MOTORFEIL er den vanligste årsaken til at vi ringte etter veihjelp i 2012. Foto: Colourbox.com
MOTORFEIL er den vanligste årsaken til at vi ringte etter veihjelp i 2012. Foto: Colourbox.comVis mer

Dette trenger vi veihjelp til

Motorfeil, startvansker og flatt batteri er de vanligste grunnene til at vi trenger veihjelp.

Motorfeil, startvansker og flatt batteri troner på veihjelpsstatistikkene til redningsselskapene i 2012. NAF var ute på cirka 140.000 veihjelpsoppdrag i året som gikk, mens Falck hadde til sammen rundt 136.000 assistanser.

Rolig vinter

Irene Røsholt, avdelingssjef i Falck Redning AS, sier at de ser forskjeller på om det er kulde eller snø som preger værbildene – som reflekteres i assistentårsakene i statistikken.

– Vintermånedene i starten av året var "rolige" med lite snø og ikke noe spesielt med kulde. Ergo en relativt rolig vintersesong. Vår og sommer var på normalen, mens november og desember ble hektisk da det over store deler av landet ble streng kulde. Dette merker vi ved at det blir stor økning spesielt i assistanseårsakene startvansker og flate batterier, sier Røsholt til DinSide.

Hun sier videre at det i tillegg kom kortere perioder med store snømengder på sørvestlandet i desember 2012. Dette forårsaket da mange fastkjøringer og utforkjøringer.

Ifølge Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i Norges Automobil-Forbund (NAF), var antallet veihjelpsassistanser i fjor ganske stabilt i forhold til 2011.

– Det har vært en minimal nedgang i forhold til 2011. Her har også været vært med på å styre dette, da vi hadde en formidabel kuldeperiode i 2011, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i Norges Automobil-Forbund (NAF) til DinSide.


Dette må vi ha mest hjelp til

Som du kan se av tallene nedenfor, er det motorfeil og elektrisk feil/batteri - og dermed startvansker, som er de hyppigste årsakene til at bilistene må ha veihjelp.

Nå har det blitt ganske enkelt for bilbergerne å hjelpe deg på stedet - de trenger ikke engang åpne panseret for å finne ut hva som feiler bilen din! Se hvordan diagnoseverktøyet virker.

Som du kan se av tallene nedenfor, er det litt ulikt hvordan redningsselskapene kategoriserer assistanseårsakene. Det er likevel noen problemområder som utpeker seg, og som står for majoriteten av utrykningene.

Ti på topp:

NAF (NAF: ca 140.000 assistanser i 2012)
AssistanseårsakProsent
Elektrisk feil/batteri24
Motorfeil19
Styring/hjul11
Ulykke/kollisjon/utforkjøring11
Tenningsfeil8
Drivverk5
Utelåsing/selvforskyldt4
Drivstoff feil/mangel3
Diverse3
Ukjent3
Dette er de ti hyppigste årsakene til veihjelpsassistanse hos NAF
Falck (Falck: ca 136.000 assistanser i 2012)
AssistanseårsakProsent
Motorfeil25
Startvansker16
Flatt batteri7
Punktering7
Utforkjøring6
Kollisjonsskade6
Utelåst6
Fastkjørt kjøretøy5
Defekt drivverk/gir/clutch5
Defekt forstilling/bakstilling3
Dette er de ti hyppigste årsakene til veihjelpsassistanse hos Falck