Det er en sammenheng mellom hva du fyller, og hva som kommer ut av pipa bak.  Foto: COLOURBOX.COM
Det er en sammenheng mellom hva du fyller, og hva som kommer ut av pipa bak. Foto: COLOURBOX.COMVis mer

Diesel eller bensin?

Aldri mer diesel, sier Lexus. Diesel er vinneren, sier andre.

Bør man velge diesel eller bensinmotor i bilen? Norges Astma- og Allergiforbund er særdeles anti-diesel, og nå går Lexus samme vei.

- Det skal aldri mer selges en ny dieseldrevet bil i Norge gjennom oss, forteller Jan Christian Holm i Lexus Norge.

Ingen enighet

Bransjen for øvrig er ikke helt enig. De nye Euro 6-kravene legger store krav på bilprodusentenes skuldre, og de fleste store europeiske produsentene mener at problemet med NOx er løst innen disse kravene trer i kraft i 2014. Likevel ønsker regjeringen å avgiftsbeleggge dieselbiler for å styre trenden mot bensin.

Diesel kan bli årets miljøvinner

Nasjonal avgift på lokale problemer

-Det nytter ikke løse lokale problemer med nasjonale avgifter, mener Erik Andresen. Vis mer


- En generell avgiftsøkning på dieselbiler løser ikke problemene knyttet til lokal forurensning, forteller Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening.

Han mener at dette bare skaper nye problemer, i stedet for å løse de eksisterende. Dieselbiler gir i sin nåværende form et usunt lokalt utslipp. Dette er først og fremst et problem i de større byene, mens en beskatning på diesel vil ramme også de som bor i områder hvor lokal forurensning ikke er et problem.

Her er CO2-vinnerne

Løsning med Euro 6

Bilbransjen for øvrig ser ikke helt problemet, og viser til de nye Euro 6-kravene, der NOx skal være så godt som eliminert. De nye Euro 6-kravene trer i kraft i september 2014.

I det øvrige Europa er diesel sterkt økende. Det samme er tilfellet i Sverige, selv om andelen E85 igjen ser ut til å øke enda mer. Rene bensinbiler hadde bare i oktober en nedgang på 5 prosent hos søta bror.

Miljøgunstig luksusbrakke

Bensin i småbiler

Bilprodusentene tror i stor grad på diesel som det fremtidige drivstoffet, og viser til økningen. Representanter fra Opel forteller til DinSide at de ser diesel som favoritten i alle biler de selger, unntatt de absolutt minste bilene i A-segmentet.

– Små dieselbiler blir for kostbare å produsere med de rensemetodene som er nødvendig for fremtiden, forteller Jean-Philippe Kempf, en av kommunikasjonssjefene i General Motors Europe.

Han legger til at så godt som alle de andre klassene vil være sterkt drevet av dieselmotorer i fremtiden. Dette er blant annet basert på kunnskapen om hva som ventes av utviklingen på motorer i nærmeste fremtid.

Denne går på dritt

Teknologien blir bedre

Andre merker følger på med å støtte Kempf i utsagnene, og mener det globalt er mer fornuftig å bedre teknologien enn å avgiftsbelegge nasjonalt. Denne bedringen er allerede i gang, og det er langt mer i vente.

Lexus har på sin side en stor andel hybridbiler i sortimentet, alle basert på bensinmotorer. Denne trenden vil de fortsette med, og ser derfor ikke på det som noe offer å kutte salget av dieselbiler.

Diesel også i hybrider

Vis mer


Over tid vil også andre leverandører komme med plug-in hybrider. De fleste store leverandørene er i ferd med å utvikle systemene, og etter hvert som disse gjør sitt inntog i markedet, så vil det igjen bli større andel bensinbiler, ettersom de fleste hybrider er en kombinasjon som består av blant annet en bensinmotor.

At hybrider til nå har vært i kombinasjon med en bensinmotor skyldes i stor grad tekniske løsninger i forhold til det høye dreiemomentet en kombinasjon av diesel og elektromotor ender opp med. Nå satser derimot både Citroën, Peugeot og Volvo på dieselhybrider, og flere truer med å følge etter.

Sier nei, men kjøper likevel

I 2010, som er det siste hele året som er målt, så økte det totale utslippet av CO2 med 4,8 prosent, mens NOx-utslippet hadde en økning på 4 prosent, ifølge SSB.

Sentio har nylig gjennomført en undersøkelse for avisen Nationen, og resultatet ble at bare 34 prosent sier de vil kjøpe dieselmotor neste gang. Det er sterkt avvikende fra salgsstatistikken som i samme periode forteller at over 70 prosent faktisk velger diesel.

Hva mener du?

Din neste bil vil gå på: (Avsluttet)
Diesel(50%) 3389
Bensin(32%) 2182
Hybrid(13%) 910
Strøm(5%) 312
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.