<b>STADIG MINDRE POPULÆRT:</b> Dieselskandale og vinter-forurensning i byene gjør sitt til at andelen av bilsalget som er dieselbiler går ned. Med 34 prosent i mars er denne under det halve av hva den var for bare få år siden. Foto: NTB Scanpix
STADIG MINDRE POPULÆRT: Dieselskandale og vinter-forurensning i byene gjør sitt til at andelen av bilsalget som er dieselbiler går ned. Med 34 prosent i mars er denne under det halve av hva den var for bare få år siden. Foto: NTB ScanpixVis mer

Diesel-synderne: - Kun Volkswagen jukset - de andre bare «jukset»

Industriskandalen kan føre til storpolitisk storm - samferdselsministeren er allerede i hardt vær.

Kraftfahrt-Bundesamt er den offisielle vei- og trafikkmyndigheten i Tyskland, tilsvarende Vegdirektoratet i Norge.

I september i fjor startet de arbeidet med å få utslippstestet biler utstyrt med dieselmotor fra en rekke produsenter. Dette ble gjort i kjølvannet av den såkalte diesel-skandalen som rystet Volkswagen.

Den tyske giganten ble av amerikanske kontrollinstanser avslørt i å bevisst ha fusket med utslippstallene for nitrogenoksider ved å ha installert programvare som aktiverte rensing bare under testprosedyrene.

SAMLESIDE: Les mer om dieselskandalen her

Det er på nettsiden til den ledende tyske finans- og næringslivsavisen Handelsblatt at det nå avsløres at testresultatene fra KBA foreligger, men at det tyske samferdselsministeriet ikke har hastverk med å offentliggjøre dem - tallene skal visstnok publiseres i slutten av april.

Millioner venter: Hva nå?

SKADER MERKEVAREN: VW har lidd under dieselskandalen. Og tysk bilindustri ønsker støtte fra myndighetene. Foto: Valentin Gensch/Karl-Josef Hildenbrand / DPA / NTB SCANPIX Vis mer


Bare i Tyskland venter 2,4 millioner Volkswagen-kunder på informasjon på nyheter og oppklaring rundt dieselskandalen - men denne vil ikke komme umiddelbart.

Handelsblatt åpner sin artikkel med å sitere omkvedet som visstnok høres i regjeringskretser i Berlin for tiden: - Wolfsburg må ikke falle!

Wolfsburg er mer enn byen der Volkswagens hovedkvarter ligger - det er også, som landets største bilproduksjonsanlegg, et symbol på den mektige tyske bilindustrien. Det er dessuten det avisen kaller episenteret for affæren med de manipulerte avgassdataene.

LES OGSÅ: Volkswagen-topp: - At diesel er verre for luftkvaliteten, er bare tøv!

Beskytte bilindustrien?

Dette stiller ifølge avisen den tyske regjeringen foran et dilemma: Industripolitikk eller nødvendig oppklaring?

MÅLER UTSLIPP: Det tyske «kjøretøydirektoratet» , KBA, skal ha rapporten klar som viser hvordan utslippene fra dieselmotorer er i virkeligheten. Foto: AFP / SCANPIX Vis mer


Bilindustriens lobbyister med det mektige bransjeforbundet VDA i spissen appelerer sterkt til politikerne om å samarbeide,« i landets interesse».

Uansett står det Handelsblatt kaller kriminalromanen nå foran et nytt kapittel, idet KBA er klare med resultatene av testingen som har foregått siden september 2015. Avisen har fått tak i konklusjonene via kilder i regjeringskoalisjonen og innen næringslivet.

LES OGSÅ: Ny kjede med fornybar diesel etablert

Åpenbar og utbredt juks... og «juks»

Resultatene viser at det ikke foreligger tvil om Volkswagens manipulative metoder, kan avisen fortelle. Men kjøretøyer fra andre produsenter viser under testing åpenbart «merkverdige innstillinger», som det visstnok heter i KBAs rapport.

Disse skal likevel være lovlige i den forstand at det ikke faller under begrensningene som settes av dagens regelverk.

Frakobler rensingen

STADIG MINDRE POPULÆRT: Dieselskandale og vinter-forurensning i byene gjør sitt til at andelen av bilsalget som er dieselbiler går ned. Med 34 prosent i mars er denne under det halve av hva den var for bare få år siden. Foto: NTB Scanpix Vis mer


Handelsblatt gjør mer enn å insinuere at flere bilprodusenter jukser på en mer indirekte måte.

Avisen henviser blant annet til kilder innen bilbransjen som informerer om en metode som skal være ganske utbredt - nemlig via programvare å frakoble rensemekanismene for avgasser etter at typegodkjenning er oppnådd.

Dette gjøres under påskudd av å skåne komponentene.

LES OGSÅ: Også nye dieselbiler slipper ut mye mer enn oppgitt

I Tyskland protesterer opposisjonspartier med de grønne i spissen mot at denne typen praksis får fortsette og anses som innenfor rammene av regelverket. Også miljøbevegelsen, deriblant den store miljø- og forbrukerorganisasjonen DUH (Deutsche Umwelthilfe) er svært kritiske.

Det hevdes at tyske myndigheter trenerer avklaringene som er nødvendige og at både USA og andre europeiske land er langt mer ivrige etter å finne løsninger for å redusere utslippene fra bilindustrien, innskjerpe regelverket og gjøre mer for at dette overholdes.

En talsmann for den tyske samferdselsministeren Alexander Dobrindt, sier imidlertid ifølge Handelsblatt at det ville være useriøst å offentliggjøre noe «så lenge det foreligger tvil».

Ifølge Handelsblatt skal altså rapporten fra KBA offentliggjøres i slutten av april. Mange vil følge med i spenning på hva som skjer etter det.