<b>UENDRET:</b> Regjeringen har valgt å la avgiftsendringer for bil stå på vent inntil videre. Foto: HEIKO JUNGE/NTB SCANPIX
UENDRET: Regjeringen har valgt å la avgiftsendringer for bil stå på vent inntil videre. Foto: HEIKO JUNGE/NTB SCANPIXVis mer

Dette skjer med bilavgiftene

Det er fort gjort å gå gjennom endringene for bileiere i årets statsbudsjett.

Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2016 er lagt frem og det er ikke mye å grave i når det gjelder bilavgiftene - her er det i praksis uendret over hele linjen.

Det vil si at engangsavgift, årsavgift og omregistreringsavgift i praksis beholdes på samme nivå som i 2015.

Det betyr at de settes opp med 2,5 prosent nominelt, altså dreier det seg om en justering for å følge den generelle prisstigningen.

Les også: Forbruket bestemmer prisen.

Komponenter og satser uendret

Ser vi på engangsavgiften ser vi altså at, i motsetning til indikasjoner som var kommet tidligere, at det ikke er noen reduksjon i effekt-komponenten eller vekt-komponenten. Men samtidig er det heller ingen økning verken i CO2-komponenten eller NOx-komponenten.

Heller ikke de trinnvise satsene er blitt modifisert.

Med andre ord: De forespeilede endringene i bilavgiftene i Norge er blitt satt på vent.

Dette i relativt sterk kontrast til uttalelsen som kom fra regjeringen i mai:

- Det legges opp til å endre engangsavgiften over tid. Effektkomponenten skal fases ut og vektkomponenten reduseres. CO2-komponenten skal økes og være progressiv, og vurderes i sammenheng med endringene i vekt- og effektkomponentene. NOX-komponenten skal beholdes og økes.

Toyota-importøren reagerer

Vi har innhentet en kommentar fra den norske Toyota-importøren, som uttaler følgende via sin kommunikasjonsdirektør, Espen Olsen:

Overordnet tror vi det er fornuftig av regjeringen å ta seg tid til å utforme et forutsigbart, velfungerende og teknologinøytralt avgiftssystem. Men vi skulle gjerne sett noen endringer allerede nå. Toyota har gjennom flere år jobbet for at NOx-komponenten skulle få en større betydning. Dette er nå satt på vent. NOx-utslipp er et problem for luftkvaliteten, særlig i vårt kalde klima.

Vi registrerer også at regjeringen velger ikke å gi større fordeler til ladbare hybrider, med begrunnelsen at man ikke skal gi særregler for bestemte typer teknologi. Regjeringen støtter seg også til direktoratet som konkluderer med at teoretisk elektrisk rekkevidde for ladbare hybridbiler ikke nødvendigvis korrelerer med faktisk utslipp. Dette er helt i tråd med Toyotas syn, forteller Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge til Dinside.

Diesel: -0,1 prosent

Som en kuriositet kunne vi ikke unngå å legge merke til at avgiften på autodiesel økes nominelt med 2,4 prosent mens den går opp med 2,5 for bensin (det er standardjusteringen for inflasjon). Årsaken til at diesel som drivstoff favoriseres om enn i mikroskopiske proporsjoner, kan vi bare spekulere i...

VW-effekt?

I vår artikkel om diesel-krisen publisert tidligere, indikerte vi at politikerne tydeligvis omsider har fått øynene opp for at et avgiftssystem basert på de kunstig produserte utslippstallene ikke nødvendigvis er så enkelt å få til å bli rettferdig. Blant annet indikerte Venstres nestleder, Terje Breivik, at omlegging av bilavgiftene kan bli utsatt som en følge av dieselskandalen.

Og slik gikk det altså.