<b>NÅ DAGES DET:</b> To år etter at konseptbilen ble vist i Frankfurt, har vi kjørt utgaven som kommer i produksjon. Vi snakker om Kias nye og spennende hybrid-crossover, Niro. Den introduserer samtidig Kias første dedikerte «øko-plattform», som skal være basis for mer miljøvennlige modeller i fremtiden. Foto: KNUT MOBERG
NÅ DAGES DET: To år etter at konseptbilen ble vist i Frankfurt, har vi kjørt utgaven som kommer i produksjon. Vi snakker om Kias nye og spennende hybrid-crossover, Niro. Den introduserer samtidig Kias første dedikerte «øko-plattform», som skal være basis for mer miljøvennlige modeller i fremtiden. Foto: KNUT MOBERGVis mer

Dinside har kjørt Kia Niro

For to år siden ble den vist som konseptbil. Nå nærmer bilen seg produksjon.

Rettelse: I første versjon av denne artikkelen kom vi i skade for å skrive at Niro får firehjulsdrift som standard. Dette var basert på en misforståelse i kommunikasjon mellom oss og de koreanske ingeniørene. Den vil foreløpig ikke leveres med dette.

Det hender noen bilprodusenter lar oss kjøre biler som ikke er klare for markedet ennå. Koreanske Kia, det dynamiske søskenmerket til Hyundai, er blant disse og de utviser en åpenhet i forkant av lanseringen av kommende produkter som er relativt sjelden.

Slik var det vi på et relativt tidlig stadium fikk prøvekjøre en ikke helt klar Kia Soul Electric under vintertesting før den kom på markedet, og denne gangen er det en hybrid firehjulstrekker og crossover det gjelder - Kia Niro. Prøvekjøringen av den tungt maskerte førproduksjonsbilen foregikk på koreanske landeveier under oppmerksom eskorte av Kias egne produktingeniører.

Vi fikk imidlertid også se den ferdige bilen slik den kommer på markedet, uten maskering, men under behørig fotoforbud. Leserne må altså smøre seg med tålmodighet enn så lenge.

KLAR FOR VEIEN: Men ikke ennå for bilforretningen. Det gjenstår en del finpussing før Kia Niro er helt klar for markedet, men de sene prototypene gir en god indikasjon på det som kommer. Her kjøres en av de to testbilene av to kolleger på landeveien noen mil sør for Seoul, Sør-Korea. Foto: KIA Vis mer


Ikke isolert

Prøvekjøringen var en del av et mer omfattende program for å presentere den generelle satsingen til det koreanske konsernet for trinnvis å realisere det «grønne skiftet» mot et fremtidig nullutslipps-mobilitet som alle i bilindustrien vet må gjennomføres og som allerede så smått har begynt. Vi kommer tilbake med mer om de øvrige delene av programmet, men kan avsløre allerede nå at et viktig stikkord er hydrogen.

DEN STORE TEGNINGEN: Denne skissen viser i store trekk den nye Niro, med litt overdrevne proporsjoner. Foto: KIA Vis mer


Høy kombi

Men hvis vi tar utgangspunkt i den lett spinnville konseptbilen som ble vist i 2013 på Frankfurt-utstillingen, så ligger grunn-idéen der. Fjerner man de outrerte hjulene, eliminerer saksedørene og normaliserer fronten en del med den nyeste Kia-designen, står man igjen med en kompakt og noe høyreist kombi som er romsligere enn vanlige kompaktbiler med tilsvarende størrelse.

Biler man kan sammenligne den med, rent funksjonelt, er for eksempel Honda HR-V, Mazda CX-3, Nissan Qashqai og Renault Kadjar. Vi syntes imidlertid at bilen fremstår som mindre SUV-aktig enn disse. Vi ble i en første omgang forespeilet at den ville komme som firehjulstrekker, men det ble i etterkant dementert fra markedsavdelingen.

GLEM SAKSEDØRENE: For to år siden så Kia Niro slik ut, som konseptbil. Bilen vi får se i butikkene blir en god del nedtonet, men i hovedsak samme typen bil. Foto: KIA Vis mer


HUV...!?

