<b>HØY FORURENSING:</b> Det er på det rene at forurensingen i Oslo er uforsvarlig høy på kalde dager. Bilbransjen er likevel ikke enig i at løsningen er å stenge dieselbiler ute fra veiene. Foto: NTB SCANPIX
HØY FORURENSING: Det er på det rene at forurensingen i Oslo er uforsvarlig høy på kalde dager. Bilbransjen er likevel ikke enig i at løsningen er å stenge dieselbiler ute fra veiene. Foto: NTB SCANPIXVis mer

Dieselforbudet rammer Audi Q7 e-tron og Volvo D5 Twin Engine

Selv med batteridrift på inntil 56 kilometer og lavt totalutslipp, blir disse miljøbilene rammet av det nye dieselforbudet.

Det nylige vedtaket som kan forby dieselbiler i Oslo på kommunale veier på dager med ekstra høy luftforurensing, har skapt mye støy.

At også såkalte miljøbiler, nemlig de to ladbare hybridbilene Audi Q7 e-tron og Volvo D5 Twing Engine.

Les også: Tør du kjøpe dieselbil nå?

Vil stenge flere veier

Et slikt vedtak var aktuelt allerede i 2012. Det er imidlertid aldri blitt realisert inntil det nye byrådet for miljø og samferdsel, Lan Marie Nguyen Berg fra Miljøpartiet De Grønne, fikk gjennom dette som et hastevedtak i Oslo Kommune i forrige uke.

Dette antakelig på bakgrunn av den såkalte ekstremkulden tidligere i vinter, som kombinert med stillestående luft sendte utslippsverdiene til himmels.

Byrådet har også sendt ut en forskrift på høring som skal gi tilgang til et permanent forbud mot dieselbiler på dager med ekstrem forurensing. De håper også på å få med Statens vegvesen, slik at dette fra neste vinter av også kan omfatte flere enn kun de kommunale veiene i hovedstaden.

Norge er tidligere blitt stevnet av ESA (Det europeiske frihandelsforbundets overvåkingsorgan), for brudd på EU-direktivet om lokal luftkvalitet. Tiltaket er likevel omdiskutert blant annet fordi det strides om hvor stor del av forurensingen som skyldes private dieselbiler.

En tiltaksutredning for luftkvalitet presentert av nettstedet Bilnytt.no, viser for eksempel at diesel-personbiler kun representerer 27 prosent av svevestøvet. Dinside har tidligere i vinter omtalt hvor mye av svevestøvet som kommer fra vedovner.

Ladbare hybridbiler er derfor blant bilene som myndighetene har stimulert avgiftene på, slik at stadig flere velger å kjøpe slike biler.

Les mer: Bør du velge hybrid eller ladbar hybrid?

Audi og Volvo får dieselforbud

Men nå rammes to modeller av det ferske dieselforbudet, og det til tross for at en av dem til og med kan vise til både lavere utslipp av både CO2- og NOx.

Audi Q7 e-tron har en el-motor på 128 hestekrefter som sørger for at SUV-en kan kjøre inntil 56 kilometer på elektrisitet. Men den har også en 3-liters dieselmotor, og dermed rammes bilen av dieselforbudet som nylig ble innført. Og det til tross for at den har lavere CO2- og NOX-utslipp enn tilsvarende SUV-konkurrent Mercedes-Benz GLE 500e.

SLÅR KONKURRENTER: Audi Q7 e-tron kan vise til lavere utslipp enn konkurrenten fra Mercedes-Benz. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


Audien har CO2-utslipp på 48 g/km og NOX-utslipp på 10,2 mg/km. Mercedesen på sin side har CO2-utslipp på 78 g/km og NOX-utslipp på 16 mg/km.

Forskjellen er nemlig at sistnevnte har en el-motor akkompagnert av en bensinmotor i stedet for en dieselmotor, og dermed får den lov til å kjøre når diesel-konkurrenten må stå.

Samlet bilbransje

UROLIGE KUNDER: Marius Tegneby i Audi har fått henvendelser fra Q7 e-tron kunder allerede før de har fått bilen de har bestilt. Foto: AUDI Vis mer


Informasjonssjef for Audi hos importør Harald A. Møller, Marius Tegneby, forteller at de har forhåndssolgt flere hundre biler av denne modellen, og har fått enkelte henvendelser fra kunder om dette.

- Hastevedtaket for de neste månedene er én ting, men det er ikke så aktuelt for vår del ettersom vi først starter leveringen av bilen når årets vintersesong er over, sier Marius Tegneby.

– Det som er interessant er hvordan det permanente vedtaket blir, som skal gjelde fra neste vinter. I høringsforslaget så ligger det til grunn at det blir fritak for biler med Euro 6-teknologi. Om det endres, må vi ta det derfra. Ellers står vi felles med bransjen om dette og viser til Bilimportørenes Landsforening, sier informasjonssjefen.

Meningsløst, sier Volvo


Øystein Herland, administrerende direktør i Volvo Cars Norway sier det er helt meningsløst å forby en bil som kan kjøre 50 kilometer på batterier.

