KEYLESS: Vi har undersøkt hva som skjer når man «skrur av» tenningen på bilen i fart. Foto: Jamieson Pothecary
KEYLESS: Vi har undersøkt hva som skjer når man «skrur av» tenningen på bilen i fart. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Trykke på «keyless»-knappen i fart

Dette skjer om du «skrur av» tenningen på bilen i fart

Bilprodusentene har tatt høyde for uhell eller «syke» påfunn.

Har du noen gang lurt på hva som skjer om du trykker på «keyless»-knappen på bilen din - eventelt start-stoppknappen eller nøkkelfriknappen - i fart?

«Stopper motoren? Mister du all bremsekraft og servostøtte på rattet? Skrur rattlåsen seg på?» Ikke akkurat noen drømmescenarioer, om man kjører i 110 km/t på motorveien ...

For to år siden ble en rekke bilprodusenter saksøkt for sin nøkkelfrie tenningslås.

Vi har også sjekket hva som skjer om du drar i det elektroniske håndbrekket, mens bilen er i fart.

Nå trenger du imidlertid ikke lure på hva som skjer om du trykker på keyless-knappen lenger, for vi har undersøkt det for deg.

Se også hva som skjer om du overstiger kilometerstanden på forsikringen.

Fasiten for 100 modeller

For det første: Man skal IKKE teste ut selv, hva som skjer om man trykker på keyless-knappen i fart. Det gjorde ikke vi heller, siden forskjellige merker og modeller har forskjellige innstillinger. Derimot har vi kontaktet importørene av landets 100 mest solgte bilmodeller i 2016, og latt dem gi oss svaret.

Apropos: Dette var de mestselgende bilene i Norge i fjor.

Svarene for de forskjellige merkene og modellene kan du se nedover i artikkelen.

Det er tydelig at kultur spiller en stor rolle både for hvordan bilene ser ut og oppfører seg. Slik er det også når man trykker på keyless-knappen i fart.

Ingen reaksjon hos de franske bilene

Hos de franske bilene - Peugeot, Citroën, Renault og Dacia (rumensk, men eid av Renault) - skjer det ingenting når man forsøker å «skru av tenningen» i fart.

Keyless: Renault: Gjelder modellene Zoe, Captur og Kadjar. Dacia: Gjelder modellen Duster. Vis mer
Keyless: Peugeot: Gjelder modellene 208, 308, 508, 2008, 3008 og iOn. Citroën: Gjelder modellene C4 Cactus og Grand C4 Picasso. Vis mer

Slik reagerer de japanske bilene

Heller ikke de japanske bilene, fra Mazda, Mitsubishi (samarbeider med PSA, Peugeot og Citroën) og Honda, reagerer på trykking på keyless-knappen mens bilen ruller.

Keyless: Mazda: Gjelder modellene 2, 3, 6, CX-3 og CX-5. Mitsubishi: Gjelder modellene Outlander og ASX. Vis mer

Noen japanske bilmerker /-modeller reagerer annerledes på keyless-knappen enn de nevnte tre. Hvordan Toyota, Nissan, Subaru og Suzuki oppfører seg kan du se lenger ned i saken.

Keyless: Opel: Gjelder modellene Mokka og Astra K. Honda: Gjelder modellene CR-V og HR-V. Vis mer

Felles for alle bilene vi har sjekket er at ingen av dem reagerer momentant på et trykk på keyless-knappen.

De fleste har imidlertid innebygget en nødstopp-funksjon. Den slår inn ved enten å holde knappen inne i noen sekunder og/eller ved å trykke raskt, gjentatte ganger.

Keyless: Gjelder for modellene Focus, Fiesta, Mondeo, Kuga, Edge, C-Max og S-Max. Vis mer

VW-konsernet

For modellene vi har forhørt oss om fra Volkswagen-konsernet (VW, Audi og Skoda) fungerer det også mer eller mindre likt. Ved å trykke én gang på keyless-knappen, kommer det opp en melding, om man virkelig vil skru av tenningen. Når man trykker neste gang, skrur motoren seg av. Både styring og bremser vil heldigvis fortsette å fungere.

Keyless: Gjelder modellene Polo, Golf, Passat, Tiguan, Touran, Up! og Transporter. Vis mer
Keyless: Gjelder modellene Octavia, Superb, Fabia, Rapid og Yeti. Vis mer
Keyless: Gjelder modellene A1, A3, A4, A6, Q3, Q5 og Q7. Vis mer

Flere tyske likheter

Også de andre tyske bilene reagerer mer eller mindre som bilene til Volkswagen-konsernet. Slik vil Mercedes-Benz, BMW og Mini oppføre seg:

Keyless: Gjelder modellene A-klasse, B-klasse, C-klasse, E-klasse, CLA, GLA og GLC. Mercedes-Benz Vito har tradisjonell nøkkel. Vis mer
Keyless: BMW: Gjelder modellene i3, 1-serie, 2-serie, 3-serie, 5-serie, X1, X3, X4 og X5. Mini: Gjelder modellen Hatch («vanlig» Mini). Vis mer

Volvo, Tesla og de andre

Våre svenske naboer har også bygd inn en sikkerhetsfunksjon på keyless-knappen.

Keyless: Gjelder for modellene V40, V60, V70, V90, XC60 og XC90. Vis mer

Det er samtidig verdt å merke seg at Hyundai og Kia reagerer ulikt når man trykker inn knappen. Sistnevnte er eid av Hyundai, og bilene er bygd på mer eller mindre samme «lest».

Mens Kia har innebygd nødfunksjon, så får man kun beskjed om at «funksjonen ikke er tilgjengelig» hos Hyundai.

Keyless: Hyundai: Gjelder modellene i20, Ioniq og Tucson. Kia: Gjelder modellene Cee´d, Niro, Sportage, Rio og Soul EV. Vis mer

Tesla oppfører seg dessuten helt annerledes enn alle de andre merkene. De har keyless-system, men ingen knapp for å starte eller stoppe bilen.

Keyless: Suzuki: Gjelder modellene Vitara, SX4 S-Cross og Swift. Tesla: Gjelder modellene Model S og Model X. Vis mer
Keyless: Gjelder modellene Prius, Yaris, Auris, Avensis og Rav4. Lexus: Gjelder modellen NX. Vis mer
Keyless: Gjelder modellene XV, Forester og Outback. Vis mer
Keyless: Gjelder modellene Leaf, Qashqwai, X-Trail og NV200. Vis mer

LES OGSÅ:
Fra nå av har Tesla-eierne mistet en stor fordel
Norge på biltoppen i Skandinavia
Her produseres bilene våre