Dieseltolver i Q7

Audi viser en tolvsylindret Q7 i Geneve. Dette er ikke en konseptbil. Denne kommer på markedet.

Volkswagen-konsernet har jobbet hardt med å få aksept for sine store og motorsterke SUVer. VW Touareg var første SUV med tolvsylindret motor. Modellen heter W12 og har samme motor som Phaeton.

Touareg var også utstyrt med den største dieselmotoren lenge, en V10-motor med fem liter slagvolum, inntil Audi Q7 dukket opp med 4.2 TDI med 326 hestekrefter og 760 newtonmeter. Likevel er det Porsche og Mercedes som har stukket av med oppmerksomheten rundt motorsterke SUVer.

Beist

Vis mer

Dieseltolver i Q7

  1. Store bilder

Nå flesker de altså til med en Q7 V12 turbodiesel med 500 hestekrefter. Slagvolumet er seks liter og dreiemomentet er 1.000 newtonmeter fra 1.750 til 3.250 omdreininger i
minuttet. Det betyr ytelser i sportsbilklassen.

0 til 100 går unna på 5,5 sekunder og toppfarten avrundes elektronisk ved 250 kilometer i timen. Forbruket skal ligge på 1,19 liter per mil ved blandet kjøring. Audi oppgir ikke CO2-utslipp, men med det forbruket vil CO2-utslippet ligge på 300 gram per kilometer.

Innsprøytningssystemet er av typen common-rail og motoren har to turboladere med variabel turbingeometri.

Girkassen er sekstrinns.

21-tommers felger og keramiske bremseskiver standardutstyr.

Vi regner med at Audi Q7 V12 kommer til Norge i november/desember.

Store bilder finner du her.

Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder