<b>MIDT I MELLOM:</b> Det er selve definisjonen på en crossover - Kia Niro er både kombi og SUV - eller hverken det ene eller det andre, ettersom man ser det. Men det er også en fullverdig hybrid! Foto: KNUT MOBERG
MIDT I MELLOM: Det er selve definisjonen på en crossover - Kia Niro er både kombi og SUV - eller hverken det ene eller det andre, ettersom man ser det. Men det er også en fullverdig hybrid! Foto: KNUT MOBERGVis mer

Dinside har prøvekjørt Prius-konkurrent Kia Niro

Så fikk vi omsider kjøre den ferdige bilen, da - og den innfrir på det meste.

Toyota er blitt størst i verden og de har en solid annenplass bak Volkswagen her til lands. Hvorfor vi begynner en test av en Kia med å omtale Toyota - jo fordi nå kan de komme til å bli truet på et område der de har vært fullstendig dominerende i flere år - hybridbilene. I Norge tilbyr de i dag fire hybridmodeller: Yaris, Auris, Prius og SUV-en RAV4.

Vi har kjørt den endelige produksjonsversjonen av Kia Niro - en bil vi prøvekjørte som maskert prototype for noen måneder siden ved utviklingssenteret til Hyundai og Kia i Namyang i Sør-Korea.

Godt priset

Det er en kompakt crossover med elektrisk/bensindrevet drivlinje og den går inn i det norske markedet til en pris på 265.000 kroner greit utstyrt - Med alt inkludert koster den 325.000.

Hyundai-konsernet (som eier både Hyundai og Kia og som er verdens femte største bilgruppe bak Toyota, GM, Ford og Renault/Nissan), har bestemt seg for omsider å fronte denne konkurrenten med dens egne argumenter, og da snakker vi i hovedsak drivstoffektivitet - og altså hensyn til lommeboken (og, for noen, miljøet).

HØY KOMBI: Hos andre produsenter kan man finne lett hevede cross-versjoner av kombier, med noen SUV-aktige trekk - Niro nærmer seg det konseptet. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Kun med elmotor

Derfor har de utviklet en elektrifisert bilplattform som er beregnet både på hybrider, ladbare hybrider og rene elbiler. Hos Hyundai blir det Ioniq - hos Kia blir det dagens testbil - Niro. Dette er en kompakt crossover og vil ikke konkurrere direkte med en Toyota-hybrid, men representerer noe de ikke har - en hybridmodell plassert mellom Prius og RAV4.

Det betyr at det er en bil som verken er helt SUV eller helt kompakt kombi, men noe midt imellom. Designmessig har den ikke oppsiktsvekkende linjeføring som nyeste Prius, og den er heller ikke så høyreist som en SUV. Størrelsesmessig plasserer den seg også et sted imellom og det gjelder også i forhold til Kias eksisterende modellprogram: Kompakte cee'd og folke-SUV-en Sportage. Niro er 436 centimeter lang, 180 centimeter bred og 154 centimeter høy.

Les også: Test av 4. generasjon Toyota Prius

BLIR LADBAR: I denne omgang er Kia Niros drivlinje (motorer og kraftoverføring), ren hybrid av samme type som Toyotas velkjente modeller, men til neste år kommer også en ladbar versjon. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Rommelig

Bilen er likevel mer romslig enn disse dimensjonene forteller - akselavstanden på 270 centimeter veier opp for bare delvis bygging i høyden og gir meget god bakseteplass - også for voksne.

Bagasjerommet derimot, virker ikke så stort som de oppgitte 427 liter indikerer - noe er små rydderom under gulvet. Men det skal sies at baksetene kan legges ned så det blir et flatt lastegulv. Batteripakken tar ikke plass fra bagasjevolumet, men er plassert under baksetet.

Som nevnt er romslighetsfølelsen god - dette gjelder også foran, takket være en bred kupé. Såkalt opplevd kvalitet og ergonomi fant vi midt på treet - det samme gjelder for sitteposisjon og setekomfort.

