Bildet viser bakterien Pseudomonas aeruginosa. Denne bakterien er en av en rekke mikrober som går under betegnelsen dieseldyr. Felles for dieseldyrene er at de kan spise hydrokarboner som finnes i diesel, parafin og fyringsolje. Foto: Janice Haney Carr, Centers for Disease Control and Prevention's Public Health Image Library (Wikimed
Bildet viser bakterien Pseudomonas aeruginosa. Denne bakterien er en av en rekke mikrober som går under betegnelsen dieseldyr. Felles for dieseldyrene er at de kan spise hydrokarboner som finnes i diesel, parafin og fyringsolje. Foto: Janice Haney Carr, Centers for Disease Control and Prevention's Public Health Image Library (WikimedVis mer

Dieseldyr - hva er det egentlig?

Hva lever de av? Hvordan ser de ut? Hvordan kan de gjøre skade? Hvordan bekjemper du dem? Vi gir deg minikurs.

De fleste bil- og båtinteresserte har hørt om dieseldyr. Men de færreste vet noe særlig om dem. Er det faktisk levende vesener vi snakker om?

Ja, dieseldyr er mikroorganismer, eller mikrober som de også kalles. Termen mikrobe er avledet av det greske ordet mikros, som betyr liten. Og en fellesnevner for mikrobene er at de som regel er så små at de kun kan sees i et mikroskop. Mikroberiket omfatter blant annet bakteriene, mykoplasmaene, protozoene samt en rekke sopp- og algearter.

Mange ulike typer

Vi har ikke klart å få klarhet i nøyaktig hvilke mikrober som inngår i dieseldyr-begrepet, men ifølge Ann-Cathrin Vaage, avdelingsleder ved produktteknisk kompetanse- og servicesenter i Statoil, utgjør sopptråder en stor andel av organismene vi kjenner som dieseldyr.

Les også: Hva skjer om du fyller feil drivstoff?

Avhengige av vann

Bildet viser dieseldyr-slam som ligger igjen etter at en dieseltank er tømt. Foto: Maritim Consultants AS Vis mer


Men hvordan skaper de problemer for oss mennesker? Mikrober finnes i luften vi puster inn hver dag og gjør vanligvis ingen skade. Men i enkelte miljøer, blant annet i drivstofftanker, vil de kunne formere seg og dermed skape problemer for oss.

Dieseldyrene lever blant annet av en type hydrokarboner som finnes i diesel, parafin og fyringsolje. Det betyr imidlertid ikke nødvendigvis at det finnes en masse forspiste dieseldyr i din dieseltank. Dieseldyrene er nemlig avhengig av vann for å overleve. En dieseltank uten vann tar derfor knekken på eventuelle dieseldyr.

Problemet oppstår derfor først når en dieseltank også inneholder vann. Vann er nemlig tyngre enn diesel og vil derfor legge seg på bunnen av tanken. I vannet har dieseldyrene et habitat de kan leve i - og rett over seg har de enorme mengder mat. Dieseldyrene stortrives derfor i sjiktet mellom vann og diesel.

Kan raskt bli mange


Hva er problemet med at noen ørsmå mikrober spiser bittelitt av dieselen din? Vel, for det første har de en fantastisk evne til å reprodusere seg selv, noe de gjør ved hjelp av celledeling. Ved gunstige forhold kan mange bakterier formere seg svært raskt, ved å gjennomføre celledeling en gang i timen og enda oftere. Det betyr at det raskt kan bli mange av dem - noe som i neste omgang betyr at de vil kunne etterlate seg store mengder avfallsstoffer.

Rust og motorstopp

Disse avfallstoffene vil igjen danne slam, som blant annet kan gi næring for rust. Slammet kan også i verste fall komme inn i drivstoffledninger, -filtre, -pumper og dyser. Dette problemet er spesielt aktuelt på sjøen, der kraftig sjøgang kan virvle opp slammet, som deretter suges opp av drivstoffpumpen. I verste fall kan slammet tette filtre og dyser, noe som i neste omgang kan gi motorstopp. Og motorstopp er selvsagt spesielt problematisk nettopp i røff sjø.

Kondensering

Men det er jo ingen som er så dumme at de fyller vann på tanken. Hvordan ender da vann opp i dieseltankene våre? Selv om risikoen i henhold til Ann-Cathrin Vaage er svært liten, er én mulighet at du får med deg vann når du fyller på bensinstasjonen eller marinaen. Dette er i utgangspunktet vanskelig å beskytte seg mot, utover å velge bensinstasjoner og marinaer som fremstår som seriøse og skikkelige.

Vann kan også trenge inn via tankens lufting eller via dårlig forseglede drivstofflokk.

Mikrobe-begrepet omfatter blant annet bakterier, mykoplasma, protozoen samt en rekke sopp- og algearter. Bildet viser sopptråder (hyfer) fra Hormoconis resinae. Foto: Statoil Vis mer


Den vanligste årsaken til at vann ender opp i tanken, er nok imidlertid dannelsen av kondens ved temperatursvingninger. Varm luft har en større evne til å holde på vanndamp enn kald luft og når temperaturen inne i tanken synker, vil vanndamp kunne kondensere til vanndråper, som i neste omgang drypper ned i dieselen.

Et godt tips for å unngå dieseldyr, er derfor å holde tanken så full som mulig, spesielt når båter settes i opplag for vinteren.

Må tømmes og renses

Det finnes flere ulike fremgangsmåter for den som ønsker å sjekke om det finnes dieseldyr på tanken. Inspeksjon av drivstoffiltre er én mulighet. Det finnes også ulike kjemiske tester å få kjøpt.

Men hva gjør du når det er konstatert at dieseltanken inneholder dieseldyr? Vel, da må tanken rett og slett tømmes og renses, noe som kan bli slitsom og guffen - alternativt dyr - affære. I verste fall må også slanger, pumper og dyser renses.

Anbefaler ikke bruk av gift

Det finnes flere tilsetningsstoffer i handelen som lover å ta knekken på dieseldyr. Statoil anbefaler imidlertid ikke å bruke slike midler.

- Disse midlene inneholder biocider, altså giftige stoffer. Hvis man fyller gift på tanken, vil vannet og dieselen som dreneres ut i etterkant inneholde gift - noe som ikke er bra. Dessuten vil dieseldyrene på sikt uansett utvikle resistans mot giftstoffer som brukes for å bekjempe dem, sier Ann-Cathrin Vaage

Lite problem på land

Slik kan de se ut når dieseldyrene har fått kose seg en stund i en dieseltank med et sjikt av vann i bunnen. Foto: Maritim Consultants AS Vis mer


Ifølge Vaage er dieseldyr-problematikken i dag først og fremst knyttet til maritime dieseltanker. På personbilsiden er dieseldyr et sjeldent fenomen. Statoil tar imidlertid dieseldyr-utfordringen på stort alvor, ikke minst etter at selskapet i 2006 begynte å blande biodiesel inn sin autodiesel.

Overvåkes nøye

- Biodiesel er biologisk nedbrytbart og dermed enda bedre næring for mikrobene. Vi vet derfor at dieseldyr trives enda bedre i biodiesel enn i diesel. Vi har strenge rutiner for kontroll av drivstoff og produkter vi leverer ut og vi har et produkttteknisk miljø som overvåker produktene våre. Vi har ekstra skjerpede rutiner for å unngå at vi får vann inn i tankanlegg og stasjoner som har biodiesel innblandet i diesel, sier Ann-Cathrin Vaage.

Vaage kan forøvrig opplyse at Statoil ikke blander biodiesel inn i avgiftsfri (farget) diesel. Dette blant annet for å redusere risikoen for nettopp dieseldyr.

Har du erfaringer med dieseldyr? Fortell andre lesere i debatten under.

Kilder: Ann-Cathrin Vaage, avdelingsleder ved produktteknisk kompetanse- og servicesenter i Statoil, batmagasinet.no, caplex.no , snl.no, Øyvind Andersen, overingeniør ved NTNU

Les også:

  • Hva skjer om du fyller feil drivstoff?
  • La motoren få kjørt seg
  • DinSide Motors juveler