Midt i blinken: Med sine 4,17 meter er Opel Ampera-e nesten et fasitsvar på den perfekte urbane elbilen. Foto: Produsenten
Midt i blinken: Med sine 4,17 meter er Opel Ampera-e nesten et fasitsvar på den perfekte urbane elbilen. Foto: ProdusentenVis mer

Pris på Opel Ampera-e

Dette skal Opel Ampera-e koste

Den mest omtalte elbilen på markedet kommer først til sommeren. Nå har vi fått prisene.

pel Ampera-e har tatt Norge med storm, lenge før den er kommet på markedet. Nå er prisene klare.

Bilen lanseres kun i Premium utstyrsversjon, og prisen blir 289.900 kroner, pluss frakt og leveringsomkostninger.

Med dette blir Opel Ampera-e den klart rimeligste elektriske rekkevidden som er å få på markedet. I tillegg er bilen spekket med utstyr. De eneste som kan tilby tilsvarende rekkevidde er Tesla Model S, men for å få over 50 mils rekkevidde må du minimum opp på en P100 - en bil til trekvart million kroner.

En Premium-utgave av Ampera-e har svært mye utstyr som standard, deriblant Opel Eye frontkamera.

Med dette på plass får du blant annet:

  • Filholderassistent (60-180 km/t) Automatisk fjernlysassistent (Smart Beam)
  • Automatisk frontkollisjonsbrems (8-80 km/t)
  • Fotgjengeroppdagelse
  • Front-kollisjonsvarsling med LED head-up i frontrute

I tillegg til at du kan få bilen med et par tilleggspakker:

Komfortpakken gir deg blant annet perforerte skinnseter, Bose lydanlegg og varme i baksetet.

Førerassistentpakken består av skiltgjenkjenning, aktiv filholder, samt blindsone- og filskiftvarsling.

Les mer om Ampera-e

Norge først

GM erkjenner at volumet fra start vil bli lavt, og har derfor prioritert Norge, der infrastrukturen er bra. Norge vil dermed få det fabrikken klarer å lage fra starten av.

Det skal også legges til at bilen ville blitt et yndet importobjekt dersom den hadde blitt sendt ut til andre land før Norge. Det har skjedd tidligere, blant annet med VW e-Golf, der norske forhandlere støvsugde det øvrige Europa for biler. Etter hvert vil Ampera-e også lanseres i Tyskland, Nederland, Frankrike og Sveits.

Elbilen produseres på GMs fasiliteter rett utenfor Detroit, og lages på samme samlebånd som blant annet tvillingen Chevrolet Bolt.

Svært god rekkevidde

Når det gjelder rekkevidden, så vil GM snart offentliggjøre de endelige tallene, men siden bilutstillingen i Paris i oktober har de kommunisert 50 mil +. Bilen har vært gjennom både NEDC og WLTP-testene, men da vi spurte GMs overhoder hva plusstegnet innebar, så fikk vi bare et smil tilbake. – Vent og se, var alt de ville si, men la til at vi kom til å bli positivt overrasket.

Ampera-e er i utgangspunktet utsolgt ut året, basert på ordre fra kunder som ikke engang har sett bilen, eller fått vite den eksakte prisen.

Nå vet de prisen, men hva med leveringene?

- Produksjonen planlegges og tildeles måned for måned og uke for uke, og vi forventer at alle som per 13. desember har bestilt bil kan regne med at den vil bli produsert i 2017, sier Bernt G. Jessen, administrerende direktør i Opel Norge.

Les mer: VW med 60 mil rekkevidde - i 2020

Les mer: Meredes-Benz satser 90 milliarder på elbiler

Les mer: For deg som ikke kan vente