BLIR 45.000 KRONER DYRERE: Opel Ampera-e. Foto: Fred Magne Skillebæk
BLIR 45.000 KRONER DYRERE: Opel Ampera-e. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Opel Ampera-e blir 45.000 kroner dyrere

Dette punktet kan gjøre at Opels prissjokk blir stående

Falck-advokater mener Opel bryter egne kontrakter ved å sette opp prisen på Ampera-e. Men ett punkt i NBFs standardkontrakter kan velte eventuelle klager.

- Av de kontraktene vi har vurdert er det, slik vi ser det, ikke noe grunnlag for at Opel kan øke prisen med bindende virkning for disse private kjøperne.

Det sier advokat Snorre A. Kristiansen i Nidaros DA til Dinside. Advokatfirmaet jobber på oppdrag for redningsselskapet Falck og deres medlemmer.

Mandag formiddag ble det kjent at Opel skrur opp prisen på den ettertraktede elbilen Ampera-e med hele 45.000 kroner - bare måneder etter at de økte prisen med 15.000 kroner.

På sosiale medier er det mange kunder som reagerer kraftig på behandlingen de har fått fra Opel.

Mange kunder har ventet - og må fortsatte å vente - i mer enn ett år på den ettertraktede bilen. Noen må belage seg på å vente helt til 2020 før elbilen kan stå i oppkjørselen.

- Kontakt advokat

Snorre A. Kristiansen presiserer at det kan være mange forskjellige kontrakter på Ampera-e. Han anbefaler derfor berørte kjøpere, som er usikre på sin kjøpekontrakt og hva som gjelder for dem, å ta kontakt med advokat for nærmere undersøkelse av sin kjøpskontrakt.

Kontrakter for Opel Ampera-e er mellom kundene og forhandlerne - ikke Opel Norge.

- Det er først viktig å presisere at hver enkelt kontrakt må vurderes konkret før man kan konkludere om prisen kan økes eller ikke. Stort sett er det bilforhandlere som har skrevet kontrakter med kjøpere. Opel Norge er da i utgangspunktet ikke kontraktspart, forklarer Snorre A. Kristiansen.

- Vi har ikke tallet på hvor mange forskjellige kontrakter det er der ute. Potensielt sett vil det kunne være like mange forskjellige kontrakter som det totalt er kjøpere, men generelt vil forbrukerne være godt beskyttet av lovverket.

Opel: - Ingen kommentar

Pr-sjef Stein Pettersen i Opel Norge sier han ikke har noen kommentar til advokatkontorets utspill.

- Den diskusjonen vil bli en juridisk vurdering, og jeg er ikke jurist, sier han til Dinside.

- Hva anbefaler dere kunder av Ampera-e å gjøre nå?

- Vi har ikke noen anbefalinger. Forhandler vil ta kontakt med dem. Vi kommer selvfølgelig til å stå for de forpliktelsene vi har. Vi har forpliktelser til forhandler, mens forhandler har forpliktelser med kundene.

- Finnes det mange forskjellige kjøpskontrakter på Opel Ampera-e?

- Det vet ikke jeg, men jeg vil tro selve kontraktene i stor grad er Norges Bilbransjeforbunds (NBF) standardkontrakt. Den brukes av de fleste forhandlerne i Norge.

Generelle forbehold i kontraktene

NAF har vært i kontakt med Opel, uten at medlemsorganisasjonen har krevd at prisen nedjusteres.

NAF-advokat Vigdis Svennungsen sier til Dinside at de ennå ikke har full oversikt over saken.

- Det virker som kontraktene er veldig ulike. Noen kontrakter har tydelige forbehold, mens andre ikke. Ellers er det generelle forbehold om prisendringer fra importør i standardkontrakten, sier hun.

- Hva anbefaler dere folk om å gjøre?

- NAF-medlemmer kan ta kontakt med oss. Vi vil vurdere enkeltsaker, samtidig som vi ser på det hele i en større sammenheng. De som ikke er medlemmer bør sjekke kontraktene sine, og hva som står ok forbehold.

Slik lyder ordlyden i NBFs standardkontrakt, 3 punkt om pris:

  • Dersom det før levering eller før utløper av avtalt leveringstid finner sted endringer i toll- og avgiftssatser, eller prisen for den solgte bilen i samme tidsrom endres fra fabrikken/importøren, eller det finner sted endring i valutakurs, og disse forhold får innflytelse på selgerens innkjøpspris, blir kjøpesummen å endre tilsvarende.

- Mener dere Opel kan heve prisen på Ampera-e med ytterligere 45.000 kroner?

- Vi mener prisøkningen er bindene for kjøper, fullt og helt avhengig av hvor tydelig forbeholdet er gjort i kontraktene. Jeg har sett en kontrakt med tydelig forbehold. Slike forbehold gjør det vanskelig, sier Svennungsen og legger til at denne saken har vist at det generelle forbeholdet i NBFs standardkontrakt er svært uheldig og at det bør endres.

- Mange kan kreve avtalt pris

Generelt mener Svennungsen derfor det i enkeltsaker vil være vanskelig å fastholde den avtalte prisen på bilen, da kundene fritt kan si opp kontrakten uten å måtte betale for det.

- Det eneste de taper er da å miste tida de har ventet på bilen, selv om jeg forstår at også det er veldig surt, sier hun.

Advokat Snorre A. Kristiansen i Nidaros DA mener på den andre siden at mange av kundene kan ha rett til å kreve avtalt pris på bilen.

- I de kontraktene vi har vurdert så langt har det ikke vært inntatt noe forbehold fra bilforhandlerens side og da skal kontraktspartene forholde seg til avtalt pris.

- Vi har merket oss at Opel tilbyr kjøperne å heve avtalen, men mange Ampera-e kjøpere kan nok kreve kjøpet gjennomført til avtalt pris, sier han.