Diesel, automat og god plass

Kia cee'd er et godt kjøp i kompaktklassen, og som stasjonsvogn er den et alternativ til klassen over.

Vi har tidligere kjørt Kia cee'd Sporty Wagon, som Kia av en eller annen grunn har valgt å kalle stasjonsvognutgaven. Det var et trivelig bekjentskap, men drivlinjen var dengang en relativt lite ambisiøs kombinasjon av 90-hesters dieselmotor og femtrinns manuell girkasse. Den kom allikevel meget godt ut av testen vår.

Vi har konstatert at Kia har løftet produktene sine kraftig med introduksjonen av nye cee'd, og kvalitetsundersøkelser utført de siste par årene tyder på at driftssikkerhet og kvalitet generelt er oppe på et bra nivå.

Vi henviser for detaljer omkring c'eed Sporty Wagon til den grundige testen vi foretok for litt mer enn et år siden. Lenken finner du nederst på siden.

Diesel/automat

I forhold til bilen vi testet den gang består nemlig forskjellene når det gjelder dagens testbil hovedsaklig i typen drivlinje.

Denne gangen har vi tatt for oss et nyere tilskudd til modellrekken, nemlig den sterkere 115-hesters dieselmotoren sammen med noe mange ønsker i denne typen bil - nemlig en automatisk girkasse. Denne varianten ble lansert på forsommeren 2008.

Sterk Golf-konkurrent

Foto: Knut Moberg Vis mer

Diesel, automat og god plass

  1. Kia cee'd SportyWagon: Store bilder
Foto: Knut Moberg Vis mer


Bilen deler plattform med Hyundai i30, en annen koreaner som har bidratt til å løfte bilene derfra til et adskillig mer overbevisende nivå. Vi mener at disse modellene, for øvrig både utviklet og produsert i Europa, absolutt bør vurderes når man tenker innkjøp av bil i kompaktklassen - VW Golf, Peugeot 308, Ford Focus - for å nevne de sterkeste konkurrentene.

Romslig og velutstyrt

Hva har vi så her? Jo, en romslig familiestasjonsvogn med god plass, et bagasjerom som duger for de fleste, godt kvalitetsinntrykk, en sterk dieselmotor og automatgirkasse samt trygge og gode kjøreegenskaper. Bilen er riktig velutstyrt i EXE-versjonen vi har testet: I tillegg til det man forventer som 16-tommers lettmetallfelger, elektriske vindusheiser rund baut, radio/CD med AUX- og USB-uttak og elektronisk klimaanlegg har bilen blant annet delskinn-setetrekk, GPS-navigasjonssystem, fartsholder, regnsensor og ryggesensor - alt sammen standardutstyr. Pris uten frakt og levering: 275.000 kroner.

Velkjørende

Foto: Knut Moberg Vis mer


På veien er cee'd meget grei og behagelig å ha med å gjøre. Av karakter forutsigbart understyrt plages den ikke av kraftige lastvekselreaksjoner ved provokasjon, og den har uansett antiskrens-programmet som er standard og som våker i kritiske situasjoner. Bilen er relativt stramt satt opp i understellet og byr dermed ikke på klassens beste kjørekomfort - til det blir det litt vel stumpt over korte ujevnheter - men ukomfortabel er den ikke. Dessuten er innvendig støynivå holdt i sjakk takket være en relativt stillegående motor; noe dekkstøy gjør imidlertid sin inntreden i kupéen. Også setene er på det jevne når det kommer til komfort; de duger til langtur men kunne gitt noe bedre støtte. Både for- og bakseter, delvis trukket i skinn, er relativt faste i stoppen.

Velfungerende

Så over til denne bilens spesifikke drivlinje. Vi har tidligere omtalt dieselmotoren, som brukes i fellesskap av Hyundai og Kia. 1,6-literen er i denne bilen god for 115 hestekrefter; i motsetning til Hyundai i i30 tilbyr ikke Kia denne varianten med manuell girkasse. Uansett: Motoren er forbilledlig smidig og stillegående den er også gjennomgående sterk. 255 newtonmeter er tilgjengelige fra 1.750 til 2.500 omdreininger i minuttet.

