<b>EKSPERTEN:</b> Kåre Vaskinn er daglig leder på MC OSLO, og har kjørt motorsykkel siden 1972.  Foto:  Brage Steinson Wiik-Hansen
EKSPERTEN: Kåre Vaskinn er daglig leder på MC OSLO, og har kjørt motorsykkel siden 1972. Foto: Brage Steinson Wiik-HansenVis mer

Dette må du gjøre med motorsykkelen din før du setter den bort

Tipsene som øker sjansene for en problemfri start på sesongen.

Tekst: Brage Steinson Wiik-Hansen/NKH.

Selv om de aller fleste MC-førerne har parkert sykkelen for sesongen, er det fortsatt flere ting de bør gjøre før de pakker bort sykkelen for godt.

- Du må alltid følge opp motorsykkelen sin, og ikke tro alt er greit så lenge den står rolig. Det ligger noe i det gamle utrykket «å stå seg ihjæl», sier daglig leder for MC Oslo, Kåre Vaskinn til Dinside.

LES OGSÅ: Slik overlever bilen vinteren

Lagre sykkelen hjemme?

MC Oslo er en av landets største MC-butikker og verksted, og daglig leder Kåre Vaskinn har kjørt motorsykkel siden 1972.

Han forteller at du gjerne kan lagre motorsykkelen hjemme i egen garasje, men at det i så fall er noen viktige punkter du bør ha gått gjennom.

- Garasjer er utsatt for temperaturforandringer og det er derfor veldig viktig at du fyller tanken helt full for å unngå kondens, sier Vaskinn. Kondens kan føre til rust, og dersom tanken først ruster innvendig er det utrolig vanskelig å få den bra igjen.

Den erfarne MC-spesialisten understreker viktigheten av å rengjøre motorsykkelen skikkelig før den blir satt bort for vinteren.

- Mange kjører MC ganske langt utover høsten når man har begynt å salte veiene. Men motorsykler er ikke beskyttet mot veisalt på samme måte som biler, derfor er det utrolig viktig å rengjøre før man setter den bort, ellers kan det fort begynne å ruste i løpet av vinteren.

LES OGSÅ: Sånn kan kuld apåvirke elbil-batteriet

Batteriet er en gjenganger

Vaskinn forteller at mange slurver med vedlikehold av batteriet. Hans tips er derfor å kjøpe en elektronisk lader tilpasset MC, som ikke bør lade mer enn cirka én amper:

- En slik lader vil passe på batteriet ditt gjennom vinteren og lade når det er nødvendig. Da er det heller ikke nødvendig å ta batteriet ut av motorsykkelen.

Kåre Vaskinns syv beste tips for å gjøre motorsykkelen klar til ny sesong

GJØRE SELV ELLER SETTE BORT: Her er en av MC Oslos ansatte i gang med reparasjon av en MC.< Foto: Brage Steinson Wiik-Hansen Vis mer


  • Tøm forgassere så bensinen ikke koagulerer og setter seg i dysene, eller kjøp bensinstabilisator til å helle i tanken.
  • Rengjør motorsykkelen skikkelig før den blir satt bort.
  • Ved lagring i garasje: full tank, sjekk dekktrykk.
  • Vedlikehold batteriet, kjøp for eksempel elektronisk lader tilpasset MC.
  • Ikke vent med service til våren hvis du planlegger å gjøre dette hos verksted.
  • Varmkjør sykkelen, tapp olje, fyll på ny olje slik at den står med fersk olje gjennom vinteren.
  • Følg alltid opp sykkel og ikke tro alt er greit så lenge den står rolig.


Når bør du ta service?

Både for bil og motorsykkel er det vanlig å ha service minst en gang i året, uavhengig av hvor langt man har kjørt.

- Mange planlegger å ta service på våren slik at sykkelen er klar for ny sesong. Men mitt tips er å gjøre dette i løpet av vinteren, sier Vaskinn til Dinside.

- På våren er det mye lenger ventetid, så på denne måten slipper du at sykkelen står på verksted når du egentlig vil ut å kjøre. Husk også at mange MC-verksteder tilbyr seg å hente sykkelen din for å utføre servicen.

- Er det noen bestemte eiere som skiller seg ut når det gjelder å ta godt vare på motorsyklene sine?

- Mitt inntrykk er at BMW-eiere med nyere og dyrere sykler er flinke, sier Vaskinn.

- Men slik bør det jo ikke være: Også de med rimeligere og eldre sykler bør vedlikeholde dem jevnlig, slik at de ikke blir stående og «sette seg».

LES OGSÅ: Du kan trygt velge et annet verksted/b>

Denne saken er levert av Brage Steinson Wiik-Hansen/journaliststudent ved NKH.