<b>SJELDEN VARE:</b> Verken BMW eller Mercedes har inntil videre noe tilsvar til Audis A4 Allroad. Nykommeren overbeviser på de fleste punkter - men spennende design er ikke dens styrke... Foto: KNUT MOBERG
SJELDEN VARE: Verken BMW eller Mercedes har inntil videre noe tilsvar til Audis A4 Allroad. Nykommeren overbeviser på de fleste punkter - men spennende design er ikke dens styrke... Foto: KNUT MOBERGVis mer

Dinside kjører helt nye Audi A4 allroad

I fjor var allroad-versjonen mest solgt av forrige Audi A4-versjonene. Her er en helt ny!

Det tok ikke lange tiden denne gang før en røffere og noe hevet A4 var på plass. Vi fikk tilbringe en dag i nye allroad på syd-tyske veier og har dessuten kjørt den utstyrt med det nye firehjulsdrift-systemet quattro ultra.

Ikke sikker på om den er ny ut fra bildene? Vel, det er ikke så rart - Audi er seg selv lik. bokstavelig talt. Det vil si at designen på nye A4 - og nå også A4 allroad, bare er en forsiktig videreutvikling av den vi kjenner fra før.

Flertallet av A4 selges som allroad

Det har sine fordeler: Bilen er lett gjenkjennelig i trafikkbildet og det synes at den har vært en salgssuksess. Forrige A4 allroad utgjorde hele 77 prosent av alle A4 som ble solgt i Norge i 2015. En annen fordel er at nettopp kundene som kjøpte forrige modell ikke får følelsen av å være helt bakpå med en umoderne bil så snart nykommeren kommer.

Men altså; Dette er en helt ny Audi A4 allroad quattro og etter vår test tror vi den minst kommer til å få samme suksess som forgjengeren.

For å gjøre det klart i utgangspunktet: Det er ikke en skrivefeil fra vår side at både allroad og quattro skrives med liten forbokstav; det skal være slik ifølge Audi selv.

I STIL TIL HYTTA: Det er det Audi A4 allroad er bygget for. Verken BMW eller Mercedes tilbyr noe tilsvarende. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Det er allerede annen generasjon A4 allroad quattro vi har med å gjøre og Audi har fortsatt fordelen med å være den eneste etablerte premium-aktør som tilbyr denne typen bil - verken Mercedes-Benz eller BMW har noe tilsvarende.

Ett unntak: Volvo V60 CC, som ble lansert i fjor som en attpåklatt i en allerede aldrende modellfamilie.

Les vår test av Volvo V60 CC her!

Stor og høy

Sammenlignet med nye Audi A4 Avant er bakkeklaringen økt med 3,4 centimeter - en kombinasjon av 2,3 centimeter via bilens hjuloppheng og 1,1 centimeter på grunn av større hjuldimensjon - 17-tommere er standard. Bakkeklaringen er dermed 16,6 centimeter, hvilket gir bedre fremkommelighet, for eksempel på snødekte norske hytteveier.

Den nye A4 allroad quattro måler 475 centimeter i lengden, bredden er 184 og høyden 149 centimeter. Akselavstanden er 2,8 meter.

Les også: Test av nye Volkswagen Passat Alltrack

VIRKER BRED: Mange tar slike designgrep for tiden, og drar stilelementer ut til sidene for å gi inntrykk av bredde.Det gjelder også den mer høyreiste A4 allroad. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Som i den lave versjonen av A4 er plassforholdene bedre enn før og fire voksne på over 180 centimeter kan ta plass uten bekymringer. Plassutnyttelsen er likevel begrenset i forhold til mer folkelige stasjonsvogner som VW Passat og Skoda Superb tross akselavstanden. Langsmontert motor forklarer noe - tykkere innredning for mer premium-opplevelse også en del.

Bagasjeromvolumet er bra med 505 liter og det kan økes til 1510 liter når bakseteryggene legges ned. Til tross for økte dimensjoner, er vekten redusert med opptil 90 kilo sammenlignet med forrige generasjon. Med 2.0 TFSI-motoren under panseret veier bilen 1.580 kilo uten fører.