Automaten kveler

Foto: Knut Moberg Vis mer


I de markedene hvor denne motoren leveres sammen med manuell girkasse har tilbakemeldingene fra testere vært entusiastiske; akselerasjonen fra 0 til 100 går unna på såvidt over ti sekunder og motorens kraftfullhet og nevnte gangkultur imponerer. Atpå til er den av de gjerrigste i klassen med et dieselforbruk på kun 0,49 liter per mil.

Men her snakker vi altså om diesel og automat, og bildet blir en del annerledes. Vi konstaterer nemlig det samme som i Hyundai i30: Denne girkassen har en fordel: Den koster ikke allverden - og det henger sammen med at den ikke er spesielt avansert. Det dreier seg om en firetrinnskasse, og selv om utvekslingen er grei nok blir det fort åpenbart at dette ikke er den mest effektive kombinasjonen man kan tenke seg.

Ikke kvikk

Foto: Knut Moberg Vis mer
Foto: Knut Moberg Vis mer


I praksis er ikke bilen kvikkere enn versjonen med 90 hester og manuell girkasse, og spesielt forbikjøringsegenskapene, selv om de er fullt ut akseptable, er langt fra så gode som de ville vært med den manuelle girkassen. 0 til 100 er ikke oppgitt av produsenten, men tar i praksis opp mot 14 sekunder - vi er helt klart langt unna 115 hester på hjulene.

Når det er sagt er automatkassen velfungerende, behagelig å bruke og lett å sjalte. Responsen er også god og, selv om den spiser krefter er den i hvertfall akseptabelt rask i avtrekkeren ved girskift. Det er en avstresset og relativt sedat kjørestil som passer denne maskinen, og sånn sett er den et behagelig transportmiddel for å dra på langtur.

For tørst

Men også når det gjelder forbruk og utslipp konstaterer vi dessverre at denne girkassen er lite effektiv; oppgitt forbruk er 0,6 liter per mil ved blandet kjøring og bilen legger igjen 159 gram CO2 per kilometer. Det er for mye i denne klassen. Til sammenligning skal VW Golf stasjonsvogn med 1.9 TDI 105-hestersmotor og syv-trinns DSG greie 139 gram. Golfen har for øvrig hakket bedre ytelser takket være mer effektiv girkasse og til tross for en motor som er underlegen på det meste.

275.000 kroner fullt utstyrt

Foto: Knut Moberg Vis mer


Vi konkluderte forrige test av Kia cee'd Sporty Wagon med at bilen er et meget bra kjøp i sin klasse. Det er faktisk bare Paugeot 308 SW som i etterkant har kommet til og fremstått som en hakket bedre allrounder.

Testbilen har som nevnt det meste av det man trenger av utstyr, og koster 275.000 kroner. Hvis vi titter på konkurrentene (kompakte stasjonsvognersom med diesel og automatgir), VW Golf, Skoda Octavia, nevnte Peugeot 308 og fetter Hyundai i30, samt utgående Opel Astra, konstaterer vi nok en gang at Kia gir svært mye bil for pengene. Vi kan her eliminere 308 da den koster 350.000 kroner i og med at man må opp på tolitersmotor på 136 hester for å få den med automat. Tatt i betraktning utstyrsnivået som vi listet opp over blir i praksis konkurrentene minst 20.000 kroner dyrere bortsett fra Hyundai i30 som imidlertid er noe dyrere den også, og det er da Kia kan slenge trumfesset på bordet: Fem års garanti på bilen pluss ytterligere to år på drivlinjen.

Totalt sett fremstår altså Kia cee'd Sporty Wagon med diesel og automatgir som et meget bra kjøp i klassen.

  • Se store bilder her!
  • Les den komplette testen av Kia cee'd Sporty Wagon her!