<b>GÅR EN ANNEN VEI:</b> Toyota er den første store bilprodusenten som bevisst faser ut dieselmotorer. Her ser vi den kommende RAV4 hybrid, som med kombinasjon av bensin- og elmotor vil erstatte dieselversjonen av SUV-en som lenge har vært på topp blant norgesfavorittene. Paradoksalt nok var RAV4 mest solgte dieselmodell totalt i Norge i løpet av de første åtte månedene i 2015. Foto: TOYOTA
GÅR EN ANNEN VEI: Toyota er den første store bilprodusenten som bevisst faser ut dieselmotorer. Her ser vi den kommende RAV4 hybrid, som med kombinasjon av bensin- og elmotor vil erstatte dieselversjonen av SUV-en som lenge har vært på topp blant norgesfavorittene. Paradoksalt nok var RAV4 mest solgte dieselmodell totalt i Norge i løpet av de første åtte månedene i 2015. Foto: TOYOTAVis mer

Diesel: Full krise - hva kan konsekvensene bli?

Får myndighetene nå omsider opp øynene for at utslippstallene generelt er og har vært notorisk underrapportert?

Det er ikke nytt at det blinker røde varsellamper for diesel som personbildrivstoff. Volkswagen-skandalen som rulles opp i disse dager er på mange måter bare prikken over i-en, kan det se ut til.

Tidligere i år ble det blåst ny aktualitet i muligheten for forbud mot å kjøre dieselbil i de større byene på dager med høy forurensning, og nå har dieselskeptikerne fått mer vann på mølla. Har bilprodusenten sett seg nødt til å ty til juks fordi den rett og slett ikke makter å gjøre dieselmotoren ren nok?

Og gjelder det bare Volkswagen-gruppen?

Les også: - Aldri mer diesel!

Til Dagens Næringsliv sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen følgende torsdag:

- Det er en naturlig konsekvens av denne saken at man på europeisk nivå nå går andre bilmerker etter i sømmene, uten at det ligger noen konkrete mistanker i dette. Jeg vil tro at bilprodusentene synes det er greit å bli frikjent fremfor å ha mistankene hengende over seg.

Les også: Forbruket bestemmer prisen

REDNINGEN? Audi har i samarbeid med selskapet Sunfire satt opp en test-installasjon for å produsere ren diesel av CO2 ved å bruke fornybar elektrisk energi for å lage e-diesel av luft og vann. Foto: AUDI Vis mer


Kunstig lave utslipp

Det at bilprodusentene spesialtilpasser bilenes forbruksmønster de kunstige laboratorietestene vil ikke hjelpe når det innføres mer realistiske testprosedyrer. Og det ligger i kortene at dette vil skje - EU arbeider med å innføre testing basert på bilens reelle bruk tidligst fra 2017.

Her i Norge kom Transportøkonomisk institutt (TØI) allerede for flere måneder siden med følgende anbefaling:

Ved innføring at tiltak for å bedre luftkvaliteten i norske byer, er det viktig å ta
hensyn til resultater fra testing i virkelig trafikk. Om tiltak iverksettes kun basert på
kjøretøyenes resultater i typegodkjenningstestene vil tiltakene bli mindre treffsikre, og
ønsket utslippsreduksjon ved innføring av nye biler i kjøretøyparken vil utebli.

Resultater fra testing i virkelig trafikk er imidlertid noe det foreligger lite av, men de som er kommet for dagen er entydige: De fleste dieselmotorer, også av de nye som er godkjent gjennom EU6-normen, forurenser langt mer enn det produsentene oppgir.

Og the International Council on Clean Transportation (ICCT), hevder at NOx-utslippet fra nye dieselbiler bare har gått litt ned i løpet av de siste 15 årene, til tross for stadig strengere normer.

De nye bilavgiftene vil gi billigere biler

Rødgrønn Diesel-boom

«Det er blitt veldig tøft – og sannsynligvis for kostbart - å bygge dieselbiler som i reell bruk overholder de strengeste utslippskravene.»


Det er relativt nytt i Norge at diesel benyttes som drivstoff i privatbiler i noen særlig utstrekning. Lenge var det hovedsakelig anvendt av nyttekjøretøyer.

Dette har særlig endret seg etter år 2000, og i 2006 introduserte bestemte myndighetene seg for å favorisere dieselbiler avgiftsmessig, da de har en klar fordel når det kommer til forbruk – og dermed utslipp av karbondioksid (CO2) – i forhold til tilsvarende biler med bensindrift.

