Diesel-rush hos norske bilforhandlere

Så sent som i 2000 var det færre enn én av ti norske nybilkunder som valgte dieselmotor. I 2005 kom dieselandelen opp i nesten 40 prosent.

Motoren i denne bilen, en Saab 9-3 SportCombi, er en typisk representant for de moderne dieselmotorene. Motoren har et slagvolum på bare 1,9 liter, men yter hele 150 hestekrefter og 320 newtonmeter. I tillegg har motoren, som befinner seg i en lang rekke bilmodeller, en myk og støysvak gange. Vis mer


I 2005 ble det solgt mer enn 43.000 nye personbiler med dieselmotor under panseret, noe som utgjorde 39,3 prosent av det norske personbilsalget. Dermed fortsetter den eksplosjonsartede trenden som har pågått siden 2000, da dieselandelen lå på beskjedne 9,0 prosent.

Enda mer diesel på kontinentet

Den norske dieseltrenden er ikke unik - snarere tvert i mot. På det europeiske kontinentet dukket denne trenden opp langt tidligere enn her i landet. I Vest-Europa som helhet velger rundt halvparten av nybilkundene å satse på diesel, og i Belgia, Frankrike og Østerrike har dieselandelen av nybilsalget i flere år ligget på voldsomme 70 prosent.

Revolusjonerende utvikling

Det er sannsynligvis mange og sammensatte årsaker til at nordmenn nå velger å følge i de samme fotsporene som sine europeiske naboer. Bakteppet er antageligvis at stadig flere har blitt klar over at dieselmotoren de siste årene har gjennomgått en revolusjonerende utvikling. Takket være nye og mer avanserte innsprøytningssystemer, samt mer sofistikert turboteknologi, har dieselmotor-produsentene høstet en rekke gevinster. Dieselmotoren er i dag nesten jevnbyrdig med bensinmotoren når det kommer til effekt per liter slagvolum, noe som betyr at dieselbilen i dag akselererer nesten like raskt som bensinbilen. Samtidig produserer dieselmotoren et langt høyere dreiemoment, som attpå til er på plass ved langt lavere turtall. Dermed slipper dieselbil-eieren å gire ned hver gang akslerasjon er ønskelig.

Mindre støy

Volkswagen-konsernet, her representerte ved en Audi A6 2.7 TDI, er blant de mange bilprodusentene som har satset tungt på utvikling av nye, effektive, sterke og drivstoffgjerrige dieselmotorer. Vis mer


Minst like viktig er det at produsentene i stor grad har overvunnet støy- og vibrasjonsproblematikken som tradisjonelt har vært knyttet til dieselmotoren. Moderne dieselmotorer er riktignok fortsatt mer bråkete enn bensinmotoren, men sammenlignet med sine forgjengere har dagens dieselmotorer en mykere og lang mindre støyproduserende gange.

Lavere driftskostnader

Alle disse fremskrittene har ført til at flere har latt seg lokke av dieselmotorens tradisjonelle og fremste argument - det lave forbruket. En dieselmotor bruker i gjennomsnitt rundt 0,2 liter mindre drivstoff per mil enn bensinmotoren, noe som ikke bare gir større rekkevidde, men som også resulterer i lavere drivstoffkostnader. Når diesel i tillegg er rimeligere enn bensin, blir resultatet betydelig lavere driftskostnader, noe stadig flere nordmenn åpenbart lar seg lokke av.

Én av fire velger firehjulsdrift

Suzuki Grand Vitara er en av de nyeste representantene for den raskest voksende biltypen i Norge: den høye firehjulstrekkeren. Denne biltypen går også under navnet offroader og SUV (Sport Utility Vehicle). Vis mer


Den andre hovedtrenden i det norske nybilmarkedet, er den stadig økende andelen nybilkunder som velger firehjulsdrift. 4x4-trenden er riktignok ikke like slående som dieseltrenden, men er likevel verdt å merke seg. Så sent som i 2000 var det kun 11 prosent av nybilkundene som tok seg råd til firehjulsdrift, mens tallet i fjor kom opp i 21,8 prosent, noe som utgjorde nesten 24.000 biler.

Fleksi- og flerbruksbiler i vinden

Drøye halvparten av disse, snaue 14.000 biler, er i den offisielle, norske registreringsstatistikken definert som offroadere. Denne biltypen har blitt stadig mer populær de siste årene og utgjør nå 12,6 av det norske nybilsalget. Den eneste biltypen som har oppnådd en tilsvarende fremgang er fleksi-/flerbruksbilen. Denne biltypen utgjør nå 11,8 prosent av personbilsalget, noe som betyr at nesten én av fire biler som ble solgt i fjor var en offroader eller fleksi-/flerbruksbil.

Færre enn én av ti velger sedan

Den klassiske sedanen, her representert ved nykommeren Alfa Romeo 159, er nå nede i bare 9,4 prosent markedsandel her i landet. Vis mer


Denne veksten har først og fremst gått på bekostning av biler med tre og fire dører. Sedanen utgjør nå bare 9,4 prosent av nybilsalget, mens kupeer og tredørs kombikupeer til sammen utgjør bare 1,5 prosent.

Til og med den tradisjonelt svært så populære stasjonsvognen har opplevd en tilbakegang. I 2005 ble det solgt drøye 38.000 stasjonsvogner, noe som er en markert tilbakegang sammenlignet med 2004, da det ble solgt drøye 42.000 stasjonsvogner. Likevel, med en markedsandel på nesten 35 prosent er stasjonsvognen fortsatt Norges ubestridt mest populære biltype.

  • Historisk oversikt: Diesel vs bensin
  • Historisk oversikt: 4x4 vs for- og bakhjulsdrift
  • Frem- og tilbakegang: Karosserityper
  • Tallkilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)

    Relaterte artikler:

  • Bensin eller diesel? Hva lønner seg for deg?