SLIK SER DEN UT, FORELØPIG: VW regner med at I.D. blir deres nye Golf, som i sin tid overtok for Bobla. Men I.D. blir elektrisk. Foto: Ingo Barenschee
SLIK SER DEN UT, FORELØPIG: VW regner med at I.D. blir deres nye Golf, som i sin tid overtok for Bobla. Men I.D. blir elektrisk. Foto: Ingo BarenscheeVis mer

Prøvekjørt: VW I.D.

Dette vet vi om Volkswagens nye elbilsatsing

VW har ikke bare laget en elbil, men et helt konsept av elbiler. Vi har kjørt den første, som kommer i 2020.

Dette er den største hendelsen fra VW siden Bobla og Golf, forteller selskapet selv – og den er elektrisk.

- Volkswagen skal elektrifiseres, og innen 2025 skal vi produsere en million elbiler i året.

Dette var budskapet toppsjefen i VW Matthias Müller formidlet da han fortalte en hel verden hvordan bilprodusenten skulle reise kjerringa etter dieselskandalen. Konseptbilen I.D. er derfor bare første bil ut fra en rekke nye elektriske modeller.

Mener alvor

Konseptbilen I.D. ble førte gang vist på bilmessen i Paris høsten 2016, og VW frem det de selv mener er den tredje store æraen, etter Bobla og Golf.

Konseptnavnet er I.D., men dette blir ikke bilens endelige navn, når den kommer på markedet i 2020.

VW I.D er bygget på en helt ny plattform, kalt MEB. Denne er laget ene og alene for batterielektriske biler. Plattformen i seg selv er modulær, og kan strekkes eller kortes etter hvilken type bil den skal benyttes til. Som i alle andre batterielektriske biler ligger batteripakken som en del av gulvkonstruksjonen.

KOMMER I 2020: Først ut av den nye generasjonen elbiler fra VW blir ID-kombien basert på konseptet fra 2016. Foto: Ingo Barenschee Vis mer

Selvkjørende nivå 4

Når produksjonsversjonen av I.D. kommer på markedet i 2020, så er dette alt for tidlig med tanke på selvkjørende biler. VW forventer ikke at man har kommet lenger enn til nivå 4 innen selvkjøring før i 2025, men dersom du kjøper VWs elbil allerede i 2020, så er denne det VW kaller «level 4-ready».

(For en definisjon av de forskjellige autonomi-nivåene, se faktaboks nederst i artikkelen).

Det betyr at bilen innehar de selvkjørende funksjonene som er på markedet i det øyeblikket du kjøper bilen, enten det er nivå 1, 2, eller 3. Deretter kan den oppgraderes, enten trådløst via nettet, eller fysisk ved neste service. Noen av tilleggsfunksjonene kan være gratis. Andre må det betales for.

Når I.D. i 2025 blir klar for nivå 4, så kan du legge hånden over midten av rattet. Rattet vil da trekkes inn og gå i ett med det øvrige interiøret, ettersom du ikke trenger det. Dette vil naturligvis kun bli slik dersom regelverket for selvkjørende biler tillater fravær av ratt som sikkert nok.

PRØVEKJØRT: Kun et lite knippe motorjounalister fikk prøvekjøre I.D., deriblant artikkelforfatteren (bildet). Norge anses som et viktig marked. Foto: Ingo Barenschee Vis mer

Ønsker gunstig priser

VW forteller at de ønsker å lansere en elbil som folk har råd til. Ikke bare i Norge, men i resten av Europa også. Per i dag må kunder i alle andre land enn Norge betale den faktiske utviklingskostnaden for elbiler, noe som gjør at bilene fort blir langt dyrere enn biler med forbrenningsmotorer. I Norge utligner avgiftsfritaket denne forskjellen.

- Når vi først lanserer I.D. vil det være til en pris tilsvarende en Golf med dieselmotor, forteller Mikael Franke, som er kommunikasjonssjef for Innovasjon og Teknologi.

VW har det ikke travelPt – bevisst. De forteller at det ikke hadde vært noe problem å lansere en elbil tidligere, men sett med store briller, så er elbilmarkedet knapt kommet ut av startgropa. Selv om snart en av fem solgte biler i Norge er en batterielektrisk bil, så henger resten av verden etter. På Europeisk nivå venter de å nå to prosent markedsandel av batterielektriske biler først i 2025. I den sammenheng er det å lansere deres første elbil i 2020 mer enn tidlig nok.

I stedet for å lansere noe halvhjertet i 2017 har VW valgt å heller skape et større utvalg av elbiler, der produksjonsversjonen av I.D. vil være den aller første, når den dukker opp i 2020. Hovedårsaken er at de har ønsket å lage en serie med fem forskjellige biler med samme basis, ikke bare én modell.

Prøvekjørt

SOM EN GOLF: VW I.D. er på størrelse mellom en Polo og en Golf, men med enda lengre akselavstand. Foto: Ingo Barenschee Vis mer

La oss være ærlige. Ja, vi har kjørt konseptbilen I.D., noe vi må sette på kontoen for det morsomme, mer enn det nyttige.

Konseptbilen er laget for fremdrift, men ikke i den grad den ferdige bilen blir. Vi holder oss derfor for gode til å omtale kjøreegenskaper, komfort, akselerasjon, for ikke å snakke om toppfart.

I.D. er først og fremst en designstudie, og en måte å fortelle fremtiden om hva den har i vente. Designen er derimot så godt som spikret, og innholdslisten over hva bilen skal by på. Den får du her.

Fra 2025: Først i 2025 blir bilen å få som selvkjørende, nivå 4. Først da vil rattet kunne trekkes tilbake som på bildet. Foto: Ingo Barenschee Vis mer

SLIK ER BILEN:

Batteriene:

Illustrasjon: VW Vis mer

Til å begynne med var det snakk om en rekkevidde på 40 mil rekkevidde for I.D., men så kom opplysningene om at den også ville bli levert med en rekkevidde på 60 mil. Begge deler stemmer, for du kan faktisk velge om du ønsker den ekstra rekkevidden, naturligvis mot et pristillegg. Den minste batteripakken vil også være mindre fysisk, men det gir likevel ikke noen nevneverdig forskjell i innvendig plass. Den minste batteripakken er dessuten ventet å gi en rekkevidde på rundt 50 mil.

Drivhjulene:

Foto: Ingo Barenschee Vis mer

Normalt skulle man tro at I.D. er en typisk forhjulsdreven bil, men den gang ei. Den er faktisk laget fra bunnen av med bakhjulsdrift, noe som allerede er avgjort at produksjonsmodellen også vil være. VW har som kjent også vist frem I.D. Buzz, en flerbruksbil som er basert på samme plattform. Den vil i motsetning til I.D. komme med firehjulsdrift.

Dørene:

Om vi skal si dessverre eller heldigvis vet vi ikke, men VW bekrefter at hengslingen av bakdørene på produksjonsbilen ikke blir som på konseptbilen. Her ser de ut som skyvedører, men er faktisk hengslet. På produksjonsbilen blir det en ordinær b-stolpe og fire dører som alle er hengslet i fremkant. Tradisjonelt, med andre ord, men også en konstruksjon som stiver opp karosseriet på en god måte.

Dørhåndtakene:

Foto: Ingo Barenschee Vis mer

På denne konseptbilen finner du utvendige dørhåndtak som til forveksling fungerer veldig likt det Tesla leverer på Model S. De kommer ut når du nærmer deg bilen, og forsvinner inn og flukter med karosseriet når de ikke er i bruk. Heller ikke her har VW bestemt seg for om de skal ha dette på produksjonsmodellene, men designer Oliver Staphani er klar på at det er noen av de små detaljene som utgjør en forskjell med tanke på luftmotstand og energieffektivitet. Han vil antagelig kjempe for løsningen, men så spørs det hva styret endelig bestemmer seg for.

Kamera eller speil:

Foto: Ingo Barenschee Vis mer

På konseptbilen sitter det kameraer i stedet for utvendige speil. På konseptbilen vises bildet fra disse kameraene på en skjerm i det innvendige ryggespeilet. Dette er en løsning som ikke godkjennes, og vil derfor ikke bli å finne på den produksjonsklare bilen. Den får normale utvendige speil, men designeren, Oliver Stephani er ikke i tvil. På sikt vil det komme kameraløsninger som tar over for de tradisjonelle speilene. Han tror likevel at dette må kombineres med skjermløsninger på innsiden av dørene, altså på den samme siden som kameraet sitter. – Instinktivt ser vi til den siden vi ønsker å hente informasjonen. Da må vi også finne resultatet der, forteller han. Det blir med andre ord uaktuelt å måtte vri blikket til høyre side for å se resultatet av hva venstre kamera fanger opp.