Les også: Vi har kjørt en helt ny Kia Sportage

SÅNN PASSE: Til tross for at batteripakken ikke stjeler bagasjeromsplass, er bagasjerommet relativt grunt. 427 liter er fasit - men med bakseteryggene nedfelt, får man et helt flatt lastegulv. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Kjørekomfort og kjøreegenskaper bærer preg av at man har kompromisset mellom de to - og oppnådd et helt tilfredsstillende resultat på begge områder. Bilen er stabil og passe svingvillig på veien uten å ha skarpe kjøreegenskaper som en Ford Focus, men den henger godt med gjennom svingene og multilenke-bakakselen gjør at man unngår stumpe eller spretne tendenser fra bakvogna.

Kjørekomforten fant vi dermed god samtidig som bilen verken krenger eller dykker synderlig. Med andre ord bærer bilen preg av å ha et tidsriktig og moderne understell.

Drivlinjen - motorer, girkasse og hjuldrift - er altså en helt ny hybrid sådan og Kia bruker den samme som Hyundai vil gjøre i sin Ioniq Hybrid. Plattformen er for øvrig også klargjort for en ladbar hybrid, som skal komme på markedet i 2017, og en ren elbil - som bare Hyundai kommer til å tilby - i hvert fall i overskuelig fremtid.

OVERSIKTLIG: Niro-interiøret holder rimelig god standard når det gjelder ergonomi og materialkvalitet. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Hybridsystem med DCT-automat

Bensinmotoren er en kjent bensinmotor - 1.6 GDI med direkteinnsprøytning og en ytelse på moderate 105 hestekrefter og et dreiemoment på likeledes moderate 147 newtonmeter. At ytelsene ikke er oppsiktsvekkende henger sammen med at motoren på den ene siden får hjelp av elmotoren og dessuten at det er en såkalt Atkinson-syklus-motor, som forbedrer effektiviteten når det gjelder utnyttelsen av drivstoffet.

Atkinson-prinsippet går ut på at inntaksventilene stenges sent i syklusen og forsinker kompresjonen hvorav mindre varmetap og mer effektiv forbrenning.

Elmotoren er forbundet med transmisjonen, som er en 6-trinns dobbelkløtsj-automat. Her forteller Kia at de har valgt å droppe den ofte brukte e-CVT-løsningen i forbindelse med hybride drivlinjer for en bedre kjøreopplevelse og bedre termisk effektivitet.

Om de har lykkes med sistnevnte, skal vi ikke uttale oss om, men kjøreopplevelsen er som nevnt helt på høyden.

Uansett bidrar den elektriske enheten med 44 hestekrefter og - det er viktigere - 170 newtonmeter fra start. Det gjør at Niro oppleves kvikk ut fra startgropa.

Deretter roer det hele seg og bilen er ikke spesielt sprek i det store og hele - en relativt sedat familiebil med greie ytelser, kan vi best beskrive den som.

GOD PLASS: Takket være en kombinasjon av lang akselavstand og høyde, er plassen i baksetet minst like god som i størrelsesklassen over. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Hvor økonomisk?

Men så var det poenget med forbruket og utslippene, da.

Vi hadde ikke muligheten til å ettergå de oppgitte forbrukstallene under testkjøringen - det er som de fleste vet ofte optimistisk å tro man skal realisere disse i virkeligheten. Men: Vi skal ikke dømme på forhånd.

Når det er sagt, er ikke de oppgitte tallene egnet til å få oss til å sperre øynene opp i sjokk og vantro - et oppgitt forbruk på 0,38 liter per mil med utslipp 88 gram per kilometer får oss til å tenke: - Skulle bare mangle. Selv om det er sant at bilen veier sine 1.425 kilo - det er oppgitt egenvekt på grunnversjonen.

I og med at dette er et av hovedargumentene for denne typen bil, gir vi ikke noe definitivt terningkast denne gangen.

Vi kan likevel avsløre at, hvis driftsøkonomien står i forhold til de oppgitte tallene, vil terningen nå en moderat femmer.

Kia Niro fremstår nemlig ellers som et ganske godt kjøp.

Basis = klassisk

STANDARD: Her ser vi de 16-tommersfelgene bilen vil leveres med i Norge. Kia Niro kan i noen markeder velges med 18-tommere, som vi også prøvde, men da går CO2-utslippet opp fra 88 til 101 gram, og vi konstaterte betydelig mer støy. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


For grunnprisen på 265.000 kroner får man utstyrsnivået Classic, som blant annet inneholder de 16-tommers aluminiumsfelgene som er standard på alle versjoner (18-tommerne ville medført langt høyere offisielt forbruk og dermed avgifter), DAB+, konstantfartsholder, filholder, takrelinger, automatisk klimaanlegg og varme i rattet - som er trukket i skinnn.

De fleste vil antakelig likevel gå for et av de to høyere utstyrsnivåene - som svarer mer til det nordmenn flest velger i markedet.

ROMSLIG: God plassfølelse i den luftige og oversiktlige kupéen. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Legg til 30.000

Vi vil sterkt anbefale at man legger til 30.000 kroner for utstyrsnivået over, ved navn Active. Da ligger man tross alt fortsatt under 300.000 og da er automatisk nødbrems, mørke sideruter, varme i seter både foran og bak, parkeringssensorer, adaptiv fartsholder (altså som holder avstanden til bilen foran), navigasjon med sju års kartoppdatering inkludert, ryggekamera, delskinn-kledsel og lys- og regnsensor. Spesielt automatisk nødbrems anbefales sterkt av trafikksikkerhetsorganisasjonen Euro NCAP og bidrar til å redde liv i stadig økende grad.

Det øverste utstyrsnivået heter Exclusive og koster 30.000 kroner i tillegg til Active. Da får man mer av det som ikke er nødvendig, men gir litt mer luksusfølelse: Skinninteriør, el-justerbart førersete med minne, forseter med ventilasjon (behagelig på varme sommerdager), 8-tommers skjerm til navigasjonen, JBL-høyttalere med Woofer, nøkkelfri adgang og start, trådløs mobillader og bi-xenon hovedlys.

Kia Niro bringer et friskt pust inn i kompaktbilmarkedet og kan ses på som et godt alternativ til både en romslig kombi og en kompakt SUV - konkurrenter som nevnes er Nissan Qashqai og Opel Mokka for eksempel, mens hybrid-kunder nå har et fullverdig alternativ til både Toyota Prius og Toyota Auris.

Kia Niro er i salg fra nå og levering til kunder starter på sensommeren 2016.

Terningkast kommer når vi får kjørt den over noe lengre tid her hjemme med tanke på drivstofføkonomien.

TEKNISKE DATA
Pris, fra264.900 kr
GirkasseAut (DCT) 6
BensinmotorR4, 1,6 l
Slagvolum1.598 cc
Effekt105 hk
v/turtall5.700 o/min
Dreiemoment147 Nm
v/turtall4.000 o/min
ElmotorIntegrert med transmisjonen
Effekt44 hk @1.798-2.500 o/min
Dreiemoment170 Nm @ 0-1.798 o/min
BatteripakkeLi-ion polymer 240V 1,56 kWt
0-100 km/t11,5 sek
Toppfart162 km/t
Forbruk - blandet0,38 l/mil *)
CO2-utslipp85 g/km *)
Lengde435,5 cm
Bredde180,5 cm
Høyde153,5 cm
Akselavstand270 cm
Egenvekt1.425 kg
Bagasjerom427 liter (VDA)
Tilhengervekt1.300 kg
*) med 16-toms felger. 18-tommers felger gir 0,44 l/mil og 101 g/km


LES OGSÅ:
Testet: Helt ny Kia Optima
Prøvekjørt: Kia Sorento - en av de største i klassen

Reiseomkostningene til denne reportasjen er dekket av importøren. Les mer her