HER ER DEN: Første etappe er tilbakelagt i en VW Golf 1.4 TSI på 140 hestekrefter, med sylinderkutt-teknologi og DSG-automat (dobbelkløtsj-girkasse). Her har Volkswagen lagt listen høyt, kan DinSides utsendte fortelle.
HER ER DEN: Første etappe er tilbakelagt i en VW Golf 1.4 TSI på 140 hestekrefter, med sylinderkutt-teknologi og DSG-automat (dobbelkløtsj-girkasse). Her har Volkswagen lagt listen høyt, kan DinSides utsendte fortelle.Vis mer

DinSide kjører nye VW Golf

SARDINIA (DinSide Motor): Våre første kjøreinntrykk innfrir de høye forventningene vi hadde.

Volkswagen lanserer for tiden en helt ny modellserie basert på plattformen MQB, etter byggesett-metoden. Q-en i midten står for quer- , hvilket betyr at det dreier seg om tverrstilte motorer. Etter tredørsversjonen av helt nye Audi A3, som vi nylig testet, er det nå VW Golf som lanseres på denne plattformen, og det er selvsagt denne som blir storselgeren.

Tidligere sett - men ikke rørt

Vi har tidligere vært og sett nærmere på nykommeren, i forkant av bilutstillingen i Paris. Der oppsummerer vi det meste av fakta og data angående nye VW Golf.

Nå får vi kjøre!

I skrivende stund er fagredaktør Skillebæk i DinSide Motor i ferd med å prøvekjøre bilen og vi har fått dele førsteinntrykkene hans, formidlet på telefon fra Sardinia.

– Fred Magne, det er fortsatt tidlig i prøvekjøringen, men hva er det du kjører nå?

– Denne røde versjonen vi har fått kjøre først er en VW Golf 1.4 TSI, altså med bensinmotor og turbo; den har sylinderkutt-teknologi for bedre drivstofføkonomi og dobbelkløtsj-girkasse (DSG). Toppeffekt er 140 hestekrefter og dreiemomentet er hele 250 newtonmeter mellom 1.500 og 3.500 omdreininger i minuttet. Den klarer 0 til 100 på 8,4 sekunder.

– Hva er hovedinntrykket så langt?

– Dette er bra!Fred Magne Skillebæk er meget fornøyd med førsteinntrykket av nye Golf. Vis mer


– Rett og slett veldig bra. VW har med denne modellen tatt et kraftig steg fremover, og jeg må si jeg sliter med å finne noe som skiller den fra premium-bilene i klassen. Materialkvalitet, komfort, støynivå - alt holder et meget bra nivå. Utstyrsnivået Highline har det meste og er å anbefale - det skiller ikke så voldsomt mye i pris i forhold til nivået under - Comfortline. Under kjøringen kan inntrykket best beskrives som godfølelse. Man sitter også veldig bra, og soltaket er mye større enn tidligere - rene panoramataket. Jeg har aldri hatt spesielt lyst på Golf, men nå kan jeg si: Dette er en bil jeg faktisk kan få lyst på.

Vi har kjørt oppgradert VW Tiguan

– Hva utmerker seg i positiv retning?

Ikke overraskende, men høyverdig. Flott materialkvalitet, godfølelse og stor berøringsskjerm (Highline). Vis mer


– Det jeg alt har nevnt, selvsagt, men i tillegg kjører bilen veldig bra. Førsteinntrykket av kjøreegenskapene er også imponerende - særlig kombinert med det høye komfortnivået. Den progressive styringen gir gode tilbakemeldinger og chassiet er stramt og greit, justeringsmulighetene på ratt og sete veldig bra. Den elektroniske differensialbremsen, XDS, som ble introdusert med dagens generasjon GTI er faktisk standard på nye Golf. Bilen kan dessuten leveres med adaptivt chassis (DCC), som gir deg muligheten til å velge mellom hele fem innstillinger: Eco, Comfort, Normal, Sport og Individual.

Det kan nevnes at Golf kan leveres med adaptiv fartsholder som fungerer fra 30 til 150 kilometer i timen med manuell girkasse og fra 0 til 150 med DSG.

– Du er tydeligvis imponert - men det må da være noe som skurrer eller skuffer?

– Vel, for å være helt ærlig - på et såpass tidlig tidspunkt i prøvekjøringen må jeg innrømme at jeg ikke har klart å finne noen negative punkter... kanskje plassen i baksetet, men, nei - det er tross alt en kompakt bil og det er klart romsligere enn i forgjengeren.

– Hva gjenstår?

– Vi skal kjøre minst en av dieselversjonene. Dem er det to av: En på 105 hestkrefter og én på 150. Faktisk regner importøren med å selge like mange av den sterkeste motoren som av 105-hesteren.

Klassens beste kabriolet testkjørt

Starter på 225.900 kroner

Nye Golf starter på 225.900 kroner. Da får du en 85-hesters motor 1,2 TSI med Trendline utstyrspakke. Men denne kommer i praksis så godt som ingen til å velge. Utstyrsnivået er generelt blitt veldig bra. Men bilen vi kjører i skrivende stund, i Highline-utførelse og med det meste av utstyr, kommer til å koste 289.000 kroner med manuell girkasse - det er mye bil for pengene.

Komplett rapport fra prøvekjøringen av nye VW Golf kommer på DinSide onsdag 24. oktober.

Ikke overraskende, men høyverdig. Flott materialkvalitet, godfølelse og stor berøringsskjerm (Highline).
Dette er motoren vi har kjørt så langt: 1.4 TSI med 140 hester og 250 newtonmeter.
HER ER DEN: Første etappe er tilbakelagt i en VW Golf 1.4 TSI på 140 hestekrefter, med sylinderkutt-teknologi og DSG-automat (dobbelkløtsj-girkasse). Her har Volkswagen lagt listen høyt, kan DinSides utsendte fortelle.
Velkjent innpakning, men en helt ny bil: Nye VW Golf
– Dette er bra!Fred Magne Skillebæk er meget fornøyd med førsteinntrykket av nye Golf.