Diesel mot bensin, tabell

I denne tabellen kan du se hva noen populære biler bruker av drivstoff og forurenser i dag.


Når vi setter opp sammenliknbare diesel- og bensinutgaver, ser vi at dieselbilene typisk slipper ut 15 prosent mindre CO2 enn bensinutgaven. Til gjengjeld slipper de ut 10-15 ganger så mye NOx.

Forskjellige krav til bensin og diesel

Går vi 10 år tilbake i tid - og det nettopp fordi gjennomsnittsbilen på det norske markedet er 10 år gammel - er tallene langt verre når det gjelder NOx (og partikler). Drivstofforbruk og CO2-utslipp kan det imidlertid synes som om de hadde kontroll på også den gang.
Merk også at dagens EU4-krav til personbiler gjør forskjell på bensin- og dieselmotorer for NOx-utslipp. Henholdsvis 0,25 gram per kilometer for dieselbiler, men bare 0,08 gram per kilometer for bensinbiler.

Forbruk, CO2 og NOx - diesel mot bensin
Tabell for 2006-modellerForbrukCO2Nox
    
Honda CR-V 2,0 bensin0,902150,01
Honda CR-V 2,2 diesel0,671770,19
    
Toyota RAV4 2,0 bensin0,862020,04
Toyota RAV4 2,2 136 hk diesel0,661730,22
Toyota RAV4 2,2 177 hk D-CAT diesel0,701850,13
    
VW Passat 1,6 bensin0,771850,06
VW Passat 2,0 diesel0,591570,21
    
10 år gamle biler, 1996-modeller:   
    
Toyota Corolla 1,6 bensin 110 hk0,701680,05
Toyota Corolla 2,0 diesel 72 hk0,581560,45
    
VW Passat 2,0 bensin 115 hk   
VW Passat 1,9 diesel 110 hk   


Også Toytoa

Foreløpig er det antagelig Toyota som ligger fremst i når det gjelder dieselrenslighet. Det gjelder biler med D-CAT-system. Merk at RAV4 2,2-liter diesel med 136 hester ikke har det, selv om den sterkere 177-hestersutgaven har det.

Partikkelfilter?

I tabellen har vi brukt tall uten partikkelfilter, som strengt tatt er ønskelig på dieselbiler og blir standard på de fleste etter hvert. Men med partikkelfilter hadde oppsettet blitt enda mer komplisert. For i en dieselmotor med partikkelfilter øker nemlig ofte NOx-utslippet….
Partikkelfilter hjelper dessuten ikke mot NOx, tvert i mot. Kort sagt tar partikkelfilteret seg av de grove partiklene i dieselavgassene. Men dette filteret tapper samtidig bilen for effekt, og derfor øker forbruket. Når forbruket øker, øker også NOx-utslippet. Dette er nemlig svært små partikler, som slipper gjennom partikkelfilteret.

Diesel, luftveier og allergi

- Det er bekymringsfullt at det selges stadig flere privatbiler med dieselmotor, sa Martinus Løvik til Aftenposten for to år siden.
Løvik er avdelingsdirektør i avdeling for miljøimmunologi ved Nasjonalt Folkehelseinstitutt. Han har ledet et norsk forskningsprosjekt om hvordan ulike partikler i luften påvirker allergi og astma. Konklusjonen var at dieseleksos utløser og forsterker allergi, og er en større helsefare enn asfaltstøv. Det er de minste partiklene som har størst negativ effekt på helsen.

Og nå har dieselandelen av nye biler steget fra 30 prosent for to år siden til 50 prosent i dag...

Relaterte artikler:

  • Kravene og helseskadene.