– Vi er absolutt enig i at noe må gjøres, men vi tror ikke dette vedtaket er riktig måte å gjøre det på, mener Herland.

FORBYS: Til tross for elektrisk rekkevidde på 50 km og et CO2-utslipp på 48 g/km og NOX-utslipp på 24 mg/km, så forbys Volvos ladbare hybrid D5 Twin Engine på dager med dieselforbud. Foto: VOLVO Vis mer



- Totalt sett må trafikkmengden ned, men det tror vi ikke blir resultatet av dette tiltaket, sier han.

Les også: Tre ladbare hybrider i test.

Herland representerer et av bilmerkene som lengst har kunnet tilby en ladbar hybrid-modell til markedet, og han er ikke nådig i hva han mener om hastevedtaket kommunen nylig har innført.

STERKT KRITISK: Øystein Herland er administrerende direktør i Volvo Cars Norway. Han mener dieselforbudet får utilsiktede effekter. Foto: Knut Moberg Vis mer


– I stedet må det andre tiltak til, sånn som datokjøring eller økte bompengepriser på de kritiske dagene. Det er tiltak en har prøvd ut i andre storbyer i Europa med gode erfaringer.

- At vår bil rammes av dette hastevedtaket, er nok bare en av flere utilsiktede effekter, og myndighetene burde heller stimulert flere til å velge slike biler framfor å forby dem, sier Herland.

Ingen perfekt løsning

– I den midlertidige forskriften som nå har blitt vedtatt, og som varer fram til 1. mai, vil de ladbare hybridene omfattes. Samtidig pågår det en høringsrunde for en permanent forskrift, som tar sikte på å fange opp eventuelle skjevheter i forslaget, sier byrådssekretær i byrådsavdelingen for miljø og samferdsel, Anja Bakken Riise.

Les også: Vi har testet Toyota RAV4 Hybrid

– Når det er sagt, finnes det dessverre ikke en perfekt løsning som ivaretar alle slike hensyn. Vi vil prøve ut dette systemet og så gjøre oss erfaringer underveis. Dette er i første omgang et tiltak for den akutte luftforurensingen i Oslo, som i år har omfattet 4 dager, og som sist skjedde i 2011, sier byrådssekretæren.

UGLESETT: Dieselbiler er blitt uglesett etter forbudsvedaket sist uke. Mange frykter for andrehåndsverdien. Foto: NTB Scanpix Vis mer


– Samtidig må vi anerkjenne at dette er et permanent problem i Oslo, som krever permanente løsninger. I fjor hadde vi for høye grenseverdier på nitrogenoksid i elleve av tolv måneder i forhold til myndighetenes anbefalinger, sier Bakken Riise.

Hun sier videre at vi må gjøre noe med de totale utslippene både fra bil og på vedfyring, og da er det langsiktige arbeidet med å redusere biltrafikken enda viktigere enn akuttiltakene, selv om de også er nødvendige.

- I forhold til vedfyring doblet vi i fjor støtten for å bytte ut gamle vedovner, og det førte til en 71 prosent økning i antall søknader som kom inn. Nå kan man få opp til 6.000 kroner i støtte, og det medførte at rundt 1.300 ovner ble byttet ut i fjor. Men vi ser stadig på forbedringspotensialet i støtteordninger og informasjonskampanjer, for å øke utskiftningstempoet, sier Bakken Riise.

Forhastet tiltak

– For det første mener vi at dieselbiler som tilfredsstiller utslippskravene til Euro 6 burde fått unntak fra dette forbudet, fordi disse bilene har mye lavere utslipp enn dieselbiler med Euro 4- og Euro5-motorer. Dette er biler med ny teknologi, så politikerne burde oppmuntre folk til å velge slike biler, sier Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening.

Les også: Hvilken er best av de ladbare hybridene Mercedes-Benz C350e og VW Passat GTE?

– På oss virker det hele som et forhastet tiltak. De har for eksempel ikke diskutert dette med politiet om håndheving og praktisk gjennomføring av forbudet.

VENTER PÅ HØRING: Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening vil levere innspill til høringen om forslaget til det permanente vedtaket om dieselbiler. Foto: Autoretur Vis mer


Politikerne har altså ikke snakket med faginstanser før etter at vedtak er fattet, og det virker helt feil på oss, sier Andersen.

– Vi og våre medlemmer er mot dette kjøreforbudet generelt. Vi mener det må ses mer på langsiktige tiltak, sånn som å få lastebiler over på Euro 6, utbedring av kollektivtransport for å få flere til å velge det, og eventuelt innføre rushtidsavgifter og lavutslippssoner i byene. Vi har større tro på fleksible tiltak enn et rent forbud.

- Når det kommer til disse bilene spesielt, så mener vi det er helt meningsløst at de blir utestengt og at eierne blir nektet å kjøre dem. Det er tross alt lettere for politiet å vurdere disse bilene enn forskjellen mellom vanlige bensin- og dieselbiler. Vi jobber med å komme med innspill til høringen som har frist 25. februar, og der vil vi legge fram vårt syn, avslutter Andresen.

LES OGSÅ: Vedovner avgir mer svevestøv enn biltrafikk