Diesel til Accord

Verdens største motorprodusent er nå klar med sin første dieselmotor.

Til nå har de 15 millioner motorene som produseres hvert år utelukkende vært bensinmotorer. Selv om brorparten av motorene nok ender opp i gressklippere og liknende, er det ikke tvil om det er en produsent med mye ressurser som nå velger å satse på diesel.

Accord og CR-V

Dieselmotoren, som er en av de første som klarer utslippskravene i henhold til Euro IV, er støpt i aluminium. 2,2-literen skal yte 140 hestekrefter, og skal kunne varte opp med et dreiemoment på 340 Newtonmeter. Innsprøytning fra felles reservoar (common rail), turbo og ladeluftkjøler hjelper til med effektproduksjonen i den nye motoren.

I første omgang er det Accord som blir utstyrt med den nye motoren, bilen vil bli presentert for første gang på Frankfurt-utstillingen. Det er ikke klart når de første bilene kommer til Norge. Fra årsskiftet 2004-5 vil motoren også dukke opp i CR-V.

Her finner du mer Honda-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder