<b>SITT OG KJØR:</b> X-robot er blant de mer spesielle ståhjulingene vi har testet, den lar deg <i>sitte</i> og kjøre om du vil. Den <i>svinger</i> også på en annen måte enn de andre ... Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
SITT OG KJØR: X-robot er blant de mer spesielle ståhjulingene vi har testet, den lar deg sitte og kjøre om du vil. Den svinger også på en annen måte enn de andre ... Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

Dette var den store «snakkisen»

Det var mye snakk om selvbalanserende kjøretøy da det i sommer ble tillatt i Norge. Men hvordan gikk det egentlig?

Fra 1. juli 2014 ble det lov å kjøre selvbalanserende kjøretøy i Norge, under nærmere bestemte regler. Saken fikk stor oppmerksomhet i media, mye på grunn av delte meninger om dette var en klok beslutning eller ikke.

Regjeringen hadde dette som en av sine fanesaker .

Les også: Her er reglene for selvbalanserende kjøretøy

Mange var skeptiske

Etter instruks fra politisk ledelse i Samferdseldepartementet, måtte Statens vegvesen utarbeide et forslag til regelverk for bruk av selvbalanserende kjøretøy i Norge.

Det var flere som hadde motargumenter, da regelverket ble sendt på høring. Blant annet Trygg Trafikk, forsikringsbransjen og Politidirektoratet.

Noen av punktene det ble satt spørsmålstegn ved, var hvordan man skulle ivareta trafikksikkerheten når det kom en ny trafikantgruppe inn i trafikken; hvordan man skulle kunne måle at hastighetsbgrensningene ble overholdt; hvordan man skulle kunne sikre at ståhjulingene som kjøres på norske veger holder seg innenfor de definerte grensene for maksfart, bremseeffekt og annet; hvorfor det ikke er påbudt med hjelm (det er anbefalt men ikke påbudt) og hvordan man skal avgjøre de forsikringsmessige forholdene - for i motsetning til andre motoriserte kjøretøy, er det ikke forsikringsplikt på ståhjulingene, det vil si at du ikke har en ansvarsforsikring dersom noe skulle skje i trafikken.

Fra én til 100+

Det var mange som stod klare med importtilatelser på ulike modeller selvbalanserende kjøretøy, da lovverket trådte i kraft 1. juli. Vi har testet noen av dem, som du kan se nedenfor.

Men hvordan gikk egentlig salget? Er det mange som har kjøpt slike kjøretøy, etter at det ble lov?

Vi har vært i kontakt med noen av aktørene for å høre hvordan det har gått med salget. Segway Norge har ikke svart, på tross av mange purringer. Importøren av X-robot sier at de på grunn av organisatoriske utfordringer ikke har hatt mulighet til å følge opp salget, og at de derfor kun har solgt én. Importøren av Ninebot sier til Dinside at han har solgt 122 ståhjulinger så langt, både til bedrifter og privatpersoner.

- Tenk på skadepotensialet!

Som tidligere nevnt, er det ingen forsikringsplikt for ståhjulinger. Det er imidlertid kostbare farkoster, så det kan bli dyrt å kjøre uten forsikring.

Det er imidlertid ikke mange som har forsikret ståhjulinger i norske forsikringsselskap.

Storebrand sier til Dinside at de kun har hatt noen få forespørsler om det, men at de ikke har noen forsikret, og Gjensidige Forsikring har kun forsikret et par. Ingen av disse har en egen ståhjulingforsikring, så hos Gjensidige forsikres det delvis under innboforsikringen, men kan utvides med en verdisaksforsikring.

If Skadeforsikring tilbyr en egen «Segwayforsikring», og de har sju kjøretøyer med en slik forsikring per i dag. I Segwayforsikringen er det inkludert ansvarsforsikring og brann- og tyveridekning.

- Nettopp ansvarsforsikring er viktig å ha for førere av Segways. Vi vil ikke slippe våre kunder ut i trafikken uten å ha en slik ansvarsforsikring inkludert. Skadepotensialet knyttet til personskade er nemlig stort, og tenk hva det ville si hvis du ikke hadde en forsikring til å dekke personskade. Tenk for eksempel hvor lett det er å kjøre i en fortauskant i 20 km/t. I tillegg er det ingen krav til sikkerhetsutstyr, sier Emma Elisabeth Vennesland, assisterende informasjonsdirektør i If Skadeforsikring til Dinside.

Passer ikke inn i politiets ulykkesskjema

Trygg Trafikk registrerer dødsulykker i trafikken. De forteller at det så langt ikke er registrert dødsulykker med ståhjulinger.

Hvorvidt det har vært andre, mindre alvorlige ulykker som har involvert ståhjulinger, er imidlertid umulig å si med nåværende system.

