Dette mener vi om bilmerkene

Nordmenn har størst kjennskap og tillit til europeiske bilmerker - med ett viktig unntak: Toyota. Sistnevnte havner nok en gang på førsteplass i Gallups store bilundersøkelse.

1. PLASS: Toyota tar førsteplassen for femte år på rad. Her en RAV4. Vis mer


Gallup Bilindeks har vært gjennomført årlig siden 1996, og 2006-resultatene er nå klare. Gallup Bilindeks 2006 reflekterer oppfatningene til nesten 5.500 av fjorårets nybilkunder, som har blitt bedt om å svare på hva de mener om 24 av bilmerkene som markedsføres i her i landet. Spørsmålene er fordelt på fem undergrupper, der respondentene blant annet har blitt bedt om å fortelle hvilken kjennskap til og hvilket totalinntrykk de har av de ulike merkene. I tillegg har respondentene svart på hva de mener om det aktuelle merkets profil, i hvilken grad det aktuelle merket var med i vurderingsprosessen og om merket til syvende og sist faktisk ble valgt.

Toyota på topp for femte år på rad

Svarene viser, ikke overraskende, at Toyota nok en gang går seirende ut av Gallup Bilindeks, slik merket har gjort hvert år siden 2002. Dermed må Volkswagen nok en gang finne seg i å bli tildelt sølvmedaljen, noe merket har gjort årlig siden merket tapte førsteplassen til Toyota. Tredjeplassen går til svenske Volvo, som gjør det langt bedre enn landsmannen Saab. Saab må nøye seg med en tiendeplass.

Andre japanere lengre ned

2. PLASS: Volkswagen tapte førsteplassen til Toyota i 2002, men har siden beholdt andreplassen. På bildet en Passat. Vis mer


Førsteplassen inntas altså av et japansk bilmerke. De andre japanske merkene er imidlertid ikke i nærheten av Toyota når det kommer til kjennskap, totalinntrykk, profil og evnen til å bli med i vurderingen når nordmenn skal kjøpe bil.

For å finne flere japanske merker må vi helt ned til 11.-plass, der vi finner Mazda, etterfulgt av Honda, som altså tar 12.-plassen. De andre japanske merkene gjør det langt svakere. Importører og forhandlere av Subaru, Nissan og Suzuki må se i øynene at deres merker havner på henholdsvis 17.-, 18.- og 19.-plass. Det betyr at de havner flere plasser bak koreanske Hyundai på 14.-plass.

Hyundai er forøvrig i en egen divisjon blant de tre koreanske merkene. Chevrolet (tidligere Daewoo) og Kia må ta til takke med 20.- og 22. plassene.

Europeere på topp

3. PLASS: Volvo tar tredjeplassen, som i 2005 og 2004. Her en V50. Vis mer


Det betyr at de ti første plassene, med unntak av Toyota, domineres av europeiske merker. De tre tyske premium-merkene Audi, BMW og Mercedes-Benz tar fjerde- til sjetteplass. Det betyr at de mer folkelige merkene Opel og Ford må nøye seg med syvende- og åttendeplassene, langt bak de farligste konkurrentene; Toyota og Volkswagen.

Peugeot først blant landsmenn

På niendeplassen finner vi det første franske merket, Peugeot, som åpenbart har en langt høyere standing enn sine landsmenn Citroën og Renault. Disse havner på henholdsvis 13.- og 15.-plass. Dette betyr blant annet at Renault, som ett av bare tre europeiske merker, må seg slått av koreanske Hyundai.

Land Rover på nest siste plass

RASER: Mitsubishi ender opp med en 21.-plass, og har dermed rast ti plasser siden 2002. På bildet en Lancer. Vis mer


Heller ikke Skoda-importør eller -forhandlere har noen grunn til å juble over resultatene. Skoda havner på 16.-plass og oppnår dermed det nest svakeste europeiske resultatet. Sammenlignet med Land Rover er imidlertid Skoda-plasseringen oppløftende. Land Rover, som for første gang er med i undersøkelsen, havner på 23.- og nest siste plass. Japanske Daihatsu, som også debuterer i Gallup Bilindeks-sammenheng, havner på jumboplassen.

Mitsubishi og Nissan raser nedover

Årets resultater er selvsagt interessante. Det som imidlertid er like interessant, er å se på de siste års utvikling. Når vi sammenligner tidligere års resultater finner vi nemlig blant annet ut at Mercedes-Benz har falt fra en tredjeplass i 2002 til en sjetteplass i 2006.

FALLER: Nissan tok 11.-plassen så sent som i 2004. I år ble det 18.-plass. Her en Primera. Vis mer


Sammenlignet med Nissan og Mitsubishi er imidlertid Mercedes-tilbakegangen beskjeden. Nissan har rast fra en 11.-plass så sent som i 2004 til en 18.-plass i år - et fall på hele syv plasser. Mitsubishi-importøren må imidlertid se i øynene at deres merke, som i 2002 lå på en 11.-plass, i år endte opp med en 21.-plass. Vi antar at svake modellrekker den siste tiden er en sterkt medvirkende årsak til de katastrofale Nissan- og Mitsubishi-tallene.

Hyundai klatrer raskt

I den andre enden av skalaen finner vi Hyundai, som har gått frem fra en 20.-plass så sent som i fjor til en 14.-plass i år, en fremgang på hele seks plasser. Også Citroën har gått kraftig frem, men har brukt lengre tid. Det franske merket lå på en 18.-plass i 2001 og klarte i år å oppnå en 13.-plass, en fremgang på hele fem plasser. Skoda har løftet seg tre plasser siden 2004 (fra 19.- til 16.-plass), mens Honda har klatret like mye siden 2002 (fra 15.- til 12.-plass).

Citroën frem

KLATRER: Hyundai har klatret fra en 20.-plass i fjor, til en 14.-plass i år. Deler av fremgangen skyldes helt sikkert denne bilen, en Tucson. Vis mer


Hvis vi ser spesifikt på endringer fra 2005 til 2006, viser det seg at Mercedes (-1), Peugeot (-2) og Subaru (-2) har gått tilbake. Aller verst har det imidlertid gått for Nissan og Mitsubishi, som i løpet av bare ett år har falt henholdsvis fem og syv plasser.

BMW, Opel og Ford rykker imidlertid én plass opp, mens Renault og Skoda klatrer to trinn hver. Citroën løfter seg tre plasser, mens den store vinneren altså er Hyundai, som tar et syvmilssteg fra 20.- til 14.-plass.

Full oversikt får du ved å trykke på følgende lenker:

  • Resultater 2006
  • Resultater 2001-2006
  • Endringer fra 2001 til 2006
  • Endringer fra 2005 til 2006
  • Nysgjerrig på bakgrunnen for undersøkelsen? Du finner mer informasjon om Gallup Bilindeks 2006 her.
  • Kilde: Gallup Bilindeks 2006