Diesel-Porsche nærmer seg

Mye tyder på at Porsche snart kommer til å lansere en dieselmotor i luksus-SUVen Cayenne.

«Porsche må forbedre forbrukstallene sine. »


Det hevdes i alle fall høylytt på en rekke av de viktigste bilnettstedene verden over. Ryktene stammer opprinnelig fra det tyske bransjebladet Automobilwoche hvor en bransjeekspert har latt seg sitere på at Porsche kommer med en dieselmotor allerede rundt midten av neste år. Mars 2009, i forbindelse med Genève-utstillingen, anses som et sannsynlig visningstidspunkt.

Døren på gløtt

Cayenne Turbo bruker 1,49 liter per mil - på papiret. I praksis er det ikke umulig å nærme seg det dobbelte. Vis mer


Utgangspunktet for spekulasjonen ligger hovedsakelig i to forhold. For det første har Porsche-ledelsen nå sluttet å kategorisk avvise at man kommer med en dieselmotor. I stedet har selveste høvding Wiedeking åpnet for at nettopp dieselteknologien kan være et ledd i å forbedre gjennomsnittelige forbruks- og utslippstall.

Forbruk må ned

Og forhold nummer to ligger nettopp i dette. Porsche må forbedre forbrukstallene sine. Både på grunn av de økende drivstoffprisene både i Europa og USA, men også på grunn av CO2-lovgivningen EU er i ferd med å innføre. Høyt snittforbruk kan føre til store bøter for Porsche.

Hybrid

Cayenne GTS bruker 1,51 liter per mil med manuelt gir. Det gir 361 gram CO2 Vis mer


Det er allerede klart at man jobber med en hybridversjon av Cayenne med kombinasjonen bensin- og el-motor. Denne kommer nok imidlertid ikke til å være klar før neste generasjon Cayenne er på banen.

Hvorfor ikke?

Diesel er dermed en raskere, enklere og ikke minst billigere måte å få ned CO2-tallene på. Det er dermed trolig at Porsche ikke har ”råd” til å motstå denne muligheten. Cayenne er tross alt uansett ikke noen sportsbil. Det er en SUV. Og SUVer fungerer fint med gode dieselmotorer.

Volkswagen-motor

Cayenne kan snart dele nok en motor med Q7. Men den vil bli modifisert. Vis mer


Porsche kommer neppe til å utvikle noen helt ny dieselmotor fra bunn. I stedet vil man i følge Automobilwoche ta utgangspunkt i Volkswagen-konsernets 3,0-liter. Dette er en motor som sitter blant annet i fetter Audi Q7 hvor den yter 240 hestekrefter.

Trimmet til rundt 300 hester

Porsche vil nok imidlertid modifisere den ganske mye, slik man har gjort med bensin-V6eren som også stammer herfra, slik at ytelsene øker. Et sted like i overkant av 300 hester og rundt 600 newtonmeter er sannsynlig. Det burde gi 0-100-tider på like rundt 7,0 sekunder.

Mer om Porsches diesel-omvendelse.

Her finner du mer Porsche-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder