Dieselseier på Le Mans

24-timersløpet på Le Mans er Holmenkollsøndag for 235.000 bilsportinteresserte på banen og innpå 20 millioner TV-seere i Europa. Audi halte i land historiens første dieselseier på Le Mans.

Vis mer
Vis mer


LE MANS (DinSide Motor): Seieren til Audi R10 er sensasjonell. R10 er en helt ny bil og med diesel på tanken. Reglementet har gitt Audi muligheten til å utvikle en motor som yter over 650 hestekrefter, og der et spesielt høyt dreiemoment gjør den konkurransedyktig overfor bensinbilene.

Dansk helt

Det er ingen tvil om hvem som er den store Le Mans-helten for tiden; danske Tom Kristensen har seks seire siden 1997 (Rettelse 21/6: Tom Kristensen har syv seire på Le Mans, fem med Audi, en med Bentley, og den første tok han med en Porsche i 1997). Før starten klokken 17.00 på lørdagen holdt han et show med DTM-Audien han kjører til vanlig, et show som stort sett gikk ut på å produsere gummirøyk til et jublende publikum.

Kristensen kjørte mange fantastiske runder med sin nummer 7 Audi R10, men måtte på grunn av to runder med lange stopp for reparasjoner nøye seg med tredjeplass. Vant gjorde Audien med førerteamet Emanuele Pirro, Frank Biela og Marco Werner. Uten tekniske problemer er det sannsynlig at dansken hadde fått sin syvende Le Mans-seier, og Audi både første- og andreplass.

Helter trekker publikum, og titusenvis av dansker hadde reist nedover til Le Mans. Ellers er det et meget stort innslag av engelskmenn, og mange merkeklubber har egne campingplasser innenfor og utenfor banen.

UFO-lyd

Litt av poenget med å være på Le Mans er å ha et døgn preget av høy og berusende motorlyd. Vinneren av klassen der bilene i det minste må likne på produksjonsmodeller, Corvette, ga publikum et V8-brøl som forplantet seg i betongtribunene. Også den skarpe lyden av seksliters V12-motorer på fullt turtall gjør inntrykk, og nedgiringseksplosjonene i pottene på bilene i den minste klassen gjør lydbildet komplett.

En ny lyd har imidlertid dukket opp på banen, og den minner mest om den svisje-lyden UFOer lager i ikke alt for påkostede filmproduksjoner. Det er Audis V12-diselmotor som lager lyden, og for en tilskuer gir den et inntrykk av ekstrem effektivitet. I seg selv er den litt dype blandingen av vindsus og en motor som går på betydelig lavere turtall enn konkurrentene en rå maktdemonstrasjon, men sammenliknet med de andre brølende monstrene blir lyden puslete.

Spesiell

Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer


Mer enn 1.100 Nm dreiemoment gjør at girkassen blir utsatt for ekstreme påkjenninger i Audien. Bensinbilen som kom på andre plass med blant annet Sebastian Loeb bak rattet, Pescarolo C60, oppgis å ha rundt 615 Nm tilgjengelig. Selv sammenlignet med Formel 1-biler er kreftene som plager girkassen i Audi R10 ekstrem.

Audi R10 er utstyrt med en femtrinns girkasse, og motorens arbeidsområde er 3-5.000 o/min. Maksimal effekt er oppgitt ved 4.500 o/min - sammenlikner vi igjen med Loebs Pescarolo er toppeffekten der ved 8.500 o/min. I tillegg til fortrinn med hensyn til motorslitasje, er forbruket til diselmotoren noe mindre. En til to runder ekstra klarer diesel-Audien i forhold til konkurrentene, en fordel de i for seg ikke trengte i år - rundetidene lå gjennom hele døgnet noen sekunder foran konkurrentene.

Den helt nyutviklede Audi R10 er blitt en ganske stor bil, akselavstanden er som på Audi Q7, og totalt måler den 4.650 millimeter. Forløperen, den mindre Audi R8, vant Le Mans fem ganger med en V8-bensinmotor.

Spesiell diesel

Noen markeder i Europa har diesel med innblanding av kjemisk fremstilt diesel. Denne dieselen, laget med utgangspunkt i naturgass, gir en renere forbrenning. Audi R10 går på en spesiell racingdiesel der innblandingen er høyere enn de femten prosentene som er vanlig for eksempel på tyske bensinstasjoner, men dieselen er laget etter spesifikasjoner som gjør den lik for alle som velger å stille med dieselbil til start. Det betyr at for eksempel Peugeot som har meldt sin ankomst med dieselbil til neste år vil kjøre med akkurat den samme dieselen som Audi kjørte med i år.

På Le Mans er det Shell som leverer alt drivstoffet, og det går med 6-7 tankbiler per løp. Shell er også samarbeidspartner med Audi, og samarbeidet som ledet frem til Audi R10 startet for rundt tre år siden.

Ekstrem påkjenning

24 timer uten andre opphold enn dekkskifte og drivstoffpåfylling krever ekstremt mye av bilene. Vinneren kjører i løpet av et døgn nær 520 mil, det er som om man skulle varme opp med en tur-retur Oslo-Trondheim for så å ta en tur-retur Oslo-Nordkapp - det hele i løpet av ett døgn.

Snittfarten inkludert depotstopp ligger nær 220 km/t, og det vil si at en runde uten noe kluss kan godt kjøres med en snittfart over 240 km/t. På slutten av de lengste rettstrekkene ligger de raskeste bilene i rundt 320 km/t. De to aller skarpeste svingene krever andregir og at hastigheten er under 100 km/t, men stort sett er det tredje- og fjerdegir som gjelder i svingene.

Femti biler kvalifiserer seg for selve løpet, og disse er delt i fire klasser. To klasser har biler som likner på Audien men med forskjellig motoreffekt, mens de to andre klassene har biler som ser ut som gatebiler. Den råeste gatebil-klassen ble et oppgjør mellom Corvetter og Aston Martiner, og disse imponerte med plasseringer på fjerde- og sjetteplass totalt.

Live

Vis mer
Vis mer
Vis mer


Publikum har tilgang de fleste steder rundt banen, men i og med at banen totalt er 13,65 kilometer skal det godt gjøres å få med seg alle svingene selv på 24 timer. Veiene rundt banen er preget av en smule kaos, men det går ganske greit å bevege seg langs banen i nærheten av tribuneområdet til fots.

I området ved hovedinngangen er det mange suvenirbutikker med bilsportrelatert nips, og de forskjellige teamene har sine butikker som selger supportereffekter. For de som er interessert i historisk racing er det mange spennende biler som er med i kortere løp før starten på hovedløpet, og disse står utstilt og tilgjengelig senere på lørdagen.

Natten

Det kanskje mest fascinerende med Le Mans er kjøringen om natten. Du ser bare lysene av bilene når de kommer mot deg, og etter hvert blir man ganske god til å ta bilene på lyden. Deler av svingen er som regel flombelyst, og avslører om du traff på gjetningen eller ikke.

Lyden skaper en helt spesiell stemning, og ikke før det lysner om morgenen er bilene og førerne halvveis i dette fascinerende løpet. I år var det 27 av 50 startende som fullførte.

Store bilder fra Le Mans 2006.

Detaljbilder av Audi R10.

Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder