADAC, er imidlertid ikke listen påvirket av merkespesifikke mobilitetsgarantier eller veihjelpsordninger.

Helmut Schmaler i ADAC forteller til DinSide at veihjelpstatistikken kun omfatter tilfeller der ADAC-medlemmer har bedt dem om hjelp.

– Vi har ikke tatt i betraktning de tilfellene der sjåføren har kontaktet produsentens mobilitetstjeneste, like lite som vi har tatt med tilfellene av selv- eller nabohjelp, eller der de har tatt kontakt direkte med et verksted, sier Schmaler til DinSide.

Han forteller videre at alle produsentene eller importørene har en egen veihjelpstjeneste eller tilbyr dette via en tredjepart - og at alle merkene stiller likt på den måten. ADAC sorterer også ut de tilfellene der de rykker ut på nødanrop som er videreformidlet fra en produsents veihjelpstjeneste.

Statistikken skal derfor ikke være farget av eventuelle merkespesifikke veihjelpstjenester.

Uavhengige undersøkelser viser at ADACs medlemmer ville ringe til dem i 70 prosent av tilfellene hvor de har behov for veihjelp, og kun 4 prosent vil tenke på en produsents mobilitetsgaranti i slike tilfeller, ifølge Schmaler. Resten får hjelp fra andre steder.
Tilfellene hvor man av forskjellige grunner får hjelp av produsentens nødnummer, er ifølge Schmaler ubetydelig.

– Fordelingen av bilmodellene hos ADACs medlemmer er også identisk med det nasjonale gjenomsnittet. Med de rundt 30 millioner bilene til våre medlemmer, som er mer enn halvparten av den nasjonale bilbestanden, gir vår veihjelpstatistikk et godt bilde av fordelingen av veihjelpshendelser i Tyskland, sier Schmaler til DinSide.

– I forhold til vår flåte med 1.700 sjåfører og over 1.100 avtalepartnere, i tillegg til de øvrige reparasjonene som blir formidlet til oss, er den andelen av veihjelpstilfeller som unngår oss, heller ubetydelig, sier Schmaler.