Dieseldrevet familieracer

Ford drar mye nytte av sitt dieselsamarbeid med PSA (Peugeot og Citroen). Det er denne bilen et eksempel på.

«Vi fikk også testet nødbremsegenskapene i en virkelig situasjon i den perioden vi hadde bilen ...»


Ford og S-Max tok Norge med storm da bilen ble lansert for to år siden. S-Max og salget gikk strykende lenge, men så kom Mondeo i fjor sommer. Den tok over stafettpinnen samtidig som salget av S-Max fikk seg en liten knekk. Halvveis i 2007 hadde Ford solgt drøyt 1.000 S-Max og på samme tid i år er det solgt snaue 600. Mondeo er for tiden Norges nest mest solgte bil, kun slått av VW Golf.

2,2 liter og 175 hester

Nå har vi, etter flere oppfordringer, testet en litt friskere versjon enn de vanlige 2-literene. I S-Max har vi tidligere også kjørt 2,5 bensin med 220 hestekrefter, men den koster også en god del - over 600.000 kroner. Nå er heller ikke dagens testbil en lavprisversjon, og innstegsprisen starter på rett under 500.000 kroner. Med det utstyret vi hadde koster bilen omlag 550.000 kroner.

Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Her var det litt kritisk, men det gikk bra takket være gode bremseegenskaper. Vis mer


Nå er det sikkert noen som tenker at en VW Touran med 170 hestekrefter og som starter på cirka 420.000 kroner er et alternativ, men det er en annen bil selv om effekten er rimelig lik. S-Max har sterkere motor, en håndfull hestekrefter og 50 newtonmeter ekstra, er nesten 30 centimeter lengre og trekker tyngre tilhenger. Andre veien skal det sies at Ford S-Max med 175-dieselhester ikke leveres med automatgir som mange ønsker seg. VW Touran kan leveres med DSG-kasse.

Nok effekt

Vi regner med at selv de som trenger syv seter også i blant kjører alene og ønsker seg litt mer pepper under panseret. Det har denne bilen. Den går veldig bra og forbikjøringer i oppoverbakke går som en drøm.

Den høye sitteposisjonen er fint for utsikten, men høyde går gjerne ut over kjøreegenskapene. Ford beviser igjen at dette ikke nødvendigvis trenger å henge sammen, og S-Max med denne motoren oppfører seg balansert og inspirerende.

Samarbeidsmotor

Testbilen er utstyrt med en variant av en spennende motor som var den første firesylindrete dieselmotoren med to turboladere på markedet. Den debuterte for to år siden i Peugeot 407, og finnes nå i flere Peugeot og Citroen-modeller. BMW trodde en periode at de hadde den første firesylindrete twinturbo dieselmotoren da de lanserte 123d, men det er altså ikke riktig.

MEN, når motoren ble løftet over i Ford ramlet det dessverre av en turbo. Ford-modellene som har denne motoren, testbilen S-Max, Galaxy og Mondeo har bare én turbo. Effekten er likevel bra, men det er etter vårt syn likevel et merkelig valg. Franskmennene bruker også en versjon av denne motoren i for eksempel i SUVene 4007 og C-Crosser.

Fra før har motorsamarbeidet med mellom PSA og Ford også generert 1,6, 2,0 og 2,7 liters dieselmotorer.

Kraftig

Denne motoren har 2,2-liters slagvolum og yter 175 hestekrefter ved 3.500 omdreininger. Det som er vel så viktig i denne sammenhengen er dreiemomentet på 400 newtonmeter som er tilgjengelig fra 1.750 til 2.750 omdreininger. I tillegg leverer motoren 420 newtonmeter ved fullgass i kortere perioder. Til sammenligning leverer en BMW 525d, som har en stor treliters rekkesekser, 197 hestekrefter og 400 newtonmeter.

Tilsammen genererer motoren gode fartsressurser, og 0 til 100 leveres på 9,3 sekunder. Selv om denne øvelsen er av noe akademisk interesse, så sier den fortsatt en del om bilens evne til besørge fartsøkning. Toppfarten er 211 kilometer i timen.

Co2-utslippet er 176 gram per kilometer som ikke er verken spesielt bra eller dårlig. Tidligere nevnte Touran som er mindre og har svakere motor, slipper ut 174 gram per kilometer.

God oppførsel

I tillegg til mye motorkraft har S-Max 2,2 god balanse. Det oppleves først og frem gjennom en svært god styring og bilens evene til å skifte retning, og det faktum at den er mindre plaget av understyring enn det man kanskje hadde forventet i utgangspunktet.

Vi fikk også testet nødbremsegenskapene i en virkelig situasjon i den perioden vi hadde bilen. Vi kommer i normalt driv gjennom en sving, og ved utgangen av svingen står det mange kyr. Veien er helt blokkert. Vi bråbremser så hardt vi klarer, og styrer oss inn på ledig plass i flokken. For så vidt en skremmende opplevelse, men bilen har det riktige forholdet mellom bremseeffekt og styrbarhet som gjør det mulig å komme seg ut av det.

Sportslig oppsett

Testbilen er en Titanium S (175-hesteren leveres bare som det), og er hard i understellet. Ujevnhetene i veien kjenner man godt. Følelsen av sportslig oppsett forsterkes av forholdsvis ektreme dekk i dimensjonen 235/45-18. Disse dekkene er brede og har en forholdsvis lav profil. Det sporer litt, og for den vanlige S-Max-fører er det nok ikke helt ideelt. For de som liker kjøreegenskaper, og ikke minst de visuelle fordelene med slike store hjul, er det helt topp.

Kun manuell kasse

Denne bilen leveres kun med manuell girkasse. En stor svakhet vil mange mene, men faktum er at manuell kasse er kjempetøft sammen med kraftige dieselmotorer. De som kjører automat er kjent med den gyngende koblingen (momentomformeren) som ligger mellom motor og automatkasse. Man får på mange måter dårlig kontakt med motoren.

«... hvis man absolutt må ha høyde og syvseter, er det ingen vei utenom. »


Med manuell kasse blir det ikke slik. Når turtallet øker, øker også farten. et fenomen som gjør at bilen virker sprekere. Vi har også nylig kjørt en helt ny Audi A4 med 3-liters V6 dieselmotor med 240 hestekrefter og manuell kasse. Det var en fantastisk kjøretur.

Konklusjon

S-Max er mer enn bra nok som en vanlig familiebil med normal motor, men siden kjøreegenskapene er såpass gode, får man betaling i form av økt kjøreglede når man øker motorkraften.

Vi mener 500.000 kroner for en den bilen vi har testet er mye penger, men hvis man absolutt må ha høyde og syvseter, er det ingen vei utenom. Vi bare nevner at Ford Mondeo med den samme motoren starter på snaut 440.000 kroner.

Konkurrentene: Verso og Touran

Hvis man vil ha effekt og klarer seg med en mindre bil, kan Toyota Verso og Volkswagen Touran være verdt å tenke på. Verso leveres med en 2,2-liters dieselmotor med 177 hestekrefter og 400 newtonmeter, og Touran leveres med en 2,0-liters dieselmotor med 170 hestekrefter og 350 newtonmeter. Ytelser, forbruk og pris er omtrent like på disse to bilene. De starter på drøyt 410.000 kroner med nevnte motorer.

Det som man skal ha i bakhodet da, er at disse er pluss/minus 40 centimeter kortere enn S-Max. Dette er med andre ord biler som nærmest tilhører en annen og mindre klasse.