Radarer:

Foto: Ingo Barenschee Vis mer

Dersom du kjøper den nye elbilen fra VW i 2020, så vil den faktisk ha de fire radarene som sitter på hvert sitt hjørne av taket, selv om de foreløpig ikke er i bruk. Og det er her forskjellen ligger. VW opplyser som sagt at bilen vil være selvkjørende på nivå 4 i 2025. Frem til da vil den bli levert som ”level-4-ready”, altså klargjort for selvkjøring på nivå 4. Det betyr at bilen kan oppgraderes til nivå 4 etter hvert som de forskjellige nivåene inntar markedet. Om dette blir oppgraderinger som koster penger, eller om det blir gratis oppdateringer er ikke avgjort, men det nødvendige utstyret skal være på plass.

Frontlyktene:

Foto: Ingo Barenschee Vis mer

En elbil har ikke nevneverdig lyd når den ruller rundt i sakte fart, noe VW mener er en utfordring. De eksperimenterer derfor med å la frontlyktene kommunisere med personer og andre bilister gjennom et tegnspråk. Når du ser et grønt signal i hovedlyktene betyr det at bilen gir deg klarsignal til å gå eller kjøre, alt ettersom du er fotgjenger, syklist eller bilist for den saks skyld. Det overordnede spørsmålet er om dette er et språk VW har tenkt å få med seg andre bilprodusenter til å snakke. Om ikke, så lar det seg ikke gjøre, og blir antagelig ikke engang typegodkjent. Men uten forskning skjer det lite fremgang.

Lufteluker:

Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Til å begynne med ser de små prikkene i fronten kun ut som dekorasjon, men de har faktisk en funksjon også. Hver og en av disse utgjør luftinntaket som erstatter den obligatoriske grillen, for selv en elbil kan trenge kjøling, og selv på flere biler med forbrenningsmotor finnes det i dag lameller som åpner og lukker grillen for bedre temperaturkontroll. På konseptbilen I.D. er tanken at disse skal åpnes og lukkes etter behov, og på den måten erstatte den typiske grillen man finner på mer ordinære biler. Vi betviler likevel at det er hensiktsmessig å åpne et hundretalls små hull, med de tekniske utfordringer dette kan gi på en produksjonsmodell. En ting der det mekaniske som må til for å åpne og lukke alle disse, men tenk også på utfordringen smuss og skitt vil skape.

Hjulene:

Foto: Ingo Barenschee Vis mer

Designeren, Oliver Stephani, forteller at de valgte å designe hele bilen slik den nå er blitt, men med en stor risiko. Blant annet trakk de hjulene svært langt ut i hvert av hjørnene, noe som ga rom for en lang akselavstand. Dette gir god komfort og god plass til både dører og innvendig plass. Et resultat av dette er det korte panseret, noe som passet bra ettersom det ikke var nødvendig med ytterligere plass der fremme. Det var likevel med stor spenning de la dette frem for styret, for denne designen innebar noe som normalt blir sett på som en designers fantasi. – Det endelige resultatet er kun forenelig med store hjul, forteller Stephani entusiastisk. Hadde ikke styret akseptert de store hjulene, så måtte vi nærmest begynt på nytt, fortsetter han. Heldigvis fikk de styrets aksept etter litt argumentering, og den endelige bilen vil faktisk få store hjul – kanskje så store som opp mot 20 tommer.

Designen:

Foto: Ingo Barenschee Vis mer

Det sorte taket gir inntrykk av at bilen er lavere enn den egentlig er, forteller designeren, Oliver Staphani. Han fortsetter med de mørke feltene nederst på fangeren og skjørtekantene. Disse er også med på å gi bilen et inntrykk av å være slankere enn den faktisk er, noe som gir et mer dynamisk utseende. Volumet er uansett der, og gir bilen den praktiske innvendige plassen den bør ha. Den lave skulderlinjen gjør også bilen visuelt lavere, i tillegg til at barna kommer til å elske den bedre utsiktet dette gir.

På spørsmål om vi vil få se dette designet på den øvrige porteføljen fra Volkswagen, ikke bare på elbilene, svarer Stephan kort og konsist. – Absolutt! Vi sikter på et enklere og slankere design for alle våre modeller, noe som etter hvert også vil gjenspeiles i den øvrige modellrekken, svarer han.

Så vet vi det.

Forklarer: Oliver Stephani forteller at sidespeil gjennom kameraer vil komme på markedet, og tror ikke det blir lenge til heller. Foto: Ingo Barenschee Vis mer

Kilde: SAE (Society of Automotive Engineers)