Resultatet lot ikke vente på seg og fra 2007 hadde over halvparten av nye registrerte biler i Norge dieselmotor hvert år fram til 2014. Og siden år 2000 er det solgt over 860.000 av dem.

Etter at det ble kjent i januar i år at det åpnes for at lokale myndigheter selv kan få bestemme om det skal innføres lavutslipps-soner og/eller dieselforbud, har debatten blusset opp igjen. Til Dagbladet sa for eksempel Carl I. Hagen tidligere i år:

- Hadde en vanlig bedrift først stimulert og delvis oppfordret folk til å kjøpe en vare, for deretter å søke å forby bruken, ville vi hylt om erstatning. Lurer på hvordan Ap vil forholde seg hvis de får flertall for et forbud, sa Hagen, som håpet Samferdselsdepartementet gjør sitt for å stoppe forbudet.

Avgifts-kluss

Allerede da statsbudsjettet for 2012 ble presentert, kunne vi annonsere at det å inkludere en komponent for NOx (nitrogenoksider, som er særlig skadelige i bymiljøet), ville gjøre dieselbiler dyrere.

Politikerne har omsider fått øynene opp for at et avgiftssystem basert på de kunstig produserte utslippstallene ikke nødvendigvis er så enkelt å få til å bli rettferdig. Venstres nestleder, Terje Breivik, indikerte for eksempel nylig overfor VG at omlegging av bilavgiftene kan bli utsatt som en følge av dieselskandalen.

Diesel på vei ut

KRISE: Utslippsskandalen setter igjen et grellt søkelys på diesel som drivstoff. Foto: Valentin Gensch/Karl-Josef Hildenbrand / DPA / NTB SCANPIX Vis mer


At lufta uansett er i ferd med å gå ut av diesel-ballongen, illustreres tydelig av salgsstatistikken over nye biler. Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), leverer hver måned detaljert statistikk over nye registrerte personbiler. Denne viste allerede i august, før Volkswagen-krisen, at det ble registrert flere bensindrevne enn dieseldrevne biler for første gang på flere år.

Bilsalget i Norge har lenge vært dominert av dieseldrevne kjøretøy, men tendensen har altså snudd. Da kan det vise seg å være en fordel å ha satset i større grad på bensin.

Toyota går for bensin

Lenge har Volkswagen og Toyota kjempet om førsteplassen på salgslistene her i landet, og de to siste årene har VW tatt innersvingen på sin japanske konkurrent. Dette er delvis takket være introduksjonen av elektriske biler som e-up! og særlig e-Golf, men Volkswagen har også satset mye tyngre på dieselmotorer enn Toyota har.

Sistnevnte var kommet litt i bakleksa når det gjelder dieselteknologien og, som VW-skandalen har understreket, men som bilindustri-ekspertene lenge har visst, er det blitt veldig tøft – og sannsynligvis for kostbart - å bygge dieselbiler som i reell bruk overholder de strengeste utslippskravene.

Revansj?

Ironisk nok er det Toyota RAV4, Norges mest populære SUV for tiden, som har vært landets mest solgte dieselbil så langt i år. Dette er imidlertid unntaket som bekrefter regelen og RAV4 med dieselmotor skal fases ut til fordel for bensin og hybrid (bensin/elmotor).

Står vi foran Toyotas revansj?

Fordelingen av salget på bensin/diesel av VW ot Toyotas mest populære modeller ser du her:

(Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV))
 Aug.15Jan-aug 2015Jan-aug 2014
 Bensin/Diesel i %Bensin/Diesel i %Bensin/Diesel i %
Stor mellomklasse   
Toyota Avensis93,4 / 6,680,4 / 19,676,9 /23,1
VW Passat7,1 / 92,96,3 / 93,710,5 / 89,4
    
Kompaktbiler   
Toyota Auris100 / 095 / 594,8 / 5,2
VW Golf22,8 / 10,330 / 26,645,5 /38,6
    
SUV   
Toyota RAV466,2 / 33,831,8 / 68,225 / 75
VW Tiguan3,5 / 96,53,9 / 96,12,9 / 97,1


MEST BENSIN: Med over 90 prosent bensin er fordelingen av salget av Toyota Avensis den stikk motsatte av hva tilfellet er med hovedkonkurrentene Ford Mondeo og VW Passat. Foto: KNUT MOBERG Vis mer