Diesel og firehjulsdrift: Disse kan du velge blant

Firehjulsdrevne biler er som skapt for norske vinterveier. Dieselmotoren er som skapt for norske drivstoffpriser. Derfor er de to teknologiene i voldsom fremgang her i landet.

Volkswagen Passat 2.0 TDI 4Motion: Fra 369.000 kroner. Vis mer

Diesel og firehjulsdrift: Disse kan du velge blant

  1. Hele listen: Rangert etter pris
  2. Hele listen: I alfabetisk orden


Så sent som i 1998 var det bare én av 16 norske nybilkunder som valgte diesel- fremfor bensinmotor (6,2 prosent). Siden den gang har dieselmotoren blitt mer etterspurt for hvert år som har gått, og i fjor valgte nesten fire av ti nybilkunder å satse på diesel (39,3 prosent). Og trenden ser på ingen måte ut til å snu - ved utgangen av februar i år hadde faktisk dieselandelen kommet opp i hele 50 prosent.

Én av fire velger firehjulsdrift

Men det er ikke bare dieselmotoren som har blitt mer populær her i landet. Også firehjulsdrevne biler har hatt en voldsom fremgang. I 1998 var bare 8,7 prosent av nybilene utrustet med drift på alle fire, i 2005 hadde 4x4-andelen kommet opp i 27,8 prosent. Det betyr at mer enn hver fjerde personbilkunde valgte drift på begge akslinger.

Større utvalg og høye drivstoffpriser

Honda CR-V 2.2 i-CDTi: Fra 418.000 kroner. Vis mer


Den store diesel-fremgangen har selvsagt sammenheng med at dieselmotoren har gjennomgått en voldsom teknologisk utvikling de siste årene, noe som i sin tur har ført til at flertallet av dagens bilmodeller nå kan leveres med dieselmotor. Samtidig har økende drivstoffpriser ført til at stadig flere har blitt opptatt av forbruk. Nettopp det lave forbruket er dieselmotorens sterkeste side.

Billigere og mindre plasskrevende

Også firehjulstrekkernes fremgang kan delvis forklares ved teknologiske fremskritt. I sammenheng med at de såkalte SUVene ble stadig mer populære både i USA og i Europa, har en rekke bilprodusenter brukt store ressurser på å utvikle nye, mindre kompliserte og rimeligere firehjulsdrift-systemer. Dermed har firehjulstrekkerne blitt billigere. I tillegg er flere av de nye systemene mindre plasskrevende enn de tradisjonelle teknologiene, noe som har gjort det enklere å montere dem i mindre biler. Dette har i sin tur gitt et bredere modellutvalg og lavere priser.

Ikke alle som har klart det

Skoda Octavia 1.9 TDI 4x4: Fra 319.000 kroner. Vis mer


Men selv om altså både diesel og firehjulsdrift er i fremgang, er det ikke alle bilprodusenter som har klart å kombinere de to teknologiene. Subaru har for eksempel en rekke modeller med firehjulsdrift, men mangler dieselmotorer. Citroën er i motsatt situasjon. De ulike Citroën-modellene er tilgjengelige med en rekke moderne dieselmotorer, men ingen av dem har drift på alle fire hjul.

Grense ved 500.000 kroner

Det er imidlertid stadig flere produsenter som kan levere både i pose og sekk. Norske bilforhandlere kan derfor i dag tilby flere titalls modeller med dieselmotor under panseret og firehjulsdrift under dørken. Vi har imidlertid denne gangen valgt å begrense oss til de mest folkelige modellene, og har derfor satt taket ved 500.000 kroner. Det innebærer at vi hopper bukk over biler som Audi A6, Toyota Land Cruiser og Volvo V70 D5.

21 modeller

BILLIGST: Volkswagen Golf 1.9 TDI 4Motion: Fra 285.000 kroner. Vis mer


Men selv om vi altså setter grensen ved en halv million, blir vi sittende igjen med en ganske mange biler, nærmere bestemt 21 modeller fra 13 produsenter. Fordi noen av modellene leveres med flere motoralternativer og i ulike karosseri-konfigurasjoner, ender vi faktisk opp med hele 30 modellvarianter.

Vi gjør imidlertid oppmerksom på at våre priser har sitt utgangspunkt i innstegsversjonene, som ofte, men ikke alltid, har lite utstyr. For enkelte av modellenes vedkommende må man derfor belage seg på å legge til mellom 15.000 og 30.000 kroner for å få et tidsmessig utstyrsnivå.

Volkswagen Golf: Fra 285.000 kr

Det aller rimeligste alternativet for den som er på jakt etter 4x4xdiesel, er tredørs-utgaven av Volkswagen Golf 1.9 TDI 4Motion. Denne starter på 285.000 kroner. Vi anbefaler imidlertid å satse på femdørs-utgaven, som har en innstegspris på 293.000 kroner.