- Det er en utfordring av det ikke er noen egen kode for ståhjuling eller el-sykkel i politiets registreringsskjema. Vi har derfor ingen god statistikk på dette. Vi jobber sammen med SSB for å gjøre noe med dette, men inntil videre er det vel bare gjennom eventuell fritekst vi kan få info om slike ulykker, forteller Arild Ragnøy i Statens vegvesen til Dinside.

Vi har testet flere ståhjulinger: Her kan du lese testene


Vi har testet flere ståhjulinger i sommer. Noen likte vi bedre enn andre. Her kan du se litt av det vi har testet og hva vi synes om de forskjellige.

Du kan klikke deg videre via lenkene for å lese de komplette testene. Det er også videoer til de fleste artiklene.

Ninebot: En billigere Segway-konkurrent fra Kina

Ninebot er en kinaprodusert og billigere Segway-konkurrent. Til en pris på 35.000 kroner er Ninebot 20.000 billigere enn Segway i Norge. Den er imidlertid ikke like stabil - selv om den absolutt er rask nok - og veldig responsiv.

Ninebot-en går bra i oppoverbakker og nedoverbakker, og det går fint å holde hastighetene både oppover og nedover - om ikke bakken blir altfor bratt, vel og merke.

Hvor langt kan vi komme med en toppladet Ninebot? Vi koblet på oss Endomondo og kjørte avgårde. Med blandet kjøring, som altså innebærer kjøring på både flatmark og oppover - og nedoverbakker, kom vi nøyaktig 18,7 kilometer før Ninebot-en døde hen. Det var fremdeles to-tre streker igjen på batterikapasiteten ifølge displayet, men midt i en bakke var det plutselig stopp - vi ble avvist med en feilkode og høy piping dersom vi forsøkte å få liv i den igjen.

LETT OG KJAPP: Ninebot fremstår som lettere og raskere i responsen enn Segway. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer

Klikk her for å lese hele testen

Airwheel: Det ser lett ut, helt til vi prøver å gå på ...

Vi har prøvekjørt en selvbalanserende enhjuling, og det var ikke bare lett ...

«Å kjøre Airwheel er enkelt! Det er intuitivt og man finner ut at det av seg selv ved bare å bruke litt tid på det. En Q3 klarer man ofte å kjøre etter 5-10 minutter,» reklamerer forhandleren.

- Jada, selvbalanserende og greier, og vi har jo kjørt andre ståhjulinger, så dette er sikkert lett, tenkte vi da vi først så introduksjonen om den. Og det ser jo særdeles avslappende og lekende lett ut, på diverse videoer på internett.

Det var det vi tenkte. Helt til vi satte beina på for å prøve den selv ... eller: Helt til vi forsøkte å sette beina på den og prøve selv. For der kommer første utfordring: Nemlig å få beina opp ...

AIRWHEEL: Det krever ganskemye øving og balanse å holde seg oppe på en selvbalanserende enhjuling. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer

Klikk her for å lese hele testen

Segway: Vi testet Segway i København

Vi testet Segway i København i 2012, altså før det blelov å kjøre selvbalanserende kjøretøy i Norge. Som del av en sightseeingopplevelse synes vi den fungerte fantastisk. Med en liten dråpe dramatikk:

– Vekk, vekk! roper politiet til oss.

Vi er på god fart med Segwayen inn i et kryss i tjukkeste København da et titalls politimenn på to hjul og med blinkende blålys kommer kjørende i stor fart.

Vi får såvidt stoppet Segwayen før vi havner midt i kaoset, men det samme kan ikke sies om alle Segway-førerne i gruppa. Politiet veiver med armene, roper og vil ha alle ut av veien, slik at statsbesøk-kortesjen kan passere.

Men det er enklere sagt enn gjort å få en Segway over de høye fortauskantene!

For ikke å snakke om, hvordan det går dersom man kjører i fontenen i ren befippelse! Den historien kan du lese i artikkelen.

Klikk her for å lese hele testen

PÅ SIGHTSEEING MED SEGWAY: Vi testet Segway på sightseeing i København. Det fungerte strålende. Foto: Kristin Sørdal Vis mer


X-robot: En ståhjuling du kan sitte og kjøre ...

Vi har testet den selvbalanserende X-robot-O2, og dette er noe helt annet.

Det er litt som å synke ned i en gedigen lenestol. Eller som å ragge rundt i et gedigent flak av en amerikansk Oldsmobile. Og i tillegg til å være selvbalanserende, har den et par helt spesielle egenskaper:

Den svinger på en helt annen måte enn både Segway og Ninebot. Du svinger ganske enkelt på styret slik du gjør med en sykkel. Mange vil kanskje synes at dette er lettere enn å bevege styret nedover mot sidene, som du eksempelvis gjør på en Segway.

Og det er ikke den eneste tingen som er spesielt med denne X-roboten:

Du kan nemlig også sitte og kjøre!

SITT OG KJØR: X-robot er blant de mer spesielle ståhjulingene vi har testet, den lar deg sitte og kjøre om du vil. Den svinger også på en annen måte enn de andre ... Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer

Klikk her for å lese hele testen