505 LITER: Bagasjerommet er nokså stort uten å imponere synderlig, men det har en praktisk utforming som gjør det lett å utnytte. Denne testbilen var for øvrig utstyrt med reservehjul, som tar plassen under gulvluken. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Les også: Audi viser elbil-konsept

Nøkternt, funksjonelt, høyverdig

Interiøret kjenner vi igjen fra den «sivile» utgaven av A4 - det er høyverdig, velkonstruert og oversiktlig. Kvalitetsfølelsen er premium, men luksusfølelse som i en velutstyrt ny Mercedes-Benz C-klasse får man ikke.

Interiørdesignen kjennetegnes ved de tydelige horisontale linjene på samme måte som i den store SUV-en Audi Q7 av nyeste generasjon. Det nye MMI-operativsystemet (Machine-Man Interface), er i stor grad også hentet fra nye Audi Q7. Betjeningen av de ulike menyene for kommunikasjons- og underholdningssystemene kan styres både fra dreiehjulet i midtkonsollen og fra multifunksjonsrattet.

Les også:Test av 2015-modellen av den enda større Audi A6 stasjonsvogn

STRÅLENDE COCKPIT: Det oversiktlige Audi-interiøret oser ikke luksus som Mercedes, men ergonomi, kvalitetsfølelse og plassfølelse er svært bra. Kronen på verket: Virtual Cockpit, det heldigitale displayet. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Våre testbiler var utstyrt med Virtual Cockpit - det heldigitale displayet som ble lansert med seneste generasjon Audi TT og som erstatter det tradisjonelle instrumentpanelet. Det kan konfigureres ut fra førerens preferanser, er forbilledlig lesbart og akkurat dette elementet plasserer Audi foran konkurrentene når det gjelder brukervennlig teknologi, synes vi.

VIRTUELT: Virtual Cockpit qjør at man kan konsentrere seg om all vesentlig informasjon og ha mer perifere data tilgjengelige via skjermen i midten - helst ikke som her, hvor vi har dobbelt opp. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Som i vanlig A4 sørger den såkalte Audi connect-tjenesten for flere nye online-tjenester, eksempelvis kan man som tilvalg fjernstyre kupévarmeren via en smarttelefon. Integrering med smarttelefon for apper og diverse tjenester besørges via Apple Car Play eller Google Android Auto.

Ryddig og effektiv på veien

Kjøreopplevelsen generelt er det ingen grunn til å dvele lenge ved: Den er som i nye A4 ryddig, forutsigbar og nærmest nøytral. Kjøreglede som i en BMW 3-serie er det ikke man etterstreber her, heller en så sikker og generelt god oppførsel under de fleste forhold som mulig. Som navnet A4 allroad quattro indikerer er firehjulsdrift standard.

Les også: Test av nye, ladbare Audi Q7

Adaptive dempere er også på plass og man kan dermed velge et oppsett som passer til kjørestilen - eller la bilen tilpasse seg automatisk. Likevel: Særlig under aktiv svingkjøring merkes det at bilen er høyere enn vanlig og selv i dynamisk innstilling, krenger det noe.

Men komfortnivået generelt er bedre enn på forgjengeren og særlig imponerer det lave støynivået - særlig på bensinversjonen vi kjørte.

KOMFORTABEL: De fleste vil kunne finne en god sittestilling i Audis nyeste. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Nytt quattro-system

Vi fikk anledning til å kjøre bilen med det nyeste quattro-systemet. Det er nemlig nå to forskjellige quattro-systemer i A4 Allroad og dette vil også være tilfelle for de andre A4-utgavene.

Dieselmodellene har inntil videre versjonen vi kjente fra tidligere, med låsbar senterdifferensial. Bensinmodellen vi kjørte er derimot utstyrt med den såkalte ultra-versjonen av quattro-systemet. Den skal ifølge ingeniørene være mer sømløs og mer proaktiv, noe vi ikke klarte å oppdage under vår testkjøring - men det vesentligste er nok at den gjør at det kan spares verdifulle dråper drivstoff ved at firehjulsdriften lynraskt kobles fra så snart det ikke er bruk for den.

TILSTREKKELIG: Noe bedre plass bak enn tidligere - voksne på opp mot 190 centimeter kan sitte her. Men det er trangere enn i en Passat. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Reduserer forbruk

Dette oppdages via de elektroniske sensorene som samler inn hele 150 forskjellige typer data om kjøreforhold, førerens adferd og lignende. Når det bedømmes at drift på bakhjulene er overflødig, frikobles mellomakselenvia en flerplatekløtsj bak girkassen foran.