Bilprodusentene er flinke til å finne på nye forkortelser for å benevne biltyper og Kia slår nå til med HUV (!) Det er ment å være en krysning mellom hybrid og SUV, men mens den utvilsomt er en hybrid er det vanskelig å se at det skulle være en SUV. Crossover er det som passer best da det helt klart er en krysning mellom tradisjonelle biltyper.

Som en lavere Qashqai

Kia Niro er kompakt med sine 435,5 centimeter i lengden. Den er 180 centimeter bred, 153,5 centimeter høy og har en akselavstand på 270 centimeter.

Det gjør den omtrent like lang og bred, men 5,5 centimeter lavere, enn Nissan Qashqai som Kia selv nevner som en konkurrent. Men den er også omtrent like lang og bred som Ford Focus - men denne gangen 5,5 centimeter høyere. Midt imellom, altså.

Som vi kunne konstatere, har bilen en god innvendig plassutnyttelse takket være den relativt generøse høyden kombinert med den lange akselavstanden på 270 centimeter. Denne gir igjen korte overheng foran og bak.

Les også: Vi har prøvekjørt den nye generasjonen av storbilen Kia Optima

HØY PROFIL: Joda, vi har sett Niro i virkeligheten, men vi fikk ikke lov til å fotografere den uten maskering. Den blir presentert som en konkurrent til Nissan Qashqai, men vi for vår del synes den er mindre SUV-aktig. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Helt ny innmat

Kommende Niro er basert på en helt ny plattform og deler dermed ikke basis med noen av dagens modeller. Den er ment for en ny generasjon lav-utslippsdrivlinjer. Niro er ment å skulle tilby de praktiske egenskapene til en kompakt-SUV, men med lavere driftskostnader.

Lavere kostnader følger av lavere forbruk. Nøyaktig tall oppgis ikke, men det loves utslipp på under 90 gram CO2 per kilometer - hvilket er meget bra for en slik bil med firehjulsdrift og bensinmotor.

Drivlinjen som leverer dette hyggelige resultatet består av en 1,6-liters direkteinnsprøytet bensinmotor, en elektromotor og en 6-trinns dobbelkløtsj-automat.
Bensinmotoren, en såkalt Kappa GDI-motor, yter relativt moderate 105 hestekrefter og 147 newtonmeter dreiemoment. Dette backes opp av elmotorens 32 kilowatt eller 43 hester og et ukjent antall newtonmeter, men prøvekjøringen vår ga inntrykk av at trekkraften er mer enn tilstrekkelig. Det drar godt i gang fra start og fremdriften var god på den relativt begrensede teststrekningen vi fikk tilbakelegge.

NÅ DAGES DET: To år etter at konseptbilen ble vist i Frankfurt, har vi kjørt utgaven som kommer i produksjon. Vi snakker om Kias nye og spennende firehjulsdrevne hybrid-crossover, Niro. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Proto-kjøring

Den øvrige kjøreopplevelsen ble bortimot like maskert som selve bilen og vi konkluderer ikke på noe vis da dette er noe i nærheten av en bil som såvidt er klekket ut fra prototypene - ja, egentlig dreier det seg om en sen prototyp. Men førsteinntrykket er solid nok av en bil med ryddige kjøreegenskaper, hyggelig begrenset støynivå og de noen sekundene vi fikk beskue bilens virkelige interiør ga et inntrykk av god ergonomi, modernitet og oversiktlighet, men ikke noe i nærheten av det fra konseptbilens futuristiske uttrykk.

Vi må derfor vente noen måneder på mer presis beskrivelse av kjøretøyet, som forventes å vises innen bilutstillingen i Genève i mars og kommer på markedet først om bortimot et års tid.

Og, til dere som lurer: Ja, den kommer også etterhvert som ladbar hybrid med større batteripakke.

IKKE HELT SLIK: Interiøret i Kia Niro blir seende mer «normalt» ut enn dette. Foto: KIA Vis mer