Peugeot Partner: Fra 302.000 kr

Peugeot Partner 1.6 HDi 4x4: Fra 302.000 kroner. Vis mer


Golf er eneste alternativ under 300.000 kroner. Det tredje rimeligste alternativet, Peugeot Partner 4x4, starter nemlig på 302.000 kroner. Partner, som i praksis er samme bil som konsernslektning Citroën Berlingo, er en praktisk "brødbil" med svært god takhøyde. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at Partner-motoren er den minste og svakeste i vår liste. Motoren i Partner 1.6 HDi har kun 1,6 liter slagvolum, 90 hestekrefter og 215 Nm. Alle de andre bilene på listen har motorer med minimum 1,9 liter slagvolum, 105 hestekrefter og 250 newtonmeter.

Skoda Octavia: Fra 319.000 kr

På fjerdeplass finner vi stasjonsvognen Skoda Octavia 1.9 TDI 4x4, som koster fra 319.000 kroner. Deretter følger to nye Golfer, denne gang med en kraftigere 2,0-liters dieselmotor. Disse starter på henholdsvis 320.000 og 329.000 kroner, avhengig av om de har tre eller fem dører.

Hyundai Tucson: Fra 347.000 kr

Kia Sportage 2.0 CRDi: Fra 360.000 kroner. Vis mer


På syvendeplass finner vi den første SUVen; Hyundai Tucson. Tucson 2.0 CRDi, som nylig har fått en ny og kraftigere dieselmotor, starter på 347.000 kroner. Deretter følger en rekke SUVer som perler på en snor: nye Suzuki Grand Vitara DDiS (350.000), Kia Sportage CRDi (360.000), Land Rover Freelander TD4 (362.000) og den gamle traveren Suzuki Grand Vitara XL7 TDI (365.000).

Volkswagen Passat: Fra 369.000 kr

På tiendeplass finner vi den første premiumbilen - Audi A3 2.0 TDI quattro. Denne bilen, som kun har tre dører, koster 367.000 kroner. Rett bak finner vi konsernslektning og storselger Passat. Sedan-utgaven av Volkswagen Passat 2.0 TDI 4Motion har samme motor som nevnte A3 og koster 369.000 kroner i laveste utstyrsnivå. Den langt mer kurante stasjonsvognutgaven av samme bil koster 17.000 kroner mer, altså 386.000 kroner.

Toyota RAV4: Fra 374.000 kr

Toyota RAV4 D-4D: Fra 374.000 kroner. Vis mer


På vei oppover mot 400.000 kroner treffer vi enda flere høye firehjulstrekkere. På 12.-plass finner vi Nissan X-Trail 2.2 dCi (371.000), etterfulgt av nye Toyota RAV4 2.2 D-4D (374.000). 14.-plassen innehas av utgående Hyundai Santa Fe 2.0 CRDi (375.000).

To syvsetere: XL7 og Sharan

Deretter treffer vi igjen på Suzuki Grand Vitara XL7, denne gangen i 7-setersversjon (375.000 kroner). På vår liste, som altså stanser ved 500.000 kroner, har syvsetersutgaven av XL7 kun én utfordrer - Volkswagen Sharan 1.9 TDI 4Motion (439.000). Det må imidlertid understrekes at også Sharan begynner å bli gammel og derfor ikke lenger er spesielt attraktiv.

Audi A3 Sportback 2.0 TDI quattro er en langt mer praktisk bil enn sin navnebror med tre dører, og havner på 18. plass (378.000).

Audi A4: Fra 412.000 kr

Audi A4 2.0 TDI quattro: Fra 412.000 kroner. Vis mer


Når vi runder 400.000-kronersgrensen finner vi neste premium-modell; Audi A4 2.0 TDI quattro. Sedanutgaven starter på 412.000 kroner og med stasjonsvognhekk stiger prisen med 20.000 kroner til 432.000.

Mellom disse finner vi den åttende SUVen - Honda CR-V 2.2 i-CDTi - som er blant våre favoritter i folke-SUV-klassen. Noen tusenlapper over CR-V finner vi Alfa Romeo Sportwagon Q4 (439.000). Med høyere bakkeklaring endres navnet til Crosswagon Q4 og innstegsprisen stiger med 16.000 kroner.

BMW X3: Fra 489.000 kr

BMW X3 2.0d: Fra 489.000 kroner. Vis mer


Den største SUVen i dette selskapet heter Kia Sorento og starter på 468.000 kroner. Sorento har en 2,5-liters dieselmotorer, en egenskap bilen deler med klassikeren Land Rover Defender 90 (489.000).

Helt til sist tar vi med BMW X3 2.0d, som er den eneste premium-SUVen på vår liste. Den som drømmer om en X3 må ta utgangspunkt i en innstegspris på 489.000 kroner.

Full oversikt

Er det noen av disse bilene som passer dine behov og lommebok? Ved å klikke på lenkene under får du full oversikt:

  • 4x4xdiesel under 500.000: I alfabetisk orden, med motordata
  • 4x4xdiesel under 500.000: Rangert etter pris