En elektrisk styrt kløtsj på bakakselen frikobler samtidig denne, og all mekanisk bevegelse bakover opphører dermed i motsetning til det som er tilfelle i systemer som Haldex eller BMWs X-Drive.

Det eliminerer unødvendig mekanisk friksjon og gir en dermed en reduksjon av merforbruket, som firehjulsdriften ellers avstedkommer, på opptil 70 prosent. Det er et viktig tall i våre dager! Normforbruket på quattro-modeller med ultra-systemet blir dermed ifølge Audi-eksperten bare 0,02 liter mer per mil i forhold til bilen med forhjulsdrift istedet for 0,05.

SANNTID-ANALYSE: Med en medbragt Ipad koblet trådløst til medbragt måle-programvare, kunne vi under testruten følge med på hvor mye av kjøringen som foregikk med firehjulsdrift og hvor mye med tohjulsdrift. Her er et bilde av skjermen tatt på et tidlig stadium av kjøringen - vi endte opp med to tredjedeler forhjulsdrift etter endt testrunde. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Systemet tillater dessuten en vektbesparelse på fire kilo - det er også verdt å ta med seg...

Bensinversjonen er 2.0 TFSI med 252 hestekrefter, en adekvat motorisering for en bil som dette, fant vi ut. Vi hadde kjørt den noen uker tidligere i en vanlig A4-versjon og satte også denne gang pris på den silkemyke gangkulturen og det nærmest sømløse samarbeidet med S tronic-girkassen - 7-trinns dobbelkløtsj-automat.

0-100 oppgis til 6,1 sekunder, men i praksis oppleves den ikke så rask - dette har med den svært lineære kraftutviklingen å gjøre. Samtidig er den spesielt stillegående og man blir lett fartsblind med denne versjonen - vi var på et par strekninger overrasket over å se at vi var oppe i godt over 200 kilometer i timen, samtidig som samtalen fortsatt foregikk uanstrengt med hovedsaklig litt vindsus som (svært moderat), støykilde.

Diesel-Allroaden er 2.0 TDI med 190 hester og en mengde dreiemoment (400 newtonmeter i mellomregisteret), som gir den et heftigere skyv enn det TFSI-utgaven har, uten at det mangler noe i så måte på noen av de to versjonene... Men i dette tilfellet er det ingen tvil om at 0-100-tiden langt fra forteller hele historien (7,8 sekunder oppgitt).

RØFFERE: Hevet bil og skliplate bak gir A4 allroad et tilnærmet SUV-utseende fra denne vinkelen. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Prismessig starter A4 allroad quattro på 482.000 kroner med TDI-motor på 150 hester. Testbilene våre starter på 527.000 for 190-hesters diesel og 624.000 kroner for 252-hesters bensinmotor.

Det er ikke billig, men det er også mye bil. Regn likevel med at det kan løpe på en del kostnader for tilleggsutstyr, som alltid i denne bilklassen.

Mer assistanse

Som i de andre nye Audi A4-modellene er en rekke nye førerassistansesystemer tilgjengelige. Også her er mye av teknikken er hentet direkte fra nye Audi Q7, som for eksempel den nye adaptive fartsholder med egen assistent for køkjøring. I hastigheter opp til 65 kilometer i timen vil systemene i bilen selv sørge for styringen når veioppmerkingen og trafikken tillater det.

EKSPERTEN: Her forklarer Audi-ingeniøren oss hvordan quattro-systemet med ultra-teknologi fungerer. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Head-up display med integrering av en rekke funksjoner er også tilgjengelig. Blant standardutstyret finner man blant annet xenon hovedlys med LED-kjørelys, elektrisk bakluke, bluetooth-forberedelse, valg av kjøreprogrammer via Audi drive select (fra 190-hestersutgaven), 7-tommers MMI-skjerm, DAB+ radio, 17-toms aluminiumsfelger og nødbremsassistent.

Matrix LED-hovedlys tilbys som tilvalg til 21.570 kroner. Disse, som vi prøvde sist på Audi TT, består av en rekke lysdioder i hovedlyktene. De slukkes og tennes automatisk avhengig av trafikk- og siktsituasjonen og foretar selv automatisk og selektiv opp- og nedblending.

Konklusjon

For å konkludere: A4 allroad er en meget god bil på de fleste måter, både kjøremessig og fra et praktisk synspunkt. For vår del synes vi det i dag er klart det beste kompromisset mellom SUV og stasjonsvogn når man samtidig ønsker et visst nivå av status og avansert teknologi. En klar og sterk femmer på terningen, altså.

