<b>PUSTEVANSKER:</b> Særlig på enkelte vinterdager, men også ofte ellers, sliter folk med nedsatt funksjon i luftveier og lunger på grunn av dårlig luftkvalitet som skyldes lokale utslipp. Disse stammer særlig fra dieselbiler, og her er det ikke CO2 vi snakker om men nitrogenoksider (NO) og avgasspartikler (PM). Foto: OLAV OLSEN/NTB SCANPIX
PUSTEVANSKER: Særlig på enkelte vinterdager, men også ofte ellers, sliter folk med nedsatt funksjon i luftveier og lunger på grunn av dårlig luftkvalitet som skyldes lokale utslipp. Disse stammer særlig fra dieselbiler, og her er det ikke CO2 vi snakker om men nitrogenoksider (NO) og avgasspartikler (PM). Foto: OLAV OLSEN/NTB SCANPIXVis mer

Dieselbiler forurenser langt mer enn lovet

Internasjonale og norske studier viser at EU6-normen langt fra garanterer rene dieselbiler.

I april ble bomben sluppet om at det allerede fra kommende vinter kan bli forbudt å kjøre enkelte dieselbiler i storbyene. Avgjørelsen vil legges ut på kommunene.

Dette kom samtidig som det offentliggjøres en rapport om at nye dieselbiler slipper ut inntil 20 ganger så mye som Euro 6-kravene sier.

Det er Euro 6-normen Regjeringen legger til grunn når de ønsker å innføre mulighet for kjøreforbud.

Forurenser mange ganger mer

I en artikkel som nylig ble publisert på det danske nettstedet ing.dk, hevdes det at nye dieselbiler forurenser hele syv ganger mer enn det de er typegodkjent for.

Dette er basert på en studie foretatt av miljøorganisasjonen the International Council on Clean Transportation (ICCT).

ICCT hevder at NOx-utslippet fra nye dieselbiler bare har gått litt ned i løpet av de siste 15 årene, til tross for stadig strengere normer.

Les også: Så mye tørstere er bilene enn lovet.

Oppgitt utslipp kunstig lavt

- De nye kravene får ikke den forventede effekten fordi bilene bare lever opp til tall som oppnås i laboratorietester, og ikke hva skjer ute i trafikken, sier Peter Mock - leder i miljøorganisasjonen.

Han oppfordrer derfor til å innføre en ny test som avspeiler virkeligheten, og det så fort som mulig.

Dette har vært på trappene noen tid, men det er nylig blitt kjent at forslaget til ny norm er blitt trukket tilbake, under press fra enkelte medlemsland.

Les også: Riktig forbruk - feil opplysninger

Støttes av norske eksperter

FORTSATT FARLIG: Ja, partikkelmengden er kraftig redusert i utslippene fra nye dieselbiler. Men de skadelige nitrogenoksidene ligger fortsatt på et mye høyere nivå enn det som offisielt blir oppgitt... Foto: COLOURBOX.COM Vis mer


Og de er ikke alene. Også helt ferske tall fra Transportøkonomisk institutt (TØI) viser at EU6-normen ikke er noen garanti for rene dieselbiler.

TØI konstaterer kort fortalt at faktiske utslipp og utslipp som måles i virkelig trafikk og under vinterforhold, ofte har langt høyere utslippsverdier enn nominelle verdier oppnådd ved typegodkjenning av kjøretøyet.

Rapporten konkluderer med at Euro 6-godkjente personbiler med dieselmotorer har fra 4 og helt opp til 20 ganger høyere utslipp av NOx i bytrafikk og kulde enn de verdiene som kreves fra typegodkjenningen (0,08 g/km)

Det er likevel interessant å konstatere at TØIs rapporten sier at tunge kjøretøy med Euro VI dieselmotorer, inklusive bybusser, faktisk har en effektiv rensing av NOx. De slipper altså ut små mengder av alle typer lokalt forurensende og helseskadelige avgasskomponenter.

Rapporten viser faktisk at utslipp av NOx fra de testede nye Euro 6 godkjente personbilene er fire ganger høyere enn gjennomsnittet fra busser og tunge kjøretøy med Euro VI dieselmotorer.

AdBlue i tunge kjøretøy

TØI forklarer dette med at det fra tunge kjøretøy med Euro VI dieselmotorer er den såkalte SCR-teknologien (Selective Catalytic Reduction), reduksjonsmidlet urea (kommersielt kjent som AdBlue), samt avanserte styrings- og reguleringssystemer som er grunnen til de lave utslippene av NOx i virkelig trafikk.

Men gir bruk av ulike teknologier for å nå EU6-normene bedre eller dårligere resultater ute i virkeligheten avhengig av merke og modell? Dette er noe vi eventuelt må komme tilbake til i en egen artikkel.

Partikler: God nyhet

Den gode nyheten er at utslippene av sotpartikler viser seg å være godt innenfor grenseverdiene i de virkelige testene, ifølge TØI-rapporten. Nye dieselbiler har med andre ord effektive og godt fungerende partikkelfiltre, konkluderes det.

Les også: Dieselforbud? Kommunene skal kunne innføre lokale restriksjoner.

EU-normert måling

Typegodkjenningen av lette kjøretøy er basert på målinger gjennomført under den såkalte NEDC-kjøresyklusen (New European Driving Cycle). TØI kan fortelle at NEDC-kjøresyklusen har lave akselerasjonsnivåer og at den gir utslippsverdier for NOx og NO2 som er lavere enn utslippene ved kjøring i virkelig bytrafikk, og ofte betydelig lavere enn utslippene ved start og kjøring i kulde, som TØI for øvrig målte ved syv minusgrader.

Iøynefallende

Illustrasjonen nedenfor er hentet fra TØI-rapporten og viser en sammenligning mellom grenseverdier og avgassutslipp fra typegodkjenning av Euro 6 dieselbiler (med den standardiserte NEDC kjøresyklusen) og gjennomsnittlige avgassutslipp fra syv Euro 6 personbiler med dieselmotor ved bykjøring (23 °C), og ved bykjøring i kulde (-7 °C). Størrelsen av avgasskyene tilsvarer utslippenes størrelse i forhold til typegodkjenningen.

Foto: TRANSPORTØKONOMISK INSTITUTT Vis mer


Mot dieselforbud?

Det dukker med jevne mellomrom opp diskusjoner omkring muligheten for å forby dieselbiler i enkelte byområder, både i Norge og i Europa for øvrig.

Senest i dag ble det klart at det går mot et dieselforbud i Oslo allerede neste vinter, om forslagene fra samferdselsbyråden går gjennom.

Resultatene av de ferske undersøkelsene vi har omtalt her vil neppe gjøre noe for å roe gemyttene.

TØIs anbefaling er klar:

Ved innføring at tiltak for å bedre luftkvaliteten i norske byer, er det viktig å ta
hensyn til resultater fra testing i virkelig trafikk. Om tiltak iverksettes kun basert på
kjøretøyenes resultater i typegodkjenningstestene vil tiltakene bli mindre treffsikre, og
ønsket utslippsreduksjon ved innføring av nye biler i kjøretøyparken vil utebli.

At debatten rundt diesel og forurensning kommer til å fortsette i overskuelig fremtid er det derfor ingen tvil om.

Denne artikkelen ble første gang publisert på Dinside 15. april, og er nå republisert etter at Transportøkonomisk Institutt har kommet med en rapport som bekrefter det samme.