Diesel-Porsche på vei?

Ifølge Automotive News Europe er det økonomiske betraktninger - ikke prinsipielle - som ligger bak Porsches utelukkende satsing på bensinmotorer.

Som de fleste bilinteresserte har fått med seg, har dieselmotoren i løpet av de siste årene gjennomgått en teknologisk revolusjon. Den teknologiske utviklingen har - sammen med et stadig økende fokus på CO2-utslipp - bidratt til en eksplosiv vekst for dieselmotoriserte personbiler.

For ti år siden var det for eksempel nærmest uhørt å tenke seg en kupé eller en kabriolet med dieselmotor, i dag er det nærmest en selvfølge at også disse biltypene tilbys med diesel på tanken.

Cadillac med dieselmotor

Porsche Cayenne Vis mer
«Blant de større merkene som selges i Europa, er det i dag kun Daihatsu og Porsche som fortsatt sverger til bensindrift.»


Dieselrevolusjonen har vært så omfattende at ingen bilprodusenter har kunnet forholde seg passive til utviklingen. Sakte, men sikkert har det ene merket etter det andre innsett at det markedsmessig er svært risikabelt å tviholde på bensinmotorer som eneste kraftkilde.

Blant de siste som forsto dette var tradisjonelle "bensinmerker" som Cadillac, Chevrolet, Jaguar og Lexus. Aller sist ut er japanske Subaru, som faktisk har gått til det skritt å utvikle en dieselbasert boksermotor.

Daihatsu og Porsche

Det finnes riktignok fortsatt enkelte bilmerker som utelukkende tilbyr bensinmotorer i sine modeller. Men med svært få unntak snakker vi i denne sammenheng om små sportsbilmerker av typen Aston Martin, Bugatti, Ferrari og Lamborghini. Blant de større merkene som selges i Europa, er det i dag kun Daihatsu og Porsche som fortsatt sverger til bensindrift.

Venter på USA

Vi er blant dem som trodde at Porsche hadde en prinsipiell begrunnelse bak sin beslutning om utelukkende å satse på bensinmotorer. Ifølge Automotive News Europe er dette en misforståelse. Ifølge publikasjonen opplyser nemlig Klaus Berning, Porsches salgs- og markedssjef, at Porsche vil satse på dieselmotorisering av Cayenne så snart det amerikanske markedet - som er svært viktig for Porsche - er modent.

Berning opplyser at denne problemstillingen gjennomgås årlig, men at regnestykkene så langt har vist at det ikke vil lønne seg for Porsche å satse på diesel. I fjor var det for eksempel kun tre prosent av bilene som ble solgt i USA som var utrustet med dieselmotor.

Følger med

Porsche Panamera (spionbilde) Vis mer


Porsche følger imidlertid med på hva Audi, BMW og Mercedes-Benz holder på med i USA. De tre tyske premium-merkene satser for tiden tungt på å overbevise amerikanerne om at moderne og ren dieselteknologi er noe helt annet enn svunne tiders sotsprutende, superstøyende og effektsvake dieselmotorer. Fordi amerikanerne for tiden opplever bensinprisene som svært høye, øker mulighetene for at de lar seg overbevise om dieselmotoren tross alt har utviklet seg.

Hybrid i første omgang

Tilgang på dieselmotorer vil for øvrig ikke bli noe problem for Porsche. Porsche eier allerede en stor del av Volkswagen-konsernet, som igjen har Audi i sin portefølje.

Inntil videre vil imidlertid Porsche satse på hybrid-løsninger for å få ned det høye forbruket i sine modeller. Cayenne vil sannsynligvis i 2010 bli den første hybrid-Porschen, etterfulgt av Panamera på et senere tidspunkt.

Kilde: Automotive News Europe

Her finner du mer Porsche-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder