Foto: Stian Gihle
Foto: Stian GihleVis mer

Dette koster en ekte folke-SUV

Ford Kuga og VW Tiguan starter på cirka 370.000, Toyota RAV4 på 348.000. Den mer kompakte Skoda Yeti på ca. 240.000. Men...

Vi får av og til pepper for at vi kaller såpass dyre biler som de ovenfor nevnte - pluss Honda CR-V, Mitsubishi Outlander og en del fler, for "folke"-SUVer, men det har jo vist seg på salgsstatistikken at det er nettopp det de er, og for svært manges tilfelle med en gjennomsnittspris nær en halv million.

Et unntak er Nissan Qashqai som, i rimeligste utgave med forhjulsdrift, også starter på rett under 240.000 kroner.

Skoda har nå lansert Yeti i Norge. Det er en SUV som er hakket mindre enn de andre i klassen men som vi under lanseringen opplevde som både velkjørende og romslig.

Noe mindre

Noe mer kompakt, ja, men ikke voldsomt: Den er 422 centimeter lang og 179 centimeter bred. Det betyr at den kun er 9,2 centimeter kortere enn Nissan Qashqai og Toyota RAV4 (begge 431,5 cm) og midt mellom dem når det kommer til bredde (henholdsvis 178,3 og 181,5).

Skoda Yeti kan leveres både med to- og firehjulsdrift, og det er naturligvis den forhjulsdrevne som er rimeligst. Svært mange som innbiller seg at de "trenger" firehjulsdrift gjør det egentlig ikke.

Les vår prøvekjøring av Skoda Yeti her!

Tre nivåer

Førermiljøet i Yeti - høyeste utstyrsnivå Foto: Stian Gihle Vis mer


Bilen leveres i tre utstyrsnivåer – Active, Ambition og Experience. Skoda Yeti med Active utstyrsnivå inkluderer blant annet Blues radio/CD for MP3 med 4 høyttalere og takantenne, halvautomatisk klimaanlegg med pollenfilter, kollisjonsputer foran og på sidene samt hode-kollisjonspute for for-og bakseteplasser. Knebeskyttende kollisjonspute er dessuten standard, hvilket gjør at Yeti har syv puter som standard. Det er også hodestøtter foran optimert mot nakkeslengskader (WOKS), el-vinduer foran og bak, andre generasjon fotgjengerbeskyttelse samt takrelling i sort og sølv.

Ved å gå ett hakk opp til utstyrsnivå Ambition, kan du i tillegg legge til helautomatisk klimaanlegg, bakkestartassistent, kjørecomputer og Offroad-knapp for 4x4.

7-trinns dobbeltkløtsjkasse (DSG)


Toppmodellen Experience lar deg dessuten supplere med Bi-Xenon med automatisk frontlyssystem (AFS), regnsensor, cruisekontroll, automatisk avblendede speil, maxi-dot kjørecomputer og aluminiumsfelger i 17-toms utførelse. Den forhjulsdrevne versjonen av Skoda Yeti 1.2 TSI kan dessuten kombineres med 7-trinns DSG-girkasse.

Skoda Yeti har et utvalg av bensin- og dieselmotorer med ytelser fra 105 Hk til 170 Hk. Alle dieselmotorer har partikkelfilter.

Priser: Skoda Yeti (Priser avrundet av DinSide til nærmeste tusen kroner for bedre lesbarhet.)
VersjonPris i kroner
Active 
1,2 TSI 105 Hk239 000
2,0 TDI CR 110 Hk262 000
2,0 TDI CR 110 Hk 4X4300 000
  
Ambition 
1,2 TSI 105 Hk263 000
1,8 TSI 160 Hk 4X4356 000
2,0 TDI CR 110 Hk286 000
2,0 TDI CR 110 Hk 4X4324 000
2,0 TDI CR 140 Hk DPF 4X4355 000
2,0 TDI CR 170 Hk DPF 4X4387 000
  
Experience 
1,2 TSI 105 Hk276 000
1,8 TSI 160 Hk 4X4369 000
2,0 TDI CR 110 Hk299 000
2,0 TDI CR 110 Hk 4X4337 000
2,0 TDI CR 140 Hk DPF 4X4368 000
2,0 TDI CR 170 Hk DPF 4X4400 000