Markedsføring av bilen startet i Norge i mars. Kundebiler vil bli tilgjengelig fra juni og utover sommeren.

Testresultat

Audi A4 allroad quattro 2016

Komfortabel, teknologisk avansert og godt motorisert familiebil med i tillegg god fremkommelighet som gjør den til et mer velkjørende alternativ til SUV.

Ikke helt optimal plassutnyttelse, noe krenging i skarpe svinger, appelerer lite til følelsene med bortimot sterilt nøytral design både innvendig og utvendig


Alle bildene:

I STIL TIL HYTTA: Det er det Audi A4 allroad er bygget for. Verken BMW eller Mercedes tilbyr noe tilsvarende. Foto: KNUT MOBERG
SJELDEN VARE: Verken BMW eller Mercedes har inntil videre noe tilsvar til Audis A4 Allroad. Nykommeren overbeviser på de fleste punkter - men spennende design er ikke dens styrke... Foto: KNUT MOBERG
FORUTSIGBART: Det er et stikkord når det gjelder Audi som oftest, og A4 allroad quattro spesielt. Komfort, stillhet i interiøret og betryggende kjøreegenskaper - alt er på plass. Foto: KNUT MOBERG
Foto: KNUT MOBERG
Foto: KNUT MOBERG
STØRRE OG HØYERE: Nya A4 allroad er 3,4 centimeter høyere enn vanlig A4. Med sine 475 centimeter i lengden er den nå dessuten nesten like lang som Passat - uten å tilby fullt så gode plassforhold innvendig. Foto: KNUT MOBERG
RØFFERE: Hevet bil og skliplate bak gir A4 allroad et tilnærmet SUV-utseende fra denne vinkelen. Foto: KNUT MOBERG
Foto: KNUT MOBERG
VIRKER BRED: Mange tar slike designgrep for tiden, og drar stilelementer ut til sidene for å gi inntrykk av bredde.Det gjelder også den mer høyreiste A4 allroad. Foto: KNUT MOBERG
Foto: KNUT MOBERG
STRÅLENDE COCKPIT: Det oversiktlige Audi-interiøret oser ikke luksus som Mercedes, men ergonomi, kvalitetsfølelse og plassfølelse er svært bra. Kronen på verket: Virtual Cockpit, det heldigitale displayet. Foto: KNUT MOBERG
TILSTREKKELIG: Noe bedre plass bak enn tidligere - voksne på opp mot 190 centimeter kan sitte her. Men det er trangere enn i en Passat. Foto: KNUT MOBERG
SUV-ALTERNATIV: Nye Audi A4 Allroad er et bra alternativ til SUV med sin høye bakkeklaring og røffe utseende. Foto: KNUT MOBERG
Foto: KNUT MOBERG
KOMFORTABEL: De fleste vil kunne finne en god sittestilling i Audis nyeste. Foto: KNUT MOBERG
505 LITER: Bagasjerommet er nokså stort uten å imponere synderlig, men det har en praktisk utforming som gjør det lett å utnytte. Denne testbilen var for øvrig utstyrt med reservehjul, som tar plassen under gulvluken. Foto: KNUT MOBERG


TEKNISKE DATA - testbilene
 2.0 TFSI2.0 TDI 190
Pris fra623.700 kr527.000 kr
MotorR4 turbo bensinR4 turbo diesel
GirkasseAut 7Aut 7
Slagvolum1.984 ccm1.968 ccm
Effekt252 hk190 hk
ved o/min.5.000-6.0003.800-4.200
Dreiemoment370 Nm400 Nm
ved o/min.1.600-4.5001.750-3.000
0-100 km/t6,1 sek7,8 sek
Toppfart246 km/t220 km/t
Forbruk - blandet0,64 l/mil0,49 l/mil
CO2-utslipp147 g/km128 g/km
Lengde475 cm475 cm
Bredde184 cm184 cm
Høyde149,3 cm149,3 cm
Akselavstand281,8 cm281,8 cm
Egenvekt1.580 kg1.640 kg
Tilhengervekt1.700 kg1.800 kg
Bagasjerom505/1510 liter505/1510 liter


Reiseomkostningene til denne reportasjen er dekket av importøren. Les mer her