Diesel og store motorer

Nordmenn er i ferd med å riste av seg diesel-fobien.

REVOLUSJON: Common rail-teknologien (felles reservoar) er blant hovedårsakene til at dagens dieselmotoer er langt mer interessante enn gårsdagens. Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Dieselmotoren har gjennomgått en teknologisk revolusjon det siste tiåret. Dagens moderne dieselmotorer er både stillegående, sterke og gjerrige, noe våre venner på kontinentet har funnet ut for lenge siden. Biler med dieselmotorer under panseret utgjør nå 35 prosent av nybilsalget i Europa.

13,2 prosent

Men det er ikke bare franskmenn, spanjoler og tyskere som har oppdaget den nye dieselteknologien. Stadig flere nordmenn velger nå dieseldrift og i 2001 kom dieselandelen av nybilsalget opp i 13,2 prosent. Det er en voldsom økning sammenlignet med 1999, da kun 8,2 prosent av nybilkjøperne valgte diesel.

Glad i store motorer

Til tross for at det norske bilavgiftssystemet slår hardt ned på stort slagvolum, viser statistikken at stadig flere nordmenn unner seg en stor motor. Mens kun en av fire biler som ble solgt i 1999 hadde motorer med mer enn 1,8 liter slagvolum, tok hver tredje nybilkjøper seg i fjor råd til en stor motor.

Motorstørrelse
2 001Frem/
tilbake
2 0001 999
1,2 liter og mindre8,2- 0,48,68,7
1,3 - 1,4 liter15,9- 3,119,018,2
1,5 - 1,6 liter26,8- 2,929,729,2
1,7 - 1,8 liter15,2- 0,715,918,1
1,9 liter og større33,97,226,725,9
     
Diesel13,24,29,08,2
Alle tall i prosentpoeng av 100.
Frem/tilbake=Fremgang/tilbakegang i forhold til 2000

Relaterte artikler:

  • Mondeo og RAV4 vinner, Golf taper
  • Rikingenes yndlingsbiler
  • Toyota størst, Ford i vinden, VW sliter
  • Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)