<b>ULV I FÅREKLÆR:</b> Det er ikke noe sportsbil-interiør, men så er da heller ikke BMW X5 noen sportsbil - selv ikke med 575 M-krefter. Men for en kraftpakke, og for et avsindig drag! Foto: KNUT MOBERG
ULV I FÅREKLÆR: Det er ikke noe sportsbil-interiør, men så er da heller ikke BMW X5 noen sportsbil - selv ikke med 575 M-krefter. Men for en kraftpakke, og for et avsindig drag! Foto: KNUT MOBERGVis mer

Dinside har kjørt råskinnet BMW X5 M!

Opplevelsen med BMW X5 i M-utførelse grenser til det surrealistiske.

Ved første øyekast ser det ut som en «vanlig» X5, men skinnet bedrar. På denne store og tunge SUV-en har BMW plassert den prestisjefylte M-logoen og det betyr noe ganske spesielt.

Femmer etter sekser

For de øvrige egenskapene til nyeste generasjon X5 henviser vi til den generelle testen. Målet denne gangen var å finne ut om det kan ha noe for seg å forsyne en slik bil med voldsomme krefter og sportsbil-lignende ytelser. Vi hadde for så vidt fått en smak på hva som venter da vi i vinter fikk anledning til å kjøre X6 med tilsvarende motorisering i USA, men nå er det sommer og vi er i Norge.

MUSKLER I OVERFLOD: V8-motoren på 4,4 liter med to turboladere gjør BMW-en i stand til å hamle opp selv med Porsche Cayenne turbo! Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Drivlinjen i denne bilen er av det mest kraftfulle som kan oppdrives på denne siden av supersportsbiler fra Ferrari, McLaren, Porsche og Lamborghini. Her har BMW løftet sin Twin Power Turbo-teknologi til det høyeste nivået med biturbolading i tillegg, noe som gir V8-motoren på 4,4 liter en maksimal effekt på 575 hestekrefter og et dreiemoment på 750 over et anstendig arbeidsregister fra 2.200 til 5.000 omdreininger.

Les også: Kraftfull ny BMW X5 til under 800.000!

SPORTSSETER: Multifunksjonssetene i Merino-skinn er svært faste i stoppen, men gir en mengde justeringsmuligheter. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Rasende rask

Kraftoverføringen til de fire hjulene skjer via den utmerkede 8-trinns sportsautomaten som er noe av det beste som er å oppdrive på markedet. Girskiftene foregår smidig, ultra-raskt og effektivt og bidrar til den fantastisk raske akselerasjonen. En anelse turboforsinkelse til tross - den gir et tilleggskyv som imponerer enda mer innen to sekunder er gått.

Når vi ser på de oppgitte ytelsene, forstår vi raskt at her gjelder det å legge bånd på seg om man ikke vil risikere å miste lappen. Det svære dråget som veier 2,2 tonn, klarer nemlig 0-100 kilometer i timen på smått utrolige 4,2 sekunder. Det betyr at man lett kan kjøre lett fra førerkortet på cirka fem sekunder!

Les også: Vi har kjørt BMW X5 xDrive40e

BODYBUILDER OG SPRINTER: Det tilsynelatende uforenlige mellom store SUV-dimensjoner og sportsbilegenskaper er sjelden såpass nær ved å bli forent som med X5 M. Den er i liga med Porsche Cayenne Turbo S. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Flatt jern på bane

Heldigvis fikk vi også anledning til å oppleve bilen på Rudskogen Motorsenter, der slike hensyn ikke behøver å tas. Og det med en profesjonell testfører bak rattet. Med full pinne åpenbarer denne mastodonten seg som et mesterverk av tysk ingeniørkunst med en eksplosiv kraftutvikling som akkompagneres av en heftig brølende motorlyd med smell fra eksosen ved hver oppgiring. Veigrepet er formidabelt og hastighetsøkningen ut av svingene gjør en svimmel. Og etter to runder er bremseskivene rødglødende!

Med både launch control og M Dynamic Mode, som tillater litt hjulslipp på grensen akkurat så det blir så sportslig som en slik bil kan bli, er det hele særdeles effektivt...

BULDREBASSE: BMW har tunet lyden bilen avgir så det låter heftig sportslig, med små bjeff ved hvert - ultra-raske - girskift. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Alldagsdugelig, tross alt

Men dette er selvsagt ikke noen rendyrket banebil. Tross svimlende ytelser, er det fortsatt en SUV vi har med å gjøre, en relativt romslig familiebil som er beregnet på radig transport i diverse landskaper og ofte til fjells.

Da er det bra at man tross alt kan justere styring, gassrespons og fjæringsoppsett etter kjørestil og bruksmønster. Men selv i den mest komfortable innstillingen som er tilgjengelig, ville vi aldri falle for fristelsen til å kalle bilen «komfortabel».

Men romslig og praktisk er den, med god bakseteplass og et bagasjerom som med baksetet i bruk rommer 650 liter, hvilket er bra.

GOD PLASS: Det er slett ikke dårlig med bagasjeplass i X5 M: Her er det 650 liters volum med baksetene i bruk - felles de ned er det over 1,8 kubikkmeter du har til rådighet. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


At dette ikke er noen utpreget komfort-bil, understrekes av fastheten i multifunksjons-sportssetene som testbilen var utstyrt med og som gir førsteklasses støtte samt en mengde justeringsmuligheter. Dette bidrar, sammen med den store mengden assistansesystemer og informasjons- og underholdningssystemer, til å minne om at dette i bunn og grunn er en voldsomt kraftig luksusbil fremfor alt.

Typiske konkurrenter vil være Porsche Cayenne Turbo / Turbo S og Range Rover Sport VRS. Dette mens vi venter på heftigste AMG-variant av Mercedes-Benz GLE - GLE 63 AMG - som skal matche BMW-ens 0-100 tid med en enda kraftigere motor. Opprustningen fortsetter i den tyske bilindustrien!

SVÆR BIL: Med nesten 490 centimeter og med bredden på over 190 er ikke BMW X5 parkeringshus-vennlig.21-tommers felger som her får den til å se mindre ut. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Ikke billig

At det dreier seg om kostbare saker, er opplagt - og prislisten gir bakoversveis. X5 M starter på 2.180.100 kroner og deretter begynner moroa med å velge i listen over ekstrautstyr. Testbilen var som nevnt fullesset med bortimot alt som kan gjøre bilen til en komplett pakke.

Ekstra for DAB+!

Vi synes det er bortimot skammelig at BMW tar ekstra betalt for DAB-radio på en slik bil. 3.270 kroner, takk! Også nattsyn-assistenten og de mer avanserte sikkerhets-assistentene koster flerfoldige tusenlapper ekstra. Det er mye mer, hvorav en god del ikke er strengt nødvendig. Men de heftige 21-tommers felgene på testbilen koster tross alt 20.000 ekstra, panoramasoltaket 18.800, Head-up display 15.400, Bang & Olufsen extra-surround lydanlegg 38.300, tilhengerfeste 13.300 - for ikke å snakke om det eksklusive Merino-skinninteriøret til nesten 50.000 kroner. Og så videre.

Til sammen innebærer tilvalgene et tillegg på over 350.000 kroner, hvilket gjør at prisen glatt bikker 2,5 millioner.

Ja, det koster så absolutt å være kar.

Testresultat

BMW X5M

Vanvittig kraftfull motor, avsindige ytelser, imponerende kjøreegenskaper for en stor og tung SUV, nydelig automatgirkasse, flott styring, ekte premium-interiør og veldig god sittestilling. Og den er mer praktisk enn en X6M uten å renonsere på ytelsene.

X5 M kan ikke kalles komfortabel. Og fysikkens lover merkes - bilen er tung og forbruket høyt.

Og musklene koster penger. Mye penger.


Alle bildene:

BODYBUILDER OG SPRINTER: Det tilsynelatende uforenlige mellom store SUV-dimensjoner og sportsbilegenskaper er sjelden såpass nær ved å bli forent som med X5 M. Den er i liga med Porsche Cayenne Turbo S. Foto: KNUT MOBERG
HØYVERDIG: De beste skinnmaterialene og en uklanderlig finish samt en av de beste skjermene i bilverdenen gjør interiøret i X5M til et prakteksemplar av SUV-arten. Foto: KNUT MOBERG
KOMMANDOSENTRAL: Herfra betjenes det meste av bilens funksjoner og kjøreprogrammer. Foto: KNUT MOBERG
BULDREBASSE: BMW har tunet lyden bilen avgir så det låter heftig sportslig, med små bjeff ved hvert - ultra-raske - girskift. Foto: KNUT MOBERG
SIER KLART FRA: Blå kalipere er et originalt innslag på X5 M. Er det for å presisere at det ikke er sportsbil den har tenkt å utgi seg for? Foto: KNUT MOBERG
SPORTSSETER: Multifunksjonssetene i Merino-skinn er svært faste i stoppen, men gir en mengde justeringsmuligheter. Foto: KNUT MOBERG
ROMSLIG: Bakseteplassen i X5 er det ikke noe å si på. Foto: KNUT MOBERG
GOD PLASS: Det er slett ikke dårlig med bagasjeplass i X5 M: Her er det 650 liters volum med baksetene i bruk - felles de ned er det over 1,8 kubikkmeter du har til rådighet. Foto: KNUT MOBERG
MUSKLER I OVERFLOD: V8-motoren på 4,4 liter med to turboladere gjør BMW-en i stand til å hamle opp selv med Porsche Cayenne turbo! Foto: KNUT MOBERG
SVÆR BIL: Med nesten 490 centimeter og med bredden på over 190 er ikke BMW X5 parkeringshus-vennlig.21-tommers felger som her får den til å se mindre ut. Foto: KNUT MOBERG
Foto: KNUT MOBERG
Foto: KNUT MOBERG
Foto: KNUT MOBERG
ULV I FÅREKLÆR: Det er ikke noe sportsbil-interiør, men så er da heller ikke BMW X5 noen sportsbil - selv ikke med 575 M-krefter. Men for en kraftpakke, og for et avsindig drag! Foto: KNUT MOBERG


TEKNISKE DATA
Pris fra:2.180.100 kr
Pris Testbil:2.534.650kr
Motor:4,4-liter V8 biturbo
Girkasse:8-trinns automat
Effekt:575 hk/6.000-6.500
Dreiemoment:750 Nm/2.200-5.000
0-100 km/t:4,2 sek
Toppfart:250 km/t
Forbruk blandet:1,11 l/mil
CO2-utslipp:258 g/km
L/B/H:488/199/175 cm
Drivhjul:4x4
Akselavstand:293 cm
Bagasjerom:650/1.870 liter
Egenvekt:2.275 kilo