<b>SKIKKELIG PREMIUM:</b> Interiøret er svært forseggjort - særlig i denne Designo-versjonen med to-fargede, ventilerte skinnseter, Burmester stereo og generelt høyverdige materialer. Førermiljøet fremstår som en litt mer høyreist versjon av den man finner i C-klasse. Foto: KNUT MOBERG
SKIKKELIG PREMIUM: Interiøret er svært forseggjort - særlig i denne Designo-versjonen med to-fargede, ventilerte skinnseter, Burmester stereo og generelt høyverdige materialer. Førermiljøet fremstår som en litt mer høyreist versjon av den man finner i C-klasse. Foto: KNUT MOBERGVis mer

Dinside har kjørt Mercedes-Benz GLC

GLK er død - leve GLC! Mellomklasse-SUV-en til Mercedes er et solid løft i forhold til forgjengeren.

Mercedes-Benz GLK har de siste årene vært det premium-produsenten fra Stuttgart har hatt å varte opp med i konkurranse med erkerivalen BMW X3. Men BMW-en har knust den fullstendig på salgsstatistikkene.

Nå får de imidlertid virkelig seriøs konkurranse for første gang på lenge. Så bra er nemlig nykommeren fra Mercedes-Benz, som vi nettopp har prøvekjørt på varierte veier i Frankrike og Tyskland.

Ja, førsteinntrykkene etter å ha kjørt både diesel- og bensinversjonen, samt den ladbare hybriden, er så bra at vi ikke nøler med å trille et terningkast seks.

Vi tar for øvrig for oss den ladbare versjonen i en egen artikkel for ikke å forvirre leserne med for mange ulike utgaver.

KJENTE LINJER: Du kjenner igjen en Mercedes-Benz når du ser den. GLC har kjente trekk fra sine yngste slektninger. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Et første poeng: Alle versjoner har firehjulsdrift som standard. Også 9-trinns automat er standard - på samme måte som det adaptive understellet.

Mer som standard

GLC er i salg nå, og leveringene til kunder vil starte 12. september. I tillegg til standardutstyret kjent fra resten av Mercedes-Benz-porteføljen vil GLC komme med blant annet et sidevind-stabiliserende system, annen generasjon tretthetsvarsler og kollisjonsradarvarsling med nødbrems. I Norge vil også DAB-radio være standard, i tillegg til 8" skjerm og Audio 20 med Touchpad-betjening og forberedelse for Garmin navigasjonssystem.

Av nytt og innovativt tilleggsutstyr leveres bl.a. head-up display med høyoppløst fargedisplay, Air Balance pakke, et high-end lydanlegg fra tyske Burmester, adaptiv cruise-control med både veikryss-assistent og styre-assistent og Comand Online navigasjonssystem med integrert trådløst nettverk

Andre typiske konkurrenter er Audi Q5, Lexus NX, og Porsche Macan.

Større - men lettere

GLC er basert på siste C-klasse, en bil som har blitt tatt svært godt imot av markedet. GLC har arvet disse gode egenskapene, og har i tillegg blitt mer enn litt ekstra større i forhold til forgjenger GLK.

Bilen har vokst 12 centimeter i lengden, og har fått ekstra plass på alle vesentlige områder.

Bilen har vokst, og har også fått bedre plassutnyttelse. Bagasjerommet rommer hele 80 liter mer. Bakseteryggene kan legges ned i en 40:20:40 inndeling, og når alle delene er nedfelt er det 1.600 liter som står til rådighet.

Det indre teller

FAMILIELIKHET: Mercedes har funnet sin stil og transponerer den med modifikasjoner fra C til GLC. Og til dem som kritiserer skjermens plassering: Det fungerer i praksis svært bra. Foto: KNUT MOBERG
SKIKKELIG PREMIUM: Interiøret er svært forseggjort - særlig i denne Designo-versjonen med to-fargede, ventilerte skinnseter, Burmester stereo og generelt høyverdige materialer. Førermiljøet fremstår som en litt mer høyreist versjon av den man finner i C-klasse. Foto: KNUT MOBERG
FØRSTE KLASSE: Testbilene vi prøvde hadde ypperlige seter og ga virkelig god komfort. Foto: KNUT MOBERG
Foto: KNUT MOBERG
DETALJER SOM TELLER: Det er rett og slett godt håndverk som møter en i en velutstyrt Mercedes GLC. Foto: KNUT MOBERG
Foto: KNUT MOBERG


Interiøret i nye GLC er mange hakk opp fra GLK. Her vil du kjenne deg godt igjen fra C-klasse, og du kan nesten få den så eksklusiv du bare ønsker, med store stereopakker og full oppkobling mot internett til enhver tid.

Også passasjerene får langt bedre plass, og bare benplassen i baksetet er økt med nesten fire centimeter. Vi opplevde at to velvoksne herrer på 190 centimeter helt fint kan sitte bak hverandre.

Dette i tillegg til det langt større bagasjerommet.

ROMSLIG: Kollegaen på 1,90 sitter helt greit "bak seg selv". Foto: KNUT MOBERG Vis mer


GLC vil også komme i en variant som skal konkurrere mot BMW X4 - den får navnet GLC Coupé.

For gate og terreng

GLC kommer blant annet med justerbare dempere som standard. Deretter kan kundene velge om de vil ha luftfjæring eller ei. Disse to systemene i kombinasjon har fått det klingende navnet Air Body Control, som enten kan settes opp manuelt, eller stilles inn til å fungere automatisk.

Systemet kan settes opp i fem forskjellige posisjoner, i tillegg til automatisk:

  • Eco
  • Comfort
  • Sport
  • Sport +
  • Individual

I tillegg til dette har du på offroad-utgaven fem forskjellige kjøremodus:

  • Offroad
  • Incline
  • Rock Assist
  • Slippery
  • Trailer

Eksteriørbilder:

KJENTE LINJER: Du kjenner igjen en Mercedes-Benz når du ser den. GLC har kjente trekk fra sine yngste slektninger. Foto: KNUT MOBERG
PRAKTISK: GLC er langt mer anvendelig enn sin forgjenger GLK. Den er større og mer funksjonell. Foto: KNUT MOBERG
Foto: KNUT MOBERG
Foto: KNUT MOBERG
BAKKEKLARING: Med justerbar bakkeklaring er det fullt mulig å dra GLC litt lenger ut i terrenget enn normalt. Foto: KNUT MOBERG
Foto: KNUT MOBERG
Foto: KNUT MOBERG
Foto: KNUT MOBERG


Utenfor allfarvei

Vi fikk anledning til å teste Offroad-pakken i en overraskende krevende terrengløype. Pakken gir blant annet noen flere funksjoner, men også et anderledes visuelt uttrykk, ettersom front- og hekkspoileren er trukket litt lenger opp både i frem- og bakkant, noe som gjør det mulig å forsere imponerende bratte bakker både opp og ned.

Ønsker man en mer sportslig fremtoning på sin GLC, finnes det også en AMG-utstyrsversjon, for dem som helst ikke vil at den assosieres med terrengbiler i det hele tatt...

Kjente motorer

Vi fikk stifte nytt bekjentskap med noen motorer vi kjenner fra før. Både GLC 220d og GLC 250d er basert på den 2,1-liter store dieselmotoren. Ønsker man bensinmotor, er det GLC 250 som gjelder. De to dieselversjonene har et oppgitt forbruk på bare halvliteren, og slipper således kun ut 129 gram CO2 per kilometer - på papiret i det minste.

Men legger man til større felger og plusser på med mer utstyr, skvetter oppgitt forbruk opp til 0,55 liter per mil, mens CO2-utslippet stiger til 143 gram per kilometer.

Bensinversjonen krever på sin side 0,65 liter på mila, og har et utslipp oppgitt til 152 gram per kilometer.

Som nevnt leveres motorene med den ganske ferske 9-trinns girkassen 9-G Tronic

Behagelig bensinmotor

Vi kjørte både 250 d og bensinversjonen 250 og var hakket mest fornøyd med sistnevnte, for selv om dreiemomentet er svakere (350 i stedet for 500), er trekkraften tilgjengelig over et bredere register og motoren er mindre røff i gangen samtidig som automatkassen sørger for å utnytte kraften på optimal måte.

Når det er sagt er dieselen imponerende sterk, gir enda litt bedre forbikjøringsevner og høres klart mindre inne i kupéen enn det forgjengeren gjorde.

Full firehjulsdrift

På de mindre bilene fra Mercedes har det den senere tid vært forbundet i kombinasjon med deres 7-trinns automatkasse. Dette har vært en felles pakke i biler som A-klasse, CLA og GLA.

I GLC kombineres 4Matic firehjulsdrift med deres nye 9-trinns kasse, 9G-tronic.

Dette gjøres blant annet ved at transferkassen, som splitter fra to- til firehjulsdrift, ikke lenger er en integrert del av hovedkassen, slik situasjonen er på 7-trinnskassen.

Med løsningen hvor transferkassen sitter på utsiden, så er det også mulig å dedikere krefter til en forhåndsdefinert aksel, i en pre-lock. Splitten av krefter fordeles nå 45:55 foran og bak gjennom en differensial med planetløsning.

Faktisk mener Mercedes-Benz at dette gir resultat i besparelse på både vekt, innvendig friksjon, og gir mulighet for bedre vektdistribusjon ved å kunne plassere komponentene der de trengs best i forhold til vektfordelingen.

Kommer i oktober

Til Norge kommer de første bilene i månedsskiftet september/oktober, og da med de tre nevnte motoralternativene som hovedingrediens.

GLC er ikke direkte billig, men det er heller ikke å forvente på dette nivået. Og med standardutstyret så pass sjenerøst kan vi ikke klage på prisene som starter på 585.000 kroner for 220 d og 610.000 kroner både for GLC 250 d og GLC 250. (Frakt og levering tilkommer. Levert Oslo, for eksempel, starter prisene da på 594.900 kroner).

Vi prøvekjørte altså også GLC 350 e - denne kommer vi tilbake til da den er et kapittel for seg.

Sannsynligvis best i klassen

Vår konklusjon er, som allerede annonsert, temmelig klar denne gangen. Med de temmelig imponerende ressursene de har til rådighet har de åpenbart bestemt seg for å lage den beste bilen i den mellomstore SUV-klassen. Etter prøvekjøringen er vårt bestemte inntrykk at det har de lykkes med.

Testresultat

Mercedes-Benz GLC

Et stort fremskritt i forhold til forgjengeren på alle områder: Gode kjøreegenskaper, godt tilpasset motorisering, ypperlig kombinasjon av gode kjøreegenskaper og komfort, gode plassforhold.

Begrenset utvalg av motorer i starten


TEKNISKE DATA
VersjonGLC 220 dGLC 250 dGLC 250
DrivstoffDieselDieselBensin
GirkasseAut. 9Aut. 9Aut. 9
Slagvolum2.143 cc2.143 cc1.991 cc
Effekt170 hk204 hk211 hk
Dreiemoment400 Nm500 Nm350 Nm
v/turtall1.400 - 2.800 o/min1.600 - 1.800 o/min1.200 - 4.000 o/min
0-100 km/t8,3 sek7,6 sek7,3 sek
Toppfart210 km/t223 km/t223 km/t
Forbruk - blandet0,5 l/mil0,5 l/mil0,65 l/mil
CO2-utslipp129 g/km129 g/km152 g/km
Lengde465,6 cm465,6 cm465,6 cm
Bredde189 cm189 cm189 cm
Høyde163,9 cm163,9 cm163,9 cm
Akselavstand287,3 cm287,3 cm287,3 cm
Egenvekt1.845 kg1.845 kg1.735 kg
Bagasjerom550 liter (VDA)550 liter (VDA)550 liter (VDA)
Tilhengervekt2.500 kg2.500 kg2.400 kg


Reiseomkostningene til denne reportasjen er dekket av importøren. Les mer her