Diodelyktene er her

Audi R8 blir verdens første serieproduserte bil som kan leveres med fullstendig diodebaserte frontlykter.

Lysdiodeteknologien, ofte kalt LED (Light Emitting Diode), ble ifølge Audi tatt i bruk i bilsammenheng allerede i 1992. Men inntil 2004 ble dioder utelukkende brukt som baklys, bremselys og blinklys. Audi var den første bilprodusenten som plasserte dioder i frontlykter da produsenten presenterte diodebaserte kjørelys i Audi A8 W12 quattro i 2004. Siden den gang har Audi satset tungt på diodeteknologi og kan nå også tilby diodebasert kjørelys i S6, R8, A5, A4 og TTS.

Lexus LS 600h: Nærlys

Vis mer
«Diodeteknologien bærer nemlig i seg en rekke fordeler. Den kanskje viktigste er det faktum at diodene krever langt mindre energi enn halogen- og xenonpærer.»

Diodelyktene er her

  1. Store bilder av diodelykter
Hver lykt består av 54 dioder, fordelt på følgende elementer: Parkerings- og kjørelys (24), blinklys (8), nærlys (14), fjernlys (8). Vis mer


Toyota-eide Lexus tok imidlertid innersvingen på Audi når det kom til diodebaserte nærlys, som forøvrig ikke må forveksles med kjørelys. Mens kjørelys kun er ment for at bilen skal synes i trafikkbildet på dagtid, er nærlys ment å lyse opp veien i mørke.

Lexus LS 600h, som ble introdusert i 2007, ble verdens første bil med diodebasert nærlys. Disse er forøvrig utformet som tre linser med flere dioder innenfor hver av dem - såkalte "clustere" eller diodeklaser.

Audi R8: Fjernlys

Nå er det imidlertid klart at Audi tar den tredje "verdens første"-tittelen. Det tyske prestisjemerket har nemlig offentliggjort at Audi R8-kunder nå kan bestille hundre prosent diodebaserte frontlykter. Det betyr at både blinklys, parkeringslys, kjørelys, nærlys og fjernlys skapes av dioder - nærmere bestemt 54 stykker i hver lykt.

Kjøre-, park- og blinklys

Den hvite lysstripen som danner lyktens nedre og ytre avgrensninger består av 24 dioder. Disse produserer i utgangspunktet kjørelys, men kan også produsere parkeringslys - da med en lavere lysstyrke.

Blinklysstripen, som danner den indre delen av lyktens øvre avgrensing, består av åtte dioder.

Nærlys: 14 dioder

Nærlyset dannes av til sammen 14 dioder. Fire par skinner direkte, mens tre par lyser gjennom en plastlinse. Samtlige er plassert i lyktens ytre del i små enheter med et avansert utseende.

Fjernlys: 8 dioder

Fjernlyset befinner seg i lyktens indre del (nærmest grillen) og er fordelt på to reflektorer. Hver av disse to reflektorene huser to diodepar, noe som til sammen gir åtte fjernlys-dioder per lykt.

Noen billig fornøyelse blir diodelyktene imidlertid ikke. Audi oppgir at de nye R8-lyktene vil koste 3.590 Euro i Tyskland, noe som for tiden utgjør snaue 30.000 norske kroner. Men så er vel heller ikke de fleste R8-kunder spesielt fattige - i Norge koster R8 drøye 1,8 millioner kroner.

Ikke svingbare

Audi TTS er den foreløpig ferskeste Audi-modellen med diodebasert kjørelys. Fra før tilbys følgende Audi-modeller med tilsvarende teknologi: Audi A8 W12, Audi S6, Audi R8, Audi A5 og Audi A4. Vis mer


Det er imidlertid interessant å merke seg at Audi ikke skryter på seg verken svingbarhet eller sidelykter. Det betyr at det fortsatt finnes minst to "verdens første"-titler å erobre for ambisiøse bilprodusenter: Verdens første bil med svingbare diodelykter og verdens første bil med diodebaserte sidelykter.

Snart i vanlige biler?

Det som imidlertid er langt mer interessant, er hvilken bilprodusent som blir den første til å tilby diodeteknologi for vanlige folk. Med tanke på hvor raskt utbredelsen av xenonlykter har gått, ser vi ikke bort i fra at det finnes ordinære og folkelige bilmodeller med diodebasert nær- og fjernlys i løpet av de nærmeste to årene.

Reduserte utslipp

Audi A8 W12 quattro var i 2004 verdens første bil med diodebasert kjørelys. Vis mer


Diodeteknologien bærer nemlig i seg en rekke fordeler. Den kanskje viktigste er det faktum at diodene krever langt mindre energi enn halogen- og xenonpærer. Audi oppgir for eksempel at kjørelysene i R8 kun krever 6 watt.

Lyktprodusenten Automotive Lighting påstår faktisk at bruk av diodebaserte kjørelys vil kunne spare nok energi og dermed drivstoff til å spare kloden for utslipp av 0,36 gram CO2 per kilometer sammenlignet med ordinære lyskilder. For ikke å snakke om diodebaserte nærlys, som ifølge samme kilde vil kunne redusere utslippene med hele 7,86 gram sammenlignet med halogen- og xenonbaserte nærlys. Dette er tall som åpenbart er spennende for bilprodusenter som jobber hardt for å få ned utslippene fra sine modeller.

Økt sikkerhet

Den superavanserte hybridbilen Lexus LS 600h var i 2007 verdens første bil med diodebasert nærlys. Vis mer


Også rent funksjonelt har diodeteknologien store fordeler, i hvert fall hvis vi skal tro tilhengerne. Disse hevder at diodebasert lys minner svært mye om dagslys, fordi lystemperaturen ligger rundt 6.000 Kelvin. Fordi menneskets øye er uvtiklet for å se best i nettopp dagslys, vil diodelyset derfor sørge for at føreren oppfatter kontraster bedre enn ved bruk av ordinære lyskilder.

Lang levetid

En annen fordel er at diodene har svært lang levetid - så lang levetid at tilhengerne hevder at de vil overleve bilen. Dermed slipper eieren tid- og kostnadskrevende pæreskift og vil til enhver tid kjøre rundt med trafikksikkert lys.

Mange muligheter

Mange bilprodusenter bruker i dag diodeteknologi i baklys, bremselys og blinklys. Her en Audi A6. Vis mer


Sett fra bilprodusentenes synspunkt er det også en fordel at diodene er svært små, noe som i neste omgang gir stor fleksibilitet. Ikke bare kan produsentene lage mindre frontlykter, i tillegg kan diodeklasene om ønskelig programmeres til å lage ulike lyskjegler avhengig av bilens hastighet, utelys, værforhold og så videre. Derfor vil vi de kommende årene helt sikkert få se svært avanserte og nyskapende lysløsninger. Sett fra produsentenes sysnpunkt er det også en fordel av diodene klarer seg med svært lav spenning - rundt 3-4 volt.

  • Store bilder av diodelykter finner du her.
  • Relaterte artikler om billys:

  • Diodelyktene kommer
  • Skoda utfordrer Mercedes på frontlys-teknologi
  • Mercedes med overlegen lysteknologi
  • Fremtidens lysteknologi er her (svingbare lykter og sidelykter)
  • Teppet ned for tåkelysene
  • Alt om billys
  • Relaterte artikler om Audi R8:

  • TEST: Audi R8
  • UTENLANDSLANSERING: Audi R8
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder
  • Her finner du mer